"Låt en privat aktör ta över"

Skidtunneln i Torsby var mycket välkommen när den invigdes 2006. För 62 miljoner kronor förbättrades träningsvillkoren avsevärt. Men trots det har det alltid funnits många åsikter.
Anläggningen i Torsby. Här kunde alla skidåkare åka inomhus året runt. Det är tio år sedan tunneln invigdes.

 

Skidtunnelns slinga om 1,3 km är kuperad och temperaturen är minus tre grader och lockar många skidåkare.

Kruxet är att de borde vara ännu fler.

Kommunen gick in

Säsongen 2014-2015 var mycket bra.  35 000 personer kom till Torsbys skidtunnel. 5 000 fler jämfört med säsongen innan och på sista raden i den ekonomiska slutrapporten fanns ett överskott.

Om ändå fler säsonger hade motsvarande siffror. Sanningen är nämligen den att för många vintrar har slutat med minus.

När hallen byggdes 2006 för 61,2 miljoner kronor, gick företag och privatpersoner in med 4 miljoner medan kommunen, EU och statliga Nutek sköt till resterande pengar

"Sälj till en entreprenör"

De första åren tog ett bolag ansvar för driften, där kommunen ägde 51 procent, men det dröjde drygt två säsongen så fick kommunen först ta över skötseln och sedan också en majoritet av bolaget.

I dag dag kostar skidtunneln Torsby kommunen 1 miljon kronor per år.

- Sälj skidtunneln, men se till så att en köpare inte flyttar på verksamheten, föreslår nu Ingemar Hansson, moderat politiker, i en motion till kommunfullmäktige.

- Med tanke på hur saker och ting utvecklas på andra håll så måste vi också hänga med, säger Hansson till Värmlands Folkblad.

Han vet att konkurrensen ökar. Multiarenan i Kviberg i Göteborg attraherar många och runt om i skid-Sverige finns planer på andra skidtunnlar.

Behöver utvecklas

Ingemar Hansson förstår att verksamheten måste utvecklas.

- Och då krävs det kapital och kompetens inom den här branschen och jag tror att bäst möjlighet att lyckas är privata aktörer, som har det här med att möta människors sport- och fritidsintressen som huvudsysselsättning. Det finns ett antal sådana som jag tror skulle kunna vara tänkbara till att ta över verksamheten, säger han.

Ingemar Hansson värnar om att verksamheten ska bli kvar i Torsby och han tror att flera politiker delar hans åsikter. Han återkommer till konkurrenterna:

- De här bolagen växer och har blivit att räkna med inom turism- och idrottsanläggningar och därför tror jag att det är läge att vi aktivt nu går ut och kollar vad som är möjligt på marknaden.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.