Vasaloppet uppmuntrar kollektivt resande

Nu agerar Vasaloppets organisation och kommer till insikten om att man måste bidra till säkrare och mer miljövänligt resande till alla lopp. Med knappt tre månader kvar till Vasaloppets vintervecka 2019, som redan har över 50 000 anmälda deltagare, har buss- och tågbokningarna börjat ta fart ordentligt. 

Trafiken på riksväg 70 genom Mora vid de största tävlingsdagarna i Vasaloppet liknar Essingeledenn. Så många fordon passerar här. Vasaloppet brukar dessutom sammanfalla med fjällturismen och skapar ytterligare belastning. Därför ökar arrangörna antalet bussturer. Foto: Ulf Palm/

Vasaloppet erbjuder i vinter flera olika transportlösningar, till exempel buss till startplatsen men även direktbussar och direkttåg från olika platser i Sverige.  

Senast som Vasaloppet gjorde en satsning värd namnet tillsammans med SJ var 2008, då ett tåg avgick från Malmö med destination Oxberg. Ett tåg med ett antal sovvagnar, men också en restaurangvagn och en vagn avsedd för vallaservice under färden. Inbjudna var deltagare i Tjejvasan och uppskattningen var stor. Damerna kom direkt från hemorten till startplatsen och hade möjlighet att umgås, äta något lättare och få sin utrustning omhändertagen.

Mer buss och tåg

Men det blev ingen fortsättning på projektet Raka Spåret. Dåvarande ledning lade ned satsningen.

Nu är dock tankarna de omvända. 

Allt fler tar bussen under Vasaloppets vintervecka. Förra vintern gjordes 24 982 resor med Vasaloppets bussar till start och från mål. Vasaloppets egen bussorganisation, som är sponsrad av Preem, gör det bekvämt för deltagaren och minskar bilåkandet i regionen.Många tar dessutom tåget till Mora och sitt äventyr i Vasaloppet. Väl på plats kan man sedan kliva på en buss som går till startplatserna i Sälen eller Oxberg. 

Tack vare Vasaloppets samarbete med SJ erbjuds deltagarna i vinter en rabatt på resan om bokningsformuläret på Vasaloppets hemsida används. Deltagaren kan i lugn och ro luta sig tillbaka på sin plats på tåget och ladda på väg till loppet eller koppla av på väg hem.

– Att ta tåget till Mora är ett bekvämt och klimatsmart sätt att resa till Vasaloppet, säger Mattias Tappert som är ansvarig för kommersiella samarbeten på SJ.

Direktbussar

Dessutom, för de skidåkare som ska delta i Vasaloppet eller Stafettvasan anordnar Vasaloppets huvudsponsor Preem direktbussar från tre orter: Göteborg, Stockholm och Sundsvall med möjlighet att kliva ombord på Preemstationer längs vägen. 

– Vi är jätteglada att vi kan vara en del av den här servicen.Det blir mindre trångt på vägarna, säger Carolina Rössner, projektledare för Vasaloppet på Preem.

Det finns även möjligheter att åka direkttåg till Tjejvasan och Vasaloppet med Snälltåget från södra Sverige. I Mora står bussar och väntar för vidare transport fram till startplatsen. Till Tjejvasan kör Snälltåget från Stockholm, medan tåget till Vasaloppet avgår från Malmö och kör via Göteborg och Stockholm.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.