AIK Fotbolls tröjsuccé – sålde slut på sekunder

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

När AIK klev ut till årets första träningsmatch i en helsvart tröja med 1891 över bröstet lät reaktionerna inte vänta på sig. I media och kommentarsfält östes beröm över den stilrena hyllningen till klubbens rötter. Och när tröjan släpptes till försäljning på aikshop.se hängde tusentals supportrar från hela världen redan på låset och sidan gick ner då trycket vid lanseringen var oerhört högt. 

Slutsåld direkt

Bara sekunder efter att sidan kom upp igen var tröjan slutsåld.

– Det var ett fantastiskt tryck. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll.

Tröjan är helt svart. Klubbmärket, Nike-loggan och texten "AIK" på bröstet går rakt igenom i svart. På håll ser tröjan till synes helt kolsvart ut. Det är en replika av tröjan från 1901

Stefan Jonasson berättar:

– 1901 var ett speciellt år för Allmänna Idrottsklubben. Klubben firade då tio år efter att den 15 februari 1891 ha bildats på Biblioteksgatan 8 i Stockholm. Under 2018 års försäsongsmatcher och spelet i Svenska cupen kommer AIK Fotboll att spela i ett svart matchställ som en hyllning till det mörka stället som bars under klubbens tioårsfirande.

 – 1901 var även det första året som fotbollssektionen klev in i en ny säsong som regerande svenska mästare efter att ha finalbesegrat Örgryte IS med 1–0, efter mål av centern Gunnar Franzén. Och inte nog med det, 1901 var även det första året som Stockholmsfotbollen fick en permanent spelplats i form av Idrottsparken som låg på samma plats där Stadion senare skulle byggas inför de Olympiska spelen 1912.

Sponsorerna i samarbete

 Den helsvarta designen gjordes möjlig av att klubbens huvudsponsorer Notar, Stadium, Svea Ekonomi och Volkswagen Stockholm upplåtit sina exponeringsytor på tröjan. Försäljningen innebär 140 800 kr till AIK Fotbolls mentorprogram som är en del av klubbens arbete med AIK i samhället.

– Vi vill tacka våra huvudsponsorer som gör det möjligt för oss att starta säsongen i helsvart. Ett särskilt tack till Nike som både tagit fram tröjan och avstått från betalning, så att så mycket pengar som möjligt kan gå till en verksamhet som vi tror starkt på, säger Stefan Jonasson.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.