Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Sponsring kan bli så urbotat dumt - se bara på IMG

Patrick Sjöberg, Sven Nylander, Ludmilla, Mats Wilander och nu senast i största skalan någonsin, Tiger Woods. Exemplen är många. Här har miljarder försvunnit för sponsorer på ett sätt som inte borde få hända.

Vore jag ansvarig chef för Andersen, Nike, EA med flera skulle jag stämma skiten ur IMG. Deras beteende är bedrägligt, lögnaktigt men framförallt korkat på en nivå som inte finns. Som affärspartner till världsledande företag har de agerat omoraliskt på nivån att Tiger som jämförelse framstår som Moder Theresa hur orimligt det än kan låta.

Törs någon sponsra enskilda idrottsmän?

Frågan är enkel. Törs man som företag sponsra individuella stjärnor?

På andra sidan har vi systrarna Kallur, Gunde med flera lysande exempel på hur idrottsstjärnor kan berika företagens aktieägare.

Listan på vad man måste göra är enkel att producera i efterhand. Ta reda på hur IMG gjorde med Tiger och gör allting tvärtom. Att sälja in Tiger som konservativ, family values och Mr Perfect för att nå den kristna medelklassen (och de företag som riktar sig mot den gruppen) när man i tiotalet år vetat att det var en otrogen sexgalning med förkärlek för sex som inte fanns med i flickböckerna när jag var liten är så fullständigt tokdumt att det inte ens går att förstår hur Mark Steinberg har tänkt. Av alla lysande karriärer som borde gå åt skogen så leder Mark S just nu.

Hade man gjort Tiger mer av Rockstjärna med en annan attityd hade man fått mindre pengar, andra sponsorer men en längre karriär. Jag menar, vem bryr om Mick Jagger är otrogen, det är halva idén med att vara Mick Jagger?

Mark McCormack må vända sig i sin grav

Den transparens som Internet skapar har förändrat världen och även sponsringen av stjärnor. Digitala fotspår som sms, mail, facebook kommentar med mera skapar. Att någon nu tjänar på att publicera Tigers SMS precis när krishanteringen började fungera och skickar tillbaka Tiger och hans kvarvarande sponsorer till ruta ett är ett typiskt tecken på den nya världen.

Sammantaget så bör man undvika att sponsra enskilda stjärnor och om man gör det (för det finns stora vinster) skall man vara fruktansvärt noggrann. Kraven är att personen inte bara skall vara världsledande utan dessutom intelligent, social, bildmässig (helst snygg) samt viktigast, integritet och moral. Personen måste också ha värderingar utåt som rimmar med företagets. Banker med höga bonusar får skippa Carolina Klyft etc.

Mark McCormack må vända sig i sin grav, det företag han skapade med så mycket hjärta togs över av räknenissar och sedan har Tiger som deras primära intäktskälla körts i botten för snöd vinnings skull av företaget trots att de vetat att katastrofen var nära (vore korkat att peka ut senior vice president Mark Steinberg som ansvarar för Tiger som personligt ansvarig av skäl som har med USAs juridiska system att göra).

IMG utvecklades genom att ge enskilda idrottsmän stora intäkter som följd av att McCormack ”uppfann” sponsringen med Jack och de andra i slutet av femtiotalet. Tragiskt att samma företag 50 år senare är den som genom sin kriminellt inkompetenta hantering av Tiger Woods nu är den aktör som gjort mest för att förhindra att enskilda idrottsmän tjänar pengar på samverkan med näringslivet.

Dan Persson

Det har varningssignaler och krismöten stup i kvarten i flera år, men till slut var sanningen obeveklig. När kronofogden knackade på saknades 360 000 kr och konkursen var oundviklig.

Nu smider Ola Serneke nya planer. Multiarenan i Kviberg ska kompletteras med hallar för 600 miljoner är det tänkt. Här ska Sveriges största och mest fulländade idrottscentrum uppstå.

Arsenals enda chans att nå nästa års Champions League är att vinna Europa League. Därför kommer laget med sina bästa spelare till 16-delsfinalen mot Östersund på torsdag.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ett toppjobb i den svenska spelbranschen är plötsligt ledigt. Lennart Käll har nämligen beslutat sig för att lämna vd-tjänsten på Svenska Spel efter sju år.

Det är faktiskt sant. 120 medarbetare har flugit till Sydkorea för att bevaka OS för svenska TV-tittare. Discovery och Kanal 5 och Eurosport gör en satsning just nu på vinter-OS som är den största någonsin bland svenska TV-bolag som har köpt bildrättigheterna utomlands för ett internationellt sportevenemang.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.