Här är Sveriges nästa superarena

Olympia ska bli en supermodern anläggning. Helsingborgs politiker har gett klartecken till att satsa 290 miljoner kronor på en omfattande ombyggnad.
Så här ska nya Olympia se ut. Och arbetet ska ske så fort det bara är möjligt. Foto: HIF:s hemsida


- Vi är oerhört glada över nyheten. Vår önskan är att vi kan komma igång så fort som möjligt, säger Helsingborg IF:s ordförande Claes Ohlsson på klubbens hemsida.

Snabb byggnadsprocess

Nu är tanken att allt ska ske med blixtens fart.

- Vi får låta det ha sin gång, men vår önskan är att vi kan komma igång så fort som möjligt, säger HIF:s ordförande Claes Ohlsson.

Idealet är om byggnationerna kan starta i höst och för att störa seriespelet så lite som möjligt. Den tidspressen har nu planerarna.

16 år sen senast

Det är 16 år sedan Olympia fick en ansiktslyftning. Det skedde 1997 och arenan har ändå stått sig ganska länge och är bland spelare och ledare en av de mest omtyckta. Men nu har man kommit till vägs ände, det är både politikerna och HIF-arna överens om.

Beslutet är också framkallat av att många allsvenska klubbar har nya arenor eller är på väg att bygga nytt. Det var liksom Helsingborgs tur...

Arkitekten Jonas Carlström, själv anhängare till HIF, står bakom skisserna för Olympia. Förberedelserna har varit omfattande och studiegrupper från Helsingborg har gjort besök lite varstans.

Många studiebesök

- Vi har tittat på arenor i Hamburg, Malmö, Stockholm och Kalmar. Utöver det har vi hämtat information från arenor över hela världen. Dessutom har vi varit i kontakt med stora eventföretag som driver arenor ibland annat Tyskland och Frankrike, säger Paul Myllenberg, klubbdirektör i HIF.

Nu har också sponsorer, medlemmar och ledande politiker i Helsingborg fått ta del av skisserna.

Arenan ska ha plats för lika mycket publik som i dag (16 500) men den största förändringen i utseende blir den grytliknande formen.

Här är förändringarna

= Med utskjutande tak runt arenan skyddas åskådarna från regn och blåst.

= Fler sittplatser

= En helt annan service, med restauranger, kiosker och pubar

= redan vid ankomsten möts åskådaren av en öppen miljö utan staket

- Vi förväntar oss ökade intäkter från försäljningen på arenan. Med större bekvämlighet, mer försäljningsställen och bättre logistik kan vi öka vår omsättning. Det visar erfarenheten från andra nybyggda arenor, säger Paul Myllenberg.

Pengar in, pengar ut...

Samtidigt vet han att med ökade intäkter så önskar kommunen en högre hyra. Vinsten består av att åskådarnas ökade komfort och vilja att återkomma.

I dag ligger HIF:s hyra på 3,7 miljoner kronor, samtidigt som klubben sköter driften som uppgår till 6 miljoner kronor.

Klubben omsatte för andra året i rad mer än 100 miljoner kronor. Totalt 2012 110,7 miljoner kronor exklusive transfers.

- HIF har sålt i rekordformat tidigare, men nu stannade den summan på 8,1 miljoner och det innebar att transfernettot blev negativt för första gången på flera år.

- 12,6 miljoner är vad som återstår i eget kapital, mot 28,1 miljoner året innan. Men så betalade klubben också av 17,6 miljoner på gamla skulder till främst Helsingborgs stad och andra.



Fakta

Ur Helsingborgs IF:s årsredovisning (mkr)

Driftsresultat 10,3

Kostnad spelartrupp 43,6

Transfernetto -8,1

Kostnad övrig personal 11,5

Omsättning exklusive transfers 110,7

Eget kapital 12,6 (28,1 under 2011)

Publikintäkter 22,7

Marknadsintäkter 47,5 (33,7 + 13,7) (reklam + tv)

Vågar jag? (inte verifierad)

lör, 2013-03-30 13:46

1. det kan dom bygga vid berga

det kan dom bygga vid berga industri där går ju tåg dit i dag ligger det fel mitt ine i sitty ,,där är nära till häkten i berga för di som vill slåss o fördärva för andra så slipper vi ha di i sitty slå i sönder rutor o annat i stan

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Projektet ”Lokal ungdomsidrott sänker trösklar beviljas 38,5 miljoner kronor via Postkodlotteriet.
SOk, Fryshuset, Svenska Skidförbundet och Svenska Seglarförbundet är aktörer med delvis olika kompetens men tillsammans kan de nå ut till de unga och erbjuda fysisk aktivitet, sysselsättning och delaktighet. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.