VM, också en strid mellan Nike, Adidas och Puma

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Spelet var inte särskilt lyckat men valet av matchdress desto bättre. Över hela världen noterades Nigerias ovanliga randiga dräkt. Foto: TT

 

Nike är det näst främsta klädesmärket i detta VM och gör verkligen en sensationell entré med sin kollektion. 

På nätet går diskussionerna het om vilket matchställ som är snyggast, men vilket kommer sälja mest? 

Det finns många favoriter och det är svårt att frångå Nigerias popularitet. När lagstället blev tillgängligt på marknaden den 1 juni i NikeTown Londons officiella onlineshop, blev det slutsålt efter endast 1 minut. Du hittar Nigerias matchställ här tillsammans med alla andra.

Det är svårt att inte gilla detta matchställ. Sicksack-mönstret i kombination med den uppfriskande limegröna färgen ger tröjan ett väldigt sportigt utseende. Inspirationen är hämtad från en äldre modell, precis som för de flesta andra matchställen detta VM. 

Några exempel är Rysslands, Spaniens och Belgiens som alla är retrobetonade. I Nigerias fall är det likadant med inspiration taget från modellen under VM 1994, Nigerias allra första deltagande. 

Adidas, med 12 länder bakom sig, kommer med ett tufft motstånd mot både Nike och Puma. Tysklands matchställ är mycket omtyckt och kommer antagligen bli lika hyllat framöver. Bortastället är inspirerat av en äldre modell, nämligen det matchställ Tyskland bar i VM 1990. Det klassiska V-mönstret från den äldre modellen är nu återskapat och synkroniserat över hela tröjan. Med det nya mönstret och färgen får tröjan ett modernt utseende och en hint av nostalgi.

En annan populär modell är Japans matchställ. Skapad av Adidas och utformad med djup grund från Japans historia. Sömmarna på tröjan kallas Sashinko och är en dekorativ broderiteknik som tidigare bara var ett förmånligt sätt att laga slitna kläder. Tekniken återfinns ända tillbaka till 1600-talet och användes då mestadels av fattiga bönder. 

Nu har tekniken förbättrats och ser elegant ut på kläder. I sin helhet skapar de vita sömmarna med kontrast av den blåa basen en efterliknelse av den traditionella kimonon. En hyllning till Japans rika kampsports-historia. 

Vilket matchställ som kommer att sälja bäst återstår att se, men faktum är att kläderna är populära och säljer som smör i solsken. Skulle du vara sugen på att köpa Japans eller Nigerias matchställ så går det inte, även om du vill. Kläderna är nämligen slutsålda sedan länge, och du har tur om du hittar något kvarvarande kit i udda storlek. 

Just nu ser Nigerias lagställ ut som favoriten, men så gör också Japans och Tysklands. Intressant blir också att se vilket i vilket klädesmärke som tar hem VM-pokalen. Det blir oförnekligen en bonus i marknadsföring och som lär boosta försäljningssiffrorna. 

Fakta

Se också:

https://se.unibet.com/hub/football-team-kits/sv/WorldCupKits.html?team=nigeria

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Så sent som 2016 ingick Erkan Zengini det svenska landslaget.

Nu är han försatt i personlig konkurs av Södertörns tingsrätt. Detta trots en tio-årig karriär i bland annat Hammarby och flera turkiska klubbar. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.