Rekordmånga ser elithockey

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.
Hög stämning och intensiv kamp ska känneteckna SHl, då kommer också publiken. Foto: Fredrik Karlsson, SHL

 

Fakta för SHL 2014/2015 är att de 330 matcherna lockade totalt nästan 2 miljoner besökare i de tolv arenorna runt om i landet.

Det historia skedde också att snittet per match passerade 6 000 åskådare. 

Totalt steg publiksnittet från 5 983 personer till 6 024.

Trenden visar plus

- Vi är naturligtvis glada att vi även i år kan visa upp positiva siffror men är långt ifrån nöjda och fortsätter våra ansträngningar, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

- Det pågår ett ständigt arbete med att på många olika sätt förbättra upplevelsen i SHL-arenorna.

Siffrorna för de tre senaste säsongerna ser ut så här:

SHL 2012/2013: 1 883 124 åskådare, 5 706 i snitt

SHL 2013/2014: 1 974 346 åskådare, 5 983 i snitt

SHL 2014/2015: 1 987 974 åskådare, 6 024 i snitt

Mycket Djurgårdens förtjänst

Ökningen på 0,69 procent kan tyckas blygsam, men i den hårda konkurrens som råder är det ändå ett styrkebesked.

- Ishockeyn i allmänhet och SHL i synnerhet är starka krafter när det gäller upplevelser och underhållning, säger Jörgen Lindgren.

En starkt bidragande orsak till ökningen är nykomlingen Djurgården, som med sitt snitt på 7 924 åskådare per hemmamatch är näst bäst i hela ligan. Ohotad etta är fortfarande Frölunda som redovisar ett snitt på 9 087 åskådare per match i Scandinavium och Frölundaborg.

Publiksiffrorna på bortaplan toppas av Leksand, med 6 907 åskådare i snitt, och Brynäs, med 6 568.

Förutom nykomlingen Djurgården är det tre klubbar i SHL som visar upp en positiv förändring sedan säsongen 2013/2014.

Färjestad ökade med 0,5 procent från 5 963 till 5 992 i snitt.

HV71 ökade med 3,0 procent från 6 587 till 6 784.

Örebro ökade med 2,4 procent från 5 027 till 5 148.

Örebro nära 100 procent

Publiksnitt i all ära, men det är också relevant att titta på publiksnitt i relation till hur stor arena som respektive klubb har tillgång till.

Tre klubbarna kommer över 95 procent. Bäst är Örebro med 99,0 procent, vilket är en fantastisk siffra som inte har uppnåtts av något annat lag under de två föregående säsongerna.

Därefter återfinns Djurgården åter på topplistan med 97,9 procent, tätt följda av HV71 på 96,9 procent.

SHL som helhet landar på 80,2 procent i beläggningsgrad, vilket får anses vara en hög siffra och en stark utgångspunkt inför framtiden.

Någon publikkris, som det heter emellanåt i rubrikerna, finns det knappast. Klubbarna har skäl att ändå se positivt på framtiden.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

När bandy-VM avgjordes i Vänersborg 2013 blev det en hejdundrande succé. VM-general och ordförande i IFK Vänersborg var då Stig Bertilsson, en gång idrottsminister (M) i den borgerliga regeringen. Stig skötte sina uppgifter så bra att han valdes till ordförande i Svenska Bandyförbundet året efter. Göran Söderlund berättar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.