Största sponsorsatsningen någonsin

Den största sponsorinsatsen någonsin i Sverige offentliggjorde på måndagen. Swedbank blir huvudfinansiär och ger namn till Nordens största arena som byggs i den helt nya Arenastaden i Solna. Arenan ska heta Swedbank Arena och blir en av Europas mest moderna och miljövänliga för idrott, kultur och näringsliv.
Sparbanksstiftelserna ska också stödja Swedbank Arena finansiellt. Swedbanks och sparbanksstiftelsernas investering är totalt 153 miljoner. Investeringen fördelas under en period av 16 år med en mindre andel under byggnadstiden för att sedan fram till och med 2023 växlas upp.

- Det här är en fantastisk lösning och ett unikt avtal för vår nya nationalarena som betyder mycket för svensk fotboll. Det innebär att vi kommer på samma nivå som exempelvis Emirates Stadium i London och Allianz Arena i München och att vi fär ett kvitto på vad den privata marknaden anser om arenor av detta slaget. Vi är mycket stolta över samarbetet med Swedbank, som är fotbollens egen bank och har så varit länge, säger Svenska Fotbollsförbundets generalsekretare Sune Hellströmer.

- Det ligger i linje med Swedbanks värderingar att skapa förutsättningar för utveckling av samhälle och näringsliv, som kommer många människor till del. Som centralpunkt i den nya Arenastaden bidrar också Swedbank Arena till en levande stadsdel och en mötesplats för både nationella och internationella evenemang riktade till breda målgrupper, säger Swedbanks styrelseordförande Carl Eric Stålberg.
- Med Swedbank får vi en idealisk partner som i ett mycket långt avtal köper namnrättigheten, medverkar till finansieringslösningar samt utvecklar säkra och effektiva betalsystem på arenan. Swedbank medverkar till att svenska folket får bästa möjliga ersättare till gamla Råsunda. Samtidigt visar vi genom den här rekordstora sponsoraffären vilka värden vi tillför våra partners som vill använda arenan i sin relation till sina kunder, säger Sune Reinhold, styrelseordförande för arena- och arenastadsprojektet.
Swedbank Arena ska bli färdig under 2011-2012 och ägs av Svenska Fotbollförbundet, Solna stad, Peab, Fabege och Jernhusen. Publikkapaciteten på fotboll är 50 000 platser, på konsert mer än 60 000. Hela arenan kommer att vara uppvärmd och ha ett stängningsbart tak.
Den nya nationalarenan är en del i det större projektet Arenastaden som ska anläggas i området vid Solna station och Råstasjön. Området nyttjas idag av bland annat småindustri, men planen för den nya stadsdelen inbegriper 2.000 nya bostäder, 350 000 kvm för kontor, handel och annan verksamhet och 10-12.000 arbetsplatser. Hela Arenastaden byggs ut etappvis under 15 år.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.