Strålande ekonomiskt facit för VM

Entusiasterna inom svenskt skidskytte gick på lördagen som på små moln i Östersund. Inte nog med alla framgångar i tävlingsområdet. Nu finns också ett facit för VM ifjol – i ekonomiska termer. 

Arrangörsbolaget Biathlon Events gjorde en vinst om 8 miljoner kronor. 

Glada svenska skidskyttar fanns det gott om i Östersund. Här bronsvinnarna i Sveriges mixstafettlag i världscupen. Fr v: Linn Person,Mona Brorsson, Jesper Nelin, Martin Ponsiluoma.

Redovisningen är strålande:

Ekonomisk vinst

Som möjliggör en vidare utveckling av skidskyttesporten

Positiva turistekonomiske effekter

Positiv exponering av Östersund och Jämtland nationellt och internationellt

Fantastiska siffror

-  Ska man få fram en tydlig och ärlig helhetsbild också ur ett turistekonomiskt perspektiv är detta en komplex ekvation där vi tillsammans med kommunen, näringslivet, destinationsbolag och andra partners måste räkna in både mjuka och hårda värden, konstaterar Bengt Jönsson, VD i arrangörsbolaget Biathlon Events och tillika Svenska skidskytteförbundets generalsekreterare. 

Turismforskningsinstitutet ETOUR, vid Mittuniversitetet är i slutfasen av en studie som omfattar den regionala samlade effekten av regionens båda VM förra vintern.

- VM i skidskytte 2019 tillförde Jämtlands län en konsumtion på mellan 72 miljoner kr och 153 miljoner kr från turister och en ökad lokal konsumtion mellan 9 miljoner kr och 19 miljoner kr. 

- Turisternas spendering kan sedan kokas ner till en direktekonomisk netto-effekt på mellan 45 miljoner kr och 95 miljoner kr. Variationen mellan lägsta och högsta värdena beror på de olika scenarion som vi räknar på gällande antalet unika besökare. 

Därigenom får vi en mer nyanserad bild av ett evenemangs tänkbara ekonomiska effekt än vanligt i evenemangsutvärderingar.

Kontentan är att dessa siffror visar på en betydande regional effekt och följer ett mönster som vi sett från andra studier, säger Martin Wallstam och Kai Kronenberg, doktorander på turismforskningsinstitutet ETOUR och de som genomfört studien. Utöver de direktekonomiska effekterna finns en rad andra faktorer som studerats i studien. 

- Där finns en sysselsättningseffekt motsvarande cirka 47 årsverken som ger en fingervisning på den ekonomiska aktivitet som skapas på grund av evenemangets närvaro, avslutar, Martin Wallstam.

Profilering som evenemangsstad

Också Östersunds kommun ser positivt på vidare investering i stora arrangemang och har avsatt pengar till kommande världscuper i 2020 och 2021.

- Världscupen i skidskytte är en viktig del av vår profilering som evenemangsstad med internationell höjd. Effektmätningen av VM blir ett bra underlag i vårt arbete med att tillsammans med Skidskytteförbundet utveckla arrangemanget kommande år, säger Bosse Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.