AIK Fotbolls tröjsuccé – sålde slut på sekunder
Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.
När AIK klev ut till årets första träningsmatch i en helsvart tröja med 1891 över bröstet lät reaktionerna inte vänta på sig. I media och kommentarsfält östes beröm över den stilrena hyllningen till klubbens rötter. Och när tröjan släpptes till försäljning på aikshop.se hängde tusentals supportrar från hela världen redan på låset och sidan gick ner då trycket vid lanseringen var oerhört högt.
Slutsåld direkt
Bara sekunder efter att sidan kom upp igen var tröjan slutsåld.
– Det var ett fantastiskt tryck. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll.
Tröjan är helt svart. Klubbmärket, Nike-loggan och texten "AIK" på bröstet går rakt igenom i svart. På håll ser tröjan till synes helt kolsvart ut. Det är en replika av tröjan från 1901
Stefan Jonasson berättar:
– 1901 var ett speciellt år för Allmänna Idrottsklubben. Klubben firade då tio år efter att den 15 februari 1891 ha bildats på Biblioteksgatan 8 i Stockholm. Under 2018 års försäsongsmatcher och spelet i Svenska cupen kommer AIK Fotboll att spela i ett svart matchställ som en hyllning till det mörka stället som bars under klubbens tioårsfirande.
– 1901 var även det första året som fotbollssektionen klev in i en ny säsong som regerande svenska mästare efter att ha finalbesegrat Örgryte IS med 1–0, efter mål av centern Gunnar Franzén. Och inte nog med det, 1901 var även det första året som Stockholmsfotbollen fick en permanent spelplats i form av Idrottsparken som låg på samma plats där Stadion senare skulle byggas inför de Olympiska spelen 1912.
Sponsorerna i samarbete
Den helsvarta designen gjordes möjlig av att klubbens huvudsponsorer Notar, Stadium, Svea Ekonomi och Volkswagen Stockholm upplåtit sina exponeringsytor på tröjan. Försäljningen innebär 140 800 kr till AIK Fotbolls mentorprogram som är en del av klubbens arbete med AIK i samhället.
– Vi vill tacka våra huvudsponsorer som gör det möjligt för oss att starta säsongen i helsvart. Ett särskilt tack till Nike som både tagit fram tröjan och avstått från betalning, så att så mycket pengar som möjligt kan gå till en verksamhet som vi tror starkt på, säger Stefan Jonasson.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar