Östersund satsar på streamingkanal

Flera bolag gör gällande att de står för den ledande Streamingtjänsten. Nu tar Solidsport täten inom idrott. Efter lanseringen av nyhetsportalen Solidsport News kommer nyheten att Östersunds FK blir första kund med avsikten att bygga en egen tv-kanal för ÖFK.

På Solidsport.com sänds det under en vanlig vecka omkring 1000 matcher från en mängd sporter på alla nivåer. 

coronavirusets utbrott innebar helt andra villkor, majoriteten av all idrott har upphört och antalet sändningar på Solidsport har gått ner till noll på kort tid.

Krisen kräver en snabb omställning för att verksamheten ska kunna fortgå.

Solidsport bygger om

Solidsport väljer därför att skifta fokus, från att distribuera sporten till att nu börja bevaka sporten.

Bevakningen kommer fokusera på information och inspiration. Dels kommer Solidsport  bevaka hur coronaviruset slår mot idrotten i Sverige i allmänhet men breddidrotten i synnerhet.

Tanken är samtidigt att visa hur Idrottssverige tar sig an denna svåra tid. Detta via reportage som visar goda exempel som uppstår ur krisen.

På det viset har nyhetsportalen Solidsport News tillkommit.

– Där kommer människor kunna följa hur idrotten drabbas, men vi kommer även lyfta fram alla goda initiativ som inspirerar till rörelse och hjälp i samhället, säger Tobias Thalbäck, VD på Solidsport.

Samtidigt ska enskilda klubbar och förbund uppvaktas. Här finns det egentligen inga begränsningar. Inom idrotten finns ett stort antal aktörer som skulle vilja ha tillgång till streamingtjänster.

Och, som ny första uppdragsgivare presenteras Östersunds Fotbollsklubb.Samarbetet innebär en lansering av en ny premiumkanal för ÖFK med exklusivt innehåll till sina anhängare.

Klubben lanserar ett samarbete med Solidsport med  ambitionen att både leverera nya upplevelser för ÖFK:s supportrar och samtidigt skapa nya intäkter till klubben.

– Den kritiska situationen  kräver ett nytänk för hela idrottsvärlden och så även för oss. Därför vill vi med hjälp av Solidsport satsa på ÖFK-TV och skapa en ännu större öppenhet mot våra supportrar och partners, säger Niclas Lidström, kommunikationsansvarig i ÖFK.

"Ger oss möjligheter"

ÖFK-TV blir en premiumtjänst med exklusivt innehåll för supportrar och partners som vill följa med bakom kulisserna, ta del av intressanta intervjuer med spelare och ledare, uppleva gamla höjdpunkter och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

– Det här ger oss möjligheten att erbjuda nya sätt att följa och konsumera Östersunds FK, samtidigt som vi förlänger vårt sponsorerbjudande. Det känns som ett steg in i framtiden och något vi tror kan ge bra resultat på alla sätt och vis, säger Lidström.

Under den gångna helgen och under veckan lanserar ÖFK-TV och Solidsport livesänd nostalgi från tv-soffan. Totalt sex klassiska ÖFK-matcher sänds under #nostalgiveckan och där cupfinalen mot IFK Norrköping från 2017 blir den stora avslutningen på valborgsmässoafton.

– Det är många som nu sitter hemma och längtar efter att få se sport och ÖFK igen. Det här kändes därför som en rolig idé att göra för våra supportrar, säger Lidström.

Supportrar kan köpa matcherna styckvis för 39 kronor eller bli Månadssupporter för 79 kr och få tillgång till allt innehåll och samtidigt stötta klubben ekonomiskt.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Människor spelar mer än någonsin på hästar. Elitloppshelgen 2020 bevisade det med all klarhet. Ingen publik fanns på Solvalla, men spelarna trängdes i stället vid TV:n eller datorer.

Spelet till ATG omsatte totalt 397,9 miljoner kronor för hela helgen, varav söndagens V75-omsättning 96 584 723 kronor med bred marginal var nytt rekord för elitloppsdagen.

Finalsändningen i TV4 följdes av 838 000 tittare, som fick se Propulsion och Örjan Kihlström ta en välförtjänt och populär seger.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.