Ny ledning sa nej till Cloetta Center

Det var beskedet som Linköpings HC hade kunnat vara utan. Cloetta meddelar att företaget inte ska sponsra Linköpings Hockey Club efter 2014 och Cloetta Center upphör som ett känt varumärke. LHC har börjat jakten på en ny arenasponsor.
Ett tifo från Linköpings supporters under en av matcherna i Cloetta Center.Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


Bara några dagar efter att advokat Karl Ole Möller skrev om arenasponsring och framhöll Cloettas och LHC:s lyckade samarbete kommer nyheten om att godisjätten backar ur ett fortsatt avtal.

Nya ägare

- Vi har haft en dialog under lång tid med den nya organisationen runt företaget Cloetta och fått kontinuerlig information om den nya ägarkonstellationen och den nyordning som råder. Vi har under alla år haft ett mycket bra samarbete med alla olika kontakter inom företaget säger Mike Helber, klubbdirektör i LHC, i ett pressmeddelande.

Med ny ledning kom nya tankar och i sin förlängning ifrågasattes sponsringen och det ledde slutligen till att negativt besked för klubben.

Det heter att ”Cloetta efter noggrann utvärdering väljer att inte förlänga innevarande sponsoravtal för Cloetta Center och Linköpings Hockey Club. Avtalet kommer att upphöra att gälla den 30 juni 2014, vilket innebär att arenan behåller sitt namn över ytterligare en säsong, 2013/2014.

- Efter ett långt och positivt samarbete har vi valt en annan strategisk inriktning för våra framtida marknadsföringsinvesteringar, säger Lars Påhlson VD för Cloetta Sverige.

Etablerad

Som eventarena och hockeyns boning i Linköping har Cloetta Center varit ett lyckat projekt med både klubben och sponsorerna som vinnare. 

- Namnet på Cloetta Center har hela tiden känts som det närmast perfekta arenanamnet, ett namn som är extremt välkänt i hela landet så det är klart att det är litet vemodigt att byta ut det, medger också Mike Helber.

- Samtidigt öppnar det upp nya möjligheter för oss och andra kommersiella partners både gällande exponeringen av namnet och utbudet i arenan till hockeybesökarna. Vi känner att vi har ett mycket bra erbjudande för den part som vill ta vid och vara med på nästa etapp av klubbens och arenans resa mot ett SM-guld.

LHC har haft förfrågningar från andra företag om möjligheterna om att bli arenasponsor och nu öppnar sig den möjligheten. Hur många miljoner Cloetta har betalat under åren har inte framkommit.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.