Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Arenatrender à la Ninna

Stockholm Globe Arena, det AEG ägda bolag som driver arenorna i Globenområdet har släppt en intressant och givande rapport om utvecklingen av arenamarknaden. Den är bra, intressant, givande och utmanande. Vdn Ninna Engberg och hennes personal har sett till att alla som arbetar inom upplevelseindustrin har anledning att både läsa och fundera.

Kraven från besökaren växer

Som vanligt med en trendrapport skapar den mer frågor än svar men frågorna är relevanta och sådana som måste besvaras.

Att behovet av mötesplatser både är stort, ökar och kommer att fortsätta öka är en slutsats man drar som jag till fullo delar.

Att den bortskämda nutidsmänniskans krav på totalupplevelse och kvalitet ökar är en tes som har få antiteser för att travestera Hegel.

Konkurrens från - Kina...

Att våra politiker inte har förstått någonting, saknar kunnande och inte ser möjligheterna kan vi också vara överens om. Deras lilla lilla värld bestående av politiska journalister, PR-nissar och lobbyister, politiska tjänstemän och politiska motståndare är fullständigt reaktiv.

Hade Måddan och regeringen lagt samma energi på att utveckla event och upplevelseindustrin som de la på att rädda Saab hade de tjänat tio gånger så mycket åt oss skattebetalare.

Att förstå att det är lönsammare för Madonna och Live Nation att köra tio konserter i rad med 100 000 pers per gång i samma arena i Kina än att bygga gigantiska scener för en eller två konserter med 50 000 personer i Sverige kräver inte mer kunskap än att ekonomichefen i en Superettan klubb hade klarat det. Vill vi se de stora konserterna i framtiden är det Shanghai och inte Solna vi skall åka till.

Tänk mer på tjejerna!

Alla som tjänar pengar på åskådare i någon form bör alltså läsa och tänka efter.

En liten reflektion är följande: Nästa rapport Ninna och hennes personal bör skriva och behålla för sig själv som konkurrensfördel är hur man får den halva av befolkningen som är totalt underrepresenterad på arenorna att bli lika stora konsumenter av upplevelser.

Tjejerna är det största tillväxtområdet för den här marknaden och jag har aldrig sett ett event där det inte är kö till damtoa så produkten fungerar inte ens på det mest basala området.

Dan Persson

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.