Vasaloppet uppmuntrar kollektivt resande

Nu agerar Vasaloppets organisation och kommer till insikten om att man måste bidra till säkrare och mer miljövänligt resande till alla lopp. Med knappt tre månader kvar till Vasaloppets vintervecka 2019, som redan har över 50 000 anmälda deltagare, har buss- och tågbokningarna börjat ta fart ordentligt. 

Trafiken på riksväg 70 genom Mora vid de största tävlingsdagarna i Vasaloppet liknar Essingeledenn. Så många fordon passerar här. Vasaloppet brukar dessutom sammanfalla med fjällturismen och skapar ytterligare belastning. Därför ökar arrangörna antalet bussturer. Foto: Ulf Palm/

Vasaloppet erbjuder i vinter flera olika transportlösningar, till exempel buss till startplatsen men även direktbussar och direkttåg från olika platser i Sverige.  

Senast som Vasaloppet gjorde en satsning värd namnet tillsammans med SJ var 2008, då ett tåg avgick från Malmö med destination Oxberg. Ett tåg med ett antal sovvagnar, men också en restaurangvagn och en vagn avsedd för vallaservice under färden. Inbjudna var deltagare i Tjejvasan och uppskattningen var stor. Damerna kom direkt från hemorten till startplatsen och hade möjlighet att umgås, äta något lättare och få sin utrustning omhändertagen.

Mer buss och tåg

Men det blev ingen fortsättning på projektet Raka Spåret. Dåvarande ledning lade ned satsningen.

Nu är dock tankarna de omvända. 

Allt fler tar bussen under Vasaloppets vintervecka. Förra vintern gjordes 24 982 resor med Vasaloppets bussar till start och från mål. Vasaloppets egen bussorganisation, som är sponsrad av Preem, gör det bekvämt för deltagaren och minskar bilåkandet i regionen.Många tar dessutom tåget till Mora och sitt äventyr i Vasaloppet. Väl på plats kan man sedan kliva på en buss som går till startplatserna i Sälen eller Oxberg. 

Tack vare Vasaloppets samarbete med SJ erbjuds deltagarna i vinter en rabatt på resan om bokningsformuläret på Vasaloppets hemsida används. Deltagaren kan i lugn och ro luta sig tillbaka på sin plats på tåget och ladda på väg till loppet eller koppla av på väg hem.

– Att ta tåget till Mora är ett bekvämt och klimatsmart sätt att resa till Vasaloppet, säger Mattias Tappert som är ansvarig för kommersiella samarbeten på SJ.

Direktbussar

Dessutom, för de skidåkare som ska delta i Vasaloppet eller Stafettvasan anordnar Vasaloppets huvudsponsor Preem direktbussar från tre orter: Göteborg, Stockholm och Sundsvall med möjlighet att kliva ombord på Preemstationer längs vägen. 

– Vi är jätteglada att vi kan vara en del av den här servicen.Det blir mindre trångt på vägarna, säger Carolina Rössner, projektledare för Vasaloppet på Preem.

Det finns även möjligheter att åka direkttåg till Tjejvasan och Vasaloppet med Snälltåget från södra Sverige. I Mora står bussar och väntar för vidare transport fram till startplatsen. Till Tjejvasan kör Snälltåget från Stockholm, medan tåget till Vasaloppet avgår från Malmö och kör via Göteborg och Stockholm.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Människor spelar mer än någonsin på hästar. Elitloppshelgen 2020 bevisade det med all klarhet. Ingen publik fanns på Solvalla, men spelarna trängdes i stället vid TV:n eller datorer.

Spelet till ATG omsatte totalt 397,9 miljoner kronor för hela helgen, varav söndagens V75-omsättning 96 584 723 kronor med bred marginal var nytt rekord för elitloppsdagen.

Finalsändningen i TV4 följdes av 838 000 tittare, som fick se Propulsion och Örjan Kihlström ta en välförtjänt och populär seger.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.