AIK Fotbolls tröjsuccé – sålde slut på sekunder

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

När AIK klev ut till årets första träningsmatch i en helsvart tröja med 1891 över bröstet lät reaktionerna inte vänta på sig. I media och kommentarsfält östes beröm över den stilrena hyllningen till klubbens rötter. Och när tröjan släpptes till försäljning på aikshop.se hängde tusentals supportrar från hela världen redan på låset och sidan gick ner då trycket vid lanseringen var oerhört högt. 

Slutsåld direkt

Bara sekunder efter att sidan kom upp igen var tröjan slutsåld.

– Det var ett fantastiskt tryck. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll.

Tröjan är helt svart. Klubbmärket, Nike-loggan och texten "AIK" på bröstet går rakt igenom i svart. På håll ser tröjan till synes helt kolsvart ut. Det är en replika av tröjan från 1901

Stefan Jonasson berättar:

– 1901 var ett speciellt år för Allmänna Idrottsklubben. Klubben firade då tio år efter att den 15 februari 1891 ha bildats på Biblioteksgatan 8 i Stockholm. Under 2018 års försäsongsmatcher och spelet i Svenska cupen kommer AIK Fotboll att spela i ett svart matchställ som en hyllning till det mörka stället som bars under klubbens tioårsfirande.

 – 1901 var även det första året som fotbollssektionen klev in i en ny säsong som regerande svenska mästare efter att ha finalbesegrat Örgryte IS med 1–0, efter mål av centern Gunnar Franzén. Och inte nog med det, 1901 var även det första året som Stockholmsfotbollen fick en permanent spelplats i form av Idrottsparken som låg på samma plats där Stadion senare skulle byggas inför de Olympiska spelen 1912.

Sponsorerna i samarbete

 Den helsvarta designen gjordes möjlig av att klubbens huvudsponsorer Notar, Stadium, Svea Ekonomi och Volkswagen Stockholm upplåtit sina exponeringsytor på tröjan. Försäljningen innebär 140 800 kr till AIK Fotbolls mentorprogram som är en del av klubbens arbete med AIK i samhället.

– Vi vill tacka våra huvudsponsorer som gör det möjligt för oss att starta säsongen i helsvart. Ett särskilt tack till Nike som både tagit fram tröjan och avstått från betalning, så att så mycket pengar som möjligt kan gå till en verksamhet som vi tror starkt på, säger Stefan Jonasson.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

 

 

Utbildningsbolaget Stubybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest. 

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.