Satsning på flexibla säsongskort

Att gå på hockey, lösa en prenumeration med en rad förmånliga tjänster, det låter som framtiden och som modell för många elitklubbar. Lösningen är redan här.
Färjestad blir först i landet med en ny unik publikservice. Foto: TT

 

Färjestads BK går i bräschen och presenterar en prenumerationstjänst för supportrarna. Den här tjänsten har det snackats om på strategimöten och arenakonferenser i några år, men modellen kräver mod och ingen hade förväntat sig att någon skulle gå live förrän om något år.

Flexibla säsongskort

Nu tar värmlänningarna två stora steg framåt för svensk arenaidrott. Dels med prenumeration som ny modell och dels med att göra fysisk konsumtion i arena eller digital sådan lika.

- Vi märker förändringar i konsumtionen bland våra kunder, vilket givetvis är helt naturligt. Flexibilitet är den viktigaste faktorn för tillväxt och då blir en abonnemangsfunktion för säsongskort högt prioriterad, säger Johan Kemi, Biljett- & Eventchef, Färjestad BK. 

Fansen erbjuds att bli en del av Färjestad BK, vilket både blir enkelt och helt utan extraavgifter. 

I samverkan med Transticket har Färjestad utvecklat den nya tjänsten med flexibla säsongskort. Med en prenumeration får supporters möjlighet till enkla prenumerationer av matchbiljetter, livesändningar i mobilen eller tv:n och matpaket på arenan.

Introduktionsår

Lösningen är en rolig nyhet för både Färjestad BK och publiken. Hockeyklubben ger sig in i framtiden och kan öka intäkterna på ett kreativt sätt. Samtidigt erbjuds åskådarna en flexibel lösning som passar det sätt de vill konsumera på.

- Abonnemangsbetalning har blivit ett väldigt populärt betalsätt, vilket vi ser tydliga exempel som Spotify eller Netflix. Det här ska bli otroligt spännande och öppnar många nya möjligheter, säger Jonas Ekegren, vd på AXS Transticket AB.

Det här blir ett introduktionsår där klubb och fans får lära i takt med erfarenheterna.

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Prispengarna ökar i FedEx Cup

I helgen avgörs FedEx Cup, tävlingen som Henrik Stenson vann 2013. Då fick han 74 miljoner kronor för dubbelsegern i Tour Championship och hela FedEx Cup. I år får segraren 103 miljononer om han vinner dubbelt. Till nästa år görs reglerna om – och prispengarna ökar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.