Sundsvall allsvenskans vinnare

Publikligan i allsvenskan toppas av - Hammarby, nej, faktiskt inte, utan GIF Sundsvall. Ingen klubb har ökat antalet åskådare så mycket som just Sundsvall. Men det är klart att Hammarby också är en vinnare, liksom IFK Norrköping.
13 omgångar in i allsvenskan kan Roger Franzén, Sundsvalls tränare, vara relativt nöjd. Hans lag ligger ovanför strecken och lockar fler åskådare till Norrporten Arena. Foto Therese Ny, TT

 

Ökningen i allsvenskan efter 13 omgångar är så stor som 36 procent. Snittet ligger på 9 721 åskådare och totalt har över 1 miljon åskådare sett de 104 matcherna.

Hammarbys snitt - 25 636 åskådare!

Men förtjänsten ligger stor del hos en klubb. Hammarby är outstanding. Snittet om 25 636 personer på Tele2 Arena innebär en ökning med drygt 25 procent jämfört med i fjol, men då spelade laget också i Superettan.

Men två klubbar har faktiskt en ännu bättre procentuell höjning. I Norrköping har östgötarna upptäckt sitt lag igen och snittet har ökat med 33,6 procent  (till 7 864)  och i Sundsvall är allra bäst av alla klubbar med plus 39,4 procent (4 999).

Men det är faktiskt bara fyra klubbar som har tappat sedan i fjol, Helsingborg, Örebro, Falkenbergs FF och Åtvidaberg. Störst tapp har Helsingborg och Falkenberg – båda tvingas redovisa över 15 procent färre åskådare.

Mot 2 miljon åskådare

Allsvenskan tar nu sikte mot att passera 2 miljoner åskdåare under 2015.

- Alla storstadslagen är inblandade i toppstriden och det bidrar till publikökningen. Förutom Hammarby är fyra lag i särklass och det är Malmö FF, AIK, Djurgården och IFK Göteborg, säger SvT:s expert, Thomas Wernersson.

- Mest oroväckande är publiktappet på Olympia. Arenan byggs om under året men det förklarar ändå inte publikminskningen där.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.