Blåvitt pressar Got Event

IFK Göteborg sätter press på Göteborgs stad. Efter år av diskussioner om clean cort på Gamla Ullevi har klubben inlett diskussioner om att bygga en egen arena. Men…
IFK Göteborg och deras fans drömmer om en egen arena. Men kostnaderna avskräcker och helst önskar klubben en ny bättre överenskommelse med Got Event. Foto: TT

 

Det låter avlägset och kan väl betraktas som ett utspel för att få igång förhandlingarna om annorlunda villkor vid matcher på Gamla Ullevi.

Det är en gammal sanning att Blåvitt har en önskan för att inte säga krav om att tjäna mer pengar vid sina matcher.

- Jag tror att det finns en möjlighet att lösa ett Clean Court-avtal till nästa säsong, men tiden är mycket knapp, säger Martin Kurzwelly, IFK:s ordförande, till GP.

- Vi har en bra dialog med Got Event och ambitionen är likartad. Gamla Ullevi kan utvecklas till den arena som vi önskar, men vi måste hitta en lösning mycket snart om vi ska kunna realisera det med våra partners redan till nästa säsong.

Problemet är att de tre klubbarna på Gamla Ullevi, Gais, Örgryte och IFK är olika i de flesta avseenden och Got Event försöker i det längsta att ta hänsyn till var och en.

Men möjligen eller säg troligen är tidpunkten kommen för separata och skilda avtal.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.