Ny ledning sa nej till Cloetta Center

Det var beskedet som Linköpings HC hade kunnat vara utan. Cloetta meddelar att företaget inte ska sponsra Linköpings Hockey Club efter 2014 och Cloetta Center upphör som ett känt varumärke. LHC har börjat jakten på en ny arenasponsor.
Ett tifo från Linköpings supporters under en av matcherna i Cloetta Center.Foto: Stefan Jerrevång, Scanpix


Bara några dagar efter att advokat Karl Ole Möller skrev om arenasponsring och framhöll Cloettas och LHC:s lyckade samarbete kommer nyheten om att godisjätten backar ur ett fortsatt avtal.

Nya ägare

- Vi har haft en dialog under lång tid med den nya organisationen runt företaget Cloetta och fått kontinuerlig information om den nya ägarkonstellationen och den nyordning som råder. Vi har under alla år haft ett mycket bra samarbete med alla olika kontakter inom företaget säger Mike Helber, klubbdirektör i LHC, i ett pressmeddelande.

Med ny ledning kom nya tankar och i sin förlängning ifrågasattes sponsringen och det ledde slutligen till att negativt besked för klubben.

Det heter att ”Cloetta efter noggrann utvärdering väljer att inte förlänga innevarande sponsoravtal för Cloetta Center och Linköpings Hockey Club. Avtalet kommer att upphöra att gälla den 30 juni 2014, vilket innebär att arenan behåller sitt namn över ytterligare en säsong, 2013/2014.

- Efter ett långt och positivt samarbete har vi valt en annan strategisk inriktning för våra framtida marknadsföringsinvesteringar, säger Lars Påhlson VD för Cloetta Sverige.

Etablerad

Som eventarena och hockeyns boning i Linköping har Cloetta Center varit ett lyckat projekt med både klubben och sponsorerna som vinnare. 

- Namnet på Cloetta Center har hela tiden känts som det närmast perfekta arenanamnet, ett namn som är extremt välkänt i hela landet så det är klart att det är litet vemodigt att byta ut det, medger också Mike Helber.

- Samtidigt öppnar det upp nya möjligheter för oss och andra kommersiella partners både gällande exponeringen av namnet och utbudet i arenan till hockeybesökarna. Vi känner att vi har ett mycket bra erbjudande för den part som vill ta vid och vara med på nästa etapp av klubbens och arenans resa mot ett SM-guld.

LHC har haft förfrågningar från andra företag om möjligheterna om att bli arenasponsor och nu öppnar sig den möjligheten. Hur många miljoner Cloetta har betalat under åren har inte framkommit.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.