Politikerna stoppar sporten

Aldrig har väl en kommun stoppat en klubb så effektivt. Köpings politiker har beslutat att inte spola upp för is på den konstfrusna banan. Bandyklubben varken får eller kan utöva sin sport.
Motståndarna till politikernas beslut samlas nu i en Facebook-grupp.

 

Det är en alldeles unik historia som spelas upp i Köping. Det anses inte värt att investera de pengar som krävs för att sporten ska kunna utövas i Köping. De som gillar bandy får åka någon annanstans.

Skulle kosta 20 miljoner

Krillan, som bandybanan heter, med anläggningen för att göra konstfrusen is är 40 år gammal och kommunen har inte skött underhållet.

Det är därför dagens olika alternativ är dyra – alla utom nedläggning. Det kostar bara i anseende...

Miljökontorets analys blev till en larmrapport och att fortsätta med is för bandy skulle kosta 20 miljoner kronor, enligt vad som har framkommit. Dessutom tillkommer en årlig driftskostnad om 700 000 kronor.

"När bandyn fått en nystart"

Många i Köping står frågande till det stora beloppet och ilskan är utbredd. Där finns röster i lokaltidningen Bärgslagsbladet/Arboga Tidning som:

”För oss som har kämpat med att hålla i gång bandyn kom detta som ett slag i ansiktet.”

”Bedrövligt! Detta kommer i ett läge när bandyn precis fått en ”nystart” med en styrelse och en satsning på att lyfta upp dom egna ungdomarna till A-laget.”

”Det gör ont i hjärtat att se detta! Vilka klappskallar har bestämt detta?! Sjukt att aldrig mera få åka på Krillan där man växt upp sen man var typ två år.”

”Hur kan Köpings kommun låta alla idrottsanläggningar förfalla. Alla hallar i Köping är undermåliga och slitna. Det här borde politikerna sett för länge sen. 

Mobiliserar motstånd

Mathias ”Bissen” Larsson, en av Köpings bandyprofiler, blev också besviken:

- Oerhört sorgligt. När jag var med fightades vi med att rusta upp arenan, men det känns som att kommunen bara väntat på att få ta det här beslutet. Det är en skam för staden.  

Nu har Operation Krillan startat i Köping och en via en Facebook-grupp mobiliseras motståndet. 

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.