Klarlagt – fotbollssupporter skapar rädsla

Inte undra på att människor tvivlar inför ett besök på en fotbollsmatch. Bilden av fans som skriker och söker bråk blir allt mera vanligt. Nu är det också klarlagt i en undersökning. 29 procent av besökarna uppger att man förknippar fotbollssupporter med problem.

Dock så tycker enbart sex procent av de som ofta går på fotbollsmatcher att supporter står för något negativt. Där ser man istället fotbollssupporter som någon som är hängiven och som höjer stämningen på matcherna.

Det visar en undersökning bland 993 svenskar som Svenska Spel i samråd med Svenska Supporterlaget tagit fram.

Avskräcks av rapporteringen

- Man ser även mindre skillnader mellan män och kvinnor men inget skiljer mellan åldrarna. Detta verkar vara en bild som kraftigt skiljer sig åt om man faktiskt går på fotbollsmatcher eller om man har bildat sig en uppfattning på annat sätt, säger Svenska Spels analytiker Martin Johansson.

Undersökningen ville också ta reda på om en negativ bild av supportrar är en orsak till varför man inte går på fotboll. Resultaten visar att otrygghet på fotbollsmatcher inte är något problem upp till 30 års ålder. Däremot visar det sig att var sjunde person som passerat 50 år tycker att den upplevda otryggheten är främsta orsaken till varför man inte går på fotboll fast man är intresserad av att göra det.

Av de som uppger att de går på fotbollsmatcher tycker var tionde att allt är bra med matchupplevelsen. Det som oftast nämns som mindre bra är att man tycker att det är för dyrt, 52 procent, samt att det kan vara dålig stämning, hårda ord eller bråk på matcherna, 34 procent.

Stoppa bråket enda vägen

- De öppna svaren på vad som skulle få fler att gå på fotboll bekräftar också det här. Förutom det kanske förväntade svaret att sänka priset på biljetterna är det vanligaste förslaget att stävja bråket på och utanför läktarna, säger Martin Johansson

Andra vanliga förslag för att få fler att gå på fotbollsmatcher är att man vill ha fler familjevänliga arrangemang samt bättre spelschema med t ex fasta speldagar och tider.

- Svensk fotboll har en utmaning med att dra mer publik till arenorna, och om det skulle försvåras av rädsla så känns det väldigt onödigt, säger Jonny Lundin, en av Djurgårdens nominerade till 2010 års supporterlag.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

 – Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.