Den lilla hallen och det stora beskedet
Friends Arena, Tele2 Arena och andra större anläggningar runt om i Sverige skapar uppmärksamhet och ger rubriker.
Men när hockeyentusiasterna i Ljungby får sitt besked och klartecken till en satsning på 89 miljoner kronor är det minst lika stort som ett nytt Friends.
En sliten hall
För smålänningarna i och runt Ljungby, med cirka 27 000 invånare i västra Småland, betyder Troja-Ljungby åtskilligt.
I med- och motgång lever många människor med sitt hockeylag. Hemmamatcherna är tillfällen då många samlas och allmänt i samhället diskuteras lagets resultat.
Men Sunnerbohov som en gång uppfyllde drömmar när den invigdes har med åren blivit sliten och modern. Behovet av renovering eller bygga nytt har blivit allt större.
Sneglade mot Växjö
Det lustiga med Sunnerbohov är att publikkapaciteten är på 3 620 personer, men publikrekordet är 4 050 personer från en match den 21 januari 1997 mot Brynäs IF.
Men nu hade man kommit till vägs ände, något måste ske, hallen var i skriande behov av åtgärder och kommunledningen insåg det samma. Men frågan vad som var ekonomiskt möjligt.
Projektet "Ljungby Arena" tillkom med representanter för flera intressegrupper. Leif Lidfors var en av flera som under drygt ett år har lagt ned ett omfattande arbete och tittat på alternativa lösningar. En var att göra som i Växjö.
- Vi tittade på deras konceptet med föreningar som har byggt arenor för fotboll, innebandy och friidrott, medan kommunen har lånat ut pengar. Det konceptet har vi anammat, berättar Leif Lidfors på klubbens hemsida.
Troja bildar aktiebolag
Från att klubben, kommunen och näringslivet skulle vara delägare är lösningen nu den att Troja-Ljungby ensam tar ansvaret för bygget och driften.
Kommunledningen tilltalades av det förslaget och kommunfullmäktige beslutade att låna ut 89 miljoner kronor (med 3,5 procent ränta över en 30-års period) till Trojas Arenabolag AB för en omfattande renovering av Sunnerbohov.
Byggstarten är planerad direkt efter sista tävlingsmatchen framme i vår och redan till seriestarten 2015 ska en ny hall ta emot spelare och publik.
Ljungby Arena ska få en rejäl ansiktslyftning. Taket på hallen ska höjas och från is till tak ska det bli nio meter. En ny restaurang och cafeteria tillkommer, det blir fler omklädningsrum och åskådarna erbjuds 2 000 sittplatser och 1 200 ståplatser. Komfort och design blir en helt annan och framför allt mera välkomnande.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.