Östersund satsar på streamingkanal

Flera bolag gör gällande att de står för den ledande Streamingtjänsten. Nu tar Solidsport täten inom idrott. Efter lanseringen av nyhetsportalen Solidsport News kommer nyheten att Östersunds FK blir första kund med avsikten att bygga en egen tv-kanal för ÖFK.

På Solidsport.com sänds det under en vanlig vecka omkring 1000 matcher från en mängd sporter på alla nivåer. 

coronavirusets utbrott innebar helt andra villkor, majoriteten av all idrott har upphört och antalet sändningar på Solidsport har gått ner till noll på kort tid.

Krisen kräver en snabb omställning för att verksamheten ska kunna fortgå.

Solidsport bygger om

Solidsport väljer därför att skifta fokus, från att distribuera sporten till att nu börja bevaka sporten.

Bevakningen kommer fokusera på information och inspiration. Dels kommer Solidsport  bevaka hur coronaviruset slår mot idrotten i Sverige i allmänhet men breddidrotten i synnerhet.

Tanken är samtidigt att visa hur Idrottssverige tar sig an denna svåra tid. Detta via reportage som visar goda exempel som uppstår ur krisen.

På det viset har nyhetsportalen Solidsport News tillkommit.

– Där kommer människor kunna följa hur idrotten drabbas, men vi kommer även lyfta fram alla goda initiativ som inspirerar till rörelse och hjälp i samhället, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport.

Samtidigt ska enskilda klubbar och förbund uppvaktas. Här finns det egentligen inga begränsningar. Inom idrotten finns ett stort antal aktörer som skulle vilja ha tillgång till streamingtjänster.

Och, som ny första uppdragsgivare presenteras Östersunds Fotbollsklubb.Samarbetet innebär en lansering av en ny premiumkanal för ÖFK med exklusivt innehåll till sina anhängare.

Klubben lanserar ett samarbete med Solidsport med  ambitionen att både leverera nya upplevelser för ÖFK:s supportrar och samtidigt skapa nya intäkter till klubben.

– Den kritiska situationen  kräver ett nytänk för hela idrottsvärlden och så även för oss. Därför vill vi med hjälp av Solidsport satsa på ÖFK-TV och skapa en ännu större öppenhet mot våra supportrar och partners, säger Niclas Lidström, kommunikationsansvarig i ÖFK.

"Ger oss möjligheter"

ÖFK-TV blir en premiumtjänst med exklusivt innehåll för supportrar och partners som vill följa med bakom kulisserna, ta del av intressanta intervjuer med spelare och ledare, uppleva gamla höjdpunkter och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

– Det här ger oss möjligheten att erbjuda nya sätt att följa och konsumera Östersunds FK, samtidigt som vi förlänger vårt sponsorerbjudande. Det känns som ett steg in i framtiden och något vi tror kan ge bra resultat på alla sätt och vis, säger Lidström.

Under den gångna helgen och under veckan lanserar ÖFK-TV och Solidsport livesänd nostalgi från tv-soffan. Totalt sex klassiska ÖFK-matcher sänds under #nostalgiveckan och där cupfinalen mot IFK Norrköping från 2017 blir den stora avslutningen på valborgsmässoafton.

– Det är många som nu sitter hemma och längtar efter att få se sport och ÖFK igen. Det här kändes därför som en rolig idé att göra för våra supportrar, säger Lidström.

Supportrar kan köpa matcherna styckvis för 39 kronor eller bli Månadssupporter för 79 kr och få tillgång till allt innehåll och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.