Optimism i Redhawks efter glädjebeskeden

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

Redhawks gör en budget på 6400 åskådare i snitt per match i Malmö Arena nästa säsong, och det är de lägsta siffrorna som klubben någonsin har budgeterat med.

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

– Vi har förbättrat vårt resultat med 18 miljoner kronor, betonar klubbens ordförande Mats Larsson och berättar glatt om resultatet för klubben där

Succé med ISP

det ofta har handlat om miljoner men med ett minustecken. Nu kan han presentera plussiffror som innebär att klubben får större resurser.

Mats Larsson framhåller beslutet att engagera sponsor- och säljbolaget ISP från Göteborg är ett av de främsta skälen till att vinden har vänt. Samtidigt har publikintäkterna ökat och när också en mycket större kostnadsmedvetenhet har genomsyrat klubben så har plustecknen vuxit

– Framför allt har vi sparat pengar, genom kostnadsminskningar, och vi har fått högre intäkter i lösbiljetter och sponsorer. Dessutom ett något högre bidrag centralt från SHL, säger Mats Larsson till Kvällsposten.

En betydande förklaring är att Nils Wiberg, och hans Prioritet har blivit ny partner till Redhawks.De har ingått ett treårigt samarbetsavtal enligt ett helt unikt upplägg. 

-Vi går även in och garanterar klubbens likviditet under avtalsperioden och erbjuder en factoringlösning med väldigt förmånliga villkor. Det stärker och stabiliserar klubbens ekonomi och gör det möjligt att långsiktigt utveckla den sportsliga verksamheten, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

– Men vi är försiktiga. Vi kommer säkerställa att vi går med vinst efter grundserien och att ett eventuellt slutspel bara innebär intäkter för oss, säger Malmö Redhawks ordförande.

Försiktig budget och avvaktande beteende

Men säsongens resultat innebär också högre krav på både säljare och försäljning av biljetter.

– Vi flyttar upp budgetmålet på sponsringen, så det ligger på samma nivå som utfallet i år. Vi lägger inte in någon budget på att vi ska öka. 

-Vad gäller publikintäkter så hade vi i år ett utfall på tio miljoner kronor i intäkter, när budgeten låg på åtta miljoner. Där lägger vi oss nu mitt emellan och och har satt budgeten till nio miljoner kronor i intäkt. För att få en mer lättöverskådlig bild, så handlar det då om runt 6400 åskådare i snitt per match, vilket är vår lägsta notering någonsin i SHL

Samtidigt rapporteras att avtalet med Malmö Arena är klart. Och det är mer förmånligt än det gamla, som skrevs 2014. Der ny är mer förmånligt för Redhawks och är skrivet på tre plus två år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.