I samarbete med En Svensk Klassiker

Amatörernas egen coach ska få motionärer att träna mentalt

Endast en av tio motionärer tränar sin mentala styrka och hälften av motionärerna vet inte hur de ska träna upp den. Det visar en undersökning som Renault genomfört som en del av sitt partnerskap med En Svensk Klassiker. Renault tar nu in triathlonstjärnan Jonas Colting.

Han blir coach och ska hjälpa motionärer att träna mentalt för att klara utmaningen En Svensk Klassiker – med ett innovativt experiment inom mental träning som en viktig del.

Jonas Colting vet hur viktig den mentala styrkan är för slutresultatet. Hans meritlista är lång som Ölandsbron med seger i lagtempo-EM, seger i Elbaman Ironman, dubbla segrar i Ultraman World Championships, två VM-medaljer på långdistans-VM i triathlon samt tre segrar i ÖTILLÖ som toppar.

Delmål viktiga för att lyckas

2014 simmade han från Stockholm till Göteborg, 640 km under 41 dagar, där han samlade in 715 000 kronor till organisationen Wateraid som arbetar för att alla i världen ska få tillgång till rent vatten.

I somras simmade han runt Gotland, 300 km under 23 dagar.

Två ultimata fysiska och mentala utmaningar.

– Varje simtag blir ett delmål, sedan varje landmärke, varje kilometer och slutligen varje dagsetapp. Att dela upp målet i flera delmål är ett bra sätt för att lyckas, förklarar Jonas Colting som hittade simningen som tioåring - och gick från att känna sig som en ”medioker” idrottare till att ständigt förbättra sina prestationer.

– Jag upptäckte och lockades av att jag kunde påverka min egen prestation och mitt eget resultat om jag tränade. Det var en härlig känsla som jag tog med mig till triathlon.

Omfamna utmaningen

Det är den känslan och erfarenheter från tusentals träningstimmar Jonas Colting vill dela med sig av till alla som tränar för En Svensk Klassiker, eller funderar på att anmäla sig och börja träna, bland annat via inspirationsfilmer som tagits fram av Renault. Jonas Coltings råd är strukturerade och handfasta:

1. Anmäl dig! Då blir det verklighet och inte bara tomt prat.

2. Ta till dig den stora utmaningen, omfamna den och låt den sjunka in.

3. Gör upp en träningsplan som är anpassad efter den tid du har på dig - och dela upp träningen i etappmål. Ta gärna hjälp av någon med erfarenhet.

4. Träna den mentala styrkan. Hjärnan är en muskel som går att träna upp, bland annat genom att använda sig av tidigare, positiva träningsupplevelser. Varje väl genomfört träningspass fyller dessutom på det upplevelseförrådet. Det handlar också om din inre dialog, hur du pratar med dig själv. Ja, det regnar i dag när du ska träna, men det kanske det gör under Vätternrundan eller Lidingöloppet också. Därmed blir dagens träning i regn en viktig del av förberedelserna inför vad som väntar. Det handlar mycket om hur du förhåller dig till motgångarna.

5. Förbered dig med rätt utrustning.

6. Träna regelbundet och anpassa kosten efter träningen.

Klassikern på sitt sätt

Människor som slår vad och genomför En Svensk Klassiker utan att träna ger Jonas Colting inte mycket för.

– Nej, dels blir loppen en plåga, dels skapar det ingen bestående förändring i ditt sätt att leva med regelbunden träning och bra kostvanor.

Jonas Colting från Göteborg boendes i Borås gjorde En Svensk Klassiker på sitt eget sätt 2004: Under 24 timmar på plats i varje ort.

Han började med simning i Vansbro, tog bilen till Sälen och rullskidade till Mora. Därifrån skulle han ha flugit helikopter till Motala, men regnet gjorde att det blev bil istället. Efter Vätternrundan blev det ny bilfärd, till Lidingö, Stockholm, med chaufför. Efter några timmars sömn i baksätet sprang han Lidingöloppet.

Allt detta tog 25,17 timmar. Alltså en dryg timme över målet.

– Jag hade klarat det med god marginal om det inte varit för att jag fick åka bil mellan Mora och Motala, istället för helikopter, säger Jonas Colting på ett sätt som ger intrycket att det är lite surt fortfarande - 13 år efter försöket.

Bäst att tillägga att han har gjort En Svensk Klassiker på ett “normalt” sätt också.

Visar på viljestyrkan

Renault har varit samarbetspartner till En Svensk Klassiker sedan 2015, där företaget bland annat är erbjuder bilar som möter denna aktiva målgrupps livsstil – däribland specialutrustade versioner som en del av partnerskapet: Renault Kadjar och Renault Captur. Nu tar Renault samarbetet vidare och lanserar ett innovativt experiment tillsammans med triathlonstjärnan Jonas Colting för att öka den mentala styrkan hos alla som vill genomföra En Svensk Klassiker. Det berättar Annelie Söderberg, marknadschef på Renault. Foto: Renault

I samarbete med En Svensk Klassiker och Jonas Colting lanserar nu Renault ett innovativt experiment på den mentala viljans betydelse för att uppnå resultat i både team och som individ. Ett experiment som kan användas av bland andra alla som har utmaningen En Svensk Klassiker framför sig.

– Vi vill visa på vikten av den mentala träningen genom vårt koncept Will Power - där vi för första gången i svensk historia får en bil att köras med hjälp av viljans kraft. Detta experiment visar på storheten i både viljestyrka och samarbete eftersom deltagarna behöver jobba tillsammans för att få bilen i rullning. Det är ett innovativt experiment som utmanar mental styrka och där deltagarnas viljestyrka får bilen i rullning, förklarar Annelie Söderberg, marknadschef på Renault och fortsätter:

– Som partner till En Svensk Klassiker vill vi hjälpa alla som tränar och förbereder sig inför dessa lopp att utvecklas och prestera bättre.

Påverkar prestationen

Undersökningen som visar att bara en av tio tränar mentalt, och att hälften inte vet hur de ska träna mentalt, genomfördes 6–11 september av opinion- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Renault och En Svensk Klassiker. Undersökningen bygger på intervjuer med 2009 män och kvinnor över 18 år och visar även bland annat följande:

 

  • 33% anger att de tränar någon form av fysisk aktivitet minst två ggr/vecka.
  • 80% anger att mental styrka är ”ganska viktig” eller ”mycket viktig” för deras träning.
  • 25% anger att mental träning hade hjälpt dem att prestera bättre i sin träning. Det är den fjärde viktigaste anledningen efter ”träningskompis”, ”bättre kost” och ”möjlighet att träna oftare” som toppar önskelistan.
  • 68% anger att de känt att deras mentala styrka påverkat deras fysiska träningsprestation.
  • 32% anger att de ”sällan” eller ”ofta” tränar sin mentala styrka för att prestera bättre i tränings- eller idrottssammanhang. 61 % svarar ”nej”, dvs att de inte gör det.

 

 

Thomas Björn


Innovativa experimentet: tankekraft och mental styrka

Tre personer placeras i en bil och ska köra den till ett gemensamt mål enbart med hjälp av tankekraft. Det kräver koncentration, tro på att det är möjligt och samarbete – inte minst i momentet med att styra bilen åt rätt håll. Låter det omöjligt? Titta på filmen nedan och bedöm själv.

Övriga Renaults inspirationsfilmer inför En Svensk Klassiker hittar du på http://www.renault.se/ensvenskklassiker.