Sundsvall allsvenskans vinnare

Publikligan i allsvenskan toppas av - Hammarby, nej, faktiskt inte, utan GIF Sundsvall. Ingen klubb har ökat antalet åskådare så mycket som just Sundsvall. Men det är klart att Hammarby också är en vinnare, liksom IFK Norrköping.
13 omgångar in i allsvenskan kan Roger Franzén, Sundsvalls tränare, vara relativt nöjd. Hans lag ligger ovanför strecken och lockar fler åskådare till Norrporten Arena. Foto Therese Ny, TT

 

Ökningen i allsvenskan efter 13 omgångar är så stor som 36 procent. Snittet ligger på 9 721 åskådare och totalt har över 1 miljon åskådare sett de 104 matcherna.

Hammarbys snitt - 25 636 åskådare!

Men förtjänsten ligger stor del hos en klubb. Hammarby är outstanding. Snittet om 25 636 personer på Tele2 Arena innebär en ökning med drygt 25 procent jämfört med i fjol, men då spelade laget också i Superettan.

Men två klubbar har faktiskt en ännu bättre procentuell höjning. I Norrköping har östgötarna upptäckt sitt lag igen och snittet har ökat med 33,6 procent  (till 7 864)  och i Sundsvall är allra bäst av alla klubbar med plus 39,4 procent (4 999).

Men det är faktiskt bara fyra klubbar som har tappat sedan i fjol, Helsingborg, Örebro, Falkenbergs FF och Åtvidaberg. Störst tapp har Helsingborg och Falkenberg – båda tvingas redovisa över 15 procent färre åskådare.

Mot 2 miljon åskådare

Allsvenskan tar nu sikte mot att passera 2 miljoner åskdåare under 2015.

- Alla storstadslagen är inblandade i toppstriden och det bidrar till publikökningen. Förutom Hammarby är fyra lag i särklass och det är Malmö FF, AIK, Djurgården och IFK Göteborg, säger SvT:s expert, Thomas Wernersson.

- Mest oroväckande är publiktappet på Olympia. Arenan byggs om under året men det förklarar ändå inte publikminskningen där.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.