Häckens extramiljoner via Gothia cup
Hammarby fotboll sätter omsättningsrekord för fotbollsåret 2019. ”Mellan 190 och 200 miljoner kronor”, säger vd Henrik Kindlund. Siffrorna blir officiella den 4 mars. ”Större omsättning har vi aldrig haft”, betonar Kindlund i Sportbladet.
2017 var omsättningen 124 miljoner. 2018: 136 miljoner. Förklaringen till rekordomsättningen är i första hand spelarförsäljningar.
Kindlund tror att ”Bajen” når 60 miljoner i biljettintäkter, 40 miljoner i sponsring och 20 miljoner i merchandising 2020.
Huvudsaken är biljettintäkterna. Det betyder att alltid fattiga Hammarby kommer att stå på en stabil ekonomisk grund som aldrig tidigare. Kindlund placerar ekonomiskt Hammarby efter Malmö FF och i jämnhöjd med AIK, kanske till och med före.
Därför säljs inte fler biljetter
2016 sålde ”Bajen” 15 300 säsongskort. I månadsskiftet januari/februari i år var taket nått – 16 000 säsongskort. Kindlund tror att klubben lätt hade kunnat sälja 20 000 säsongskort. Anledningen till att man inte säljer fler är att man behöver lösbiljettintäkterna på derbyn, premiären och stormatcherna.
1998 var det första gången klubben sålde säsongskort. Antalet: 3 500. ”Om någon hade sagt 1998 att vi skulle sälja 16 000 i framtiden hade personen blivit utskrattad”, säger Kindlund.
Kindlund tar stora men ändå förmodligen realistiska ord i sin mun när han säger att om ”Bajen” hade varit med i guldracet till hundra procent till Häckenmatcherna i höstas hade man kunnat sålt mellan 70 000 och 80 000 biljetter. Så många ryms inte på Tele 2 Arena men han tror inte att det går att bygga ut arenan.
Göran Söderlund
Allsvenskan, omsättning 2018
1. Malmö FF: 342 miljoner.
2. AIK: 178 miljoner.
3. BK Häcken: 173 miljoner.
4. Djurgårdens IF: 151 miljoner.
5. Östersunds FK: 140 miljoner.
6. Hammarby IF: 136 miljoner.
7. IFK Göteborg: 127 miljoner.
8. IFK Norrköping: 101 miljoner.
Notera:: Siffrorna är från säsongen 2018. I Häckens siffra ingår även Gothia cup och för MFF och ÖFK ör pengarna från Europamatcherna under 2018.
Allsvenskan, kommersiella intäkter 2018
1. Malmö FF: 143 miljoner.
2. AIK: 101 miljoner.
3. Hammarby IF: 90 miljoner.
4. Djurgårdens IF: 65 miljoner.
5. IFK Göteborg: 60 miljoner.
6. IF Elfsborg: 47 miljoner.
7. Östersunds FK: 42 miljoner.
8. IFK Norrköping: 32 miljoner.
Notera: Här finns inte Häcken eftersom klubben hade endast 28 miljoner i kommersiella intäkter (publik- och sponsorintäkter).
Hammarbys omsättning
2015: 97 miljoner.
2016: 97 miljoner.
2017: 124 miljoner.
2018: 136 miljoner.
2019: 200 miljoner.
Notera: Siffran för 2019 är ännu preliminär, men blir officiell 4 mars när bokslutet blir offentligt. Vd:n Henrik Kindlund uppger att omsättningen kommer att bli uppemot 200 miljoner kronor.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar