Optimism i Redhawks efter glädjebeskeden

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

Redhawks gör en budget på 6400 åskådare i snitt per match i Malmö Arena nästa säsong, och det är de lägsta siffrorna som klubben någonsin har budgeterat med.

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

– Vi har förbättrat vårt resultat med 18 miljoner kronor, betonar klubbens ordförande Mats Larsson och berättar glatt om resultatet för klubben där

Succé med ISP

det ofta har handlat om miljoner men med ett minustecken. Nu kan han presentera plussiffror som innebär att klubben får större resurser.

Mats Larsson framhåller beslutet att engagera sponsor- och säljbolaget ISP från Göteborg är ett av de främsta skälen till att vinden har vänt. Samtidigt har publikintäkterna ökat och när också en mycket större kostnadsmedvetenhet har genomsyrat klubben så har plustecknen vuxit

– Framför allt har vi sparat pengar, genom kostnadsminskningar, och vi har fått högre intäkter i lösbiljetter och sponsorer. Dessutom ett något högre bidrag centralt från SHL, säger Mats Larsson till Kvällsposten.

En betydande förklaring är att Nils Wiberg, och hans Prioritet har blivit ny partner till Redhawks.De har ingått ett treårigt samarbetsavtal enligt ett helt unikt upplägg. 

-Vi går även in och garanterar klubbens likviditet under avtalsperioden och erbjuder en factoringlösning med väldigt förmånliga villkor. Det stärker och stabiliserar klubbens ekonomi och gör det möjligt att långsiktigt utveckla den sportsliga verksamheten, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

– Men vi är försiktiga. Vi kommer säkerställa att vi går med vinst efter grundserien och att ett eventuellt slutspel bara innebär intäkter för oss, säger Malmö Redhawks ordförande.

Försiktig budget och avvaktande beteende

Men säsongens resultat innebär också högre krav på både säljare och försäljning av biljetter.

– Vi flyttar upp budgetmålet på sponsringen, så det ligger på samma nivå som utfallet i år. Vi lägger inte in någon budget på att vi ska öka. 

-Vad gäller publikintäkter så hade vi i år ett utfall på tio miljoner kronor i intäkter, när budgeten låg på åtta miljoner. Där lägger vi oss nu mitt emellan och och har satt budgeten till nio miljoner kronor i intäkt. För att få en mer lättöverskådlig bild, så handlar det då om runt 6400 åskådare i snitt per match, vilket är vår lägsta notering någonsin i SHL

Samtidigt rapporteras att avtalet med Malmö Arena är klart. Och det är mer förmånligt än det gamla, som skrevs 2014. Der ny är mer förmånligt för Redhawks och är skrivet på tre plus två år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.