Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Arenatrender à la Ninna

Stockholm Globe Arena, det AEG ägda bolag som driver arenorna i Globenområdet har släppt en intressant och givande rapport om utvecklingen av arenamarknaden. Den är bra, intressant, givande och utmanande. Vdn Ninna Engberg och hennes personal har sett till att alla som arbetar inom upplevelseindustrin har anledning att både läsa och fundera.

Kraven från besökaren växer

Som vanligt med en trendrapport skapar den mer frågor än svar men frågorna är relevanta och sådana som måste besvaras.

Att behovet av mötesplatser både är stort, ökar och kommer att fortsätta öka är en slutsats man drar som jag till fullo delar.

Att den bortskämda nutidsmänniskans krav på totalupplevelse och kvalitet ökar är en tes som har få antiteser för att travestera Hegel.

Konkurrens från - Kina...

Att våra politiker inte har förstått någonting, saknar kunnande och inte ser möjligheterna kan vi också vara överens om. Deras lilla lilla värld bestående av politiska journalister, PR-nissar och lobbyister, politiska tjänstemän och politiska motståndare är fullständigt reaktiv.

Hade Måddan och regeringen lagt samma energi på att utveckla event och upplevelseindustrin som de la på att rädda Saab hade de tjänat tio gånger så mycket åt oss skattebetalare.

Att förstå att det är lönsammare för Madonna och Live Nation att köra tio konserter i rad med 100 000 pers per gång i samma arena i Kina än att bygga gigantiska scener för en eller två konserter med 50 000 personer i Sverige kräver inte mer kunskap än att ekonomichefen i en Superettan klubb hade klarat det. Vill vi se de stora konserterna i framtiden är det Shanghai och inte Solna vi skall åka till.

Tänk mer på tjejerna!

Alla som tjänar pengar på åskådare i någon form bör alltså läsa och tänka efter.

En liten reflektion är följande: Nästa rapport Ninna och hennes personal bör skriva och behålla för sig själv som konkurrensfördel är hur man får den halva av befolkningen som är totalt underrepresenterad på arenorna att bli lika stora konsumenter av upplevelser.

Tjejerna är det största tillväxtområdet för den här marknaden och jag har aldrig sett ett event där det inte är kö till damtoa så produkten fungerar inte ens på det mest basala området.

Dan Persson

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.