Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

När media gör en Åkesson

Lite nyhetstorka och några journalister på Rapports landsortsredaktioner är allt som behövs. Public Service-media har under onsdagen varit full av inslag om försäljning av alkohol vid hockeymatcher. Allt i samma fördömande ton som journalister använder när de tror sig avslöja felaktigt beteende.

Men räkna lite, för tusan!

Journalister har gjort en Åkesson, dvs de har kopplat ihop alkohol och idrott på samma sätt som Åkesson kopplar ihop invandring med kostnader för statsbudgeten.

De gör dessutom en Åkesson även retoriskt när de säger saker som ”Modo tjänar 3,6 miljoner kronor på försäljning av alkohol så blir det lika dumt som när Åkesson påstår att invandrarna kostar. Tjänar är det som blir över när kostnader är avdragna. Modo omsätter 3,6 miljoner på alkohol.

Modo säljer alkohol för 3,6 miljoner. Det ger översatt i öl 1,08 miljoner i moms och alkoholskatt till Anders E Borg. Med restaurangers nyckeltal för personalkostnad och 65 procent av den som skatt och sociala får Borg ytterligare 800 000. Inköp ex alkoholskatt är 400 000. Kvar före hyra, restauranginredning, glas, disk, IT system, vakter med mera är alltså ca 1,4 miljoner.

21,70 kr per åskådare

Jämför man det med Modos omsättning så slipper man som journalist bli jämförd med Jimmie Åkesson. Statskassan tjänar däremot nästan 2 miljoner.
Låt oss titta på lite allmänt kända fakta. 375 elitseriematcher med totalt 2,3 miljoner besök på arenan och en total alkoholförsäljning på ca 50 miljoner ger en total försäljning på 21 kronor och 70 öre per besök.

Journalister är välkända för att ha goda empiriska data om krogpriser på öl, vin och sprit. Den journalist som kommer hem dyngrak från krogen och säger till hustrun att han krökat bort 22 spänn ljuger som vi alla vet.

När man i sina frågor lägger in adjektiv som ”mycket” så bör det alltså jämföras med 21 kronor och 70 öre. Det är mindre än 20 cl mellanöl vi pratar om fördelat på tid före matchen, i två pauser och efter matchen. Även om många är spik nyktra och kör bil från matchen är försäljning av alkohol på våra arenor en mycket måttlig verksamhet.

En reporter hade behövt några minuter

Det hade vilken reporter som helst kunnat räkna ut på ungefär samma tid det tog mig, d.v.s. cirka fem minuter.

Nästa Åkesson uppstår när reportern intervjuar Karin Mattsson-Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande. Idrott och alkohol hör inte ihop på säger hon på frågan vilket är korrekt och klokt sagt. Man skall inte ens gå ner på gymmet och träna när man druckit alkohol.

Det som inte reportern förstår är att frågeställningen har samma relevans som Åkessons budgetförslag. Man idrottar inte när man tittar på arenaidrott. De som idrottar är nämligen spik nyktra och nere på planen medan åskådaren sitter på en stol eller i soffan framför sin tv.

Bara en del av upplevelseindustrin

Elitidrott är upplevelseindustri och att gå på hockey är fullt jämförbart med upplevelser som att gå på krogen, gå på konsert, gå på teater, ha folk på middag, vara på semester eller motsvarande.

Det är sociala beteenden då det anses vara helt okej att bränna iväg 21,70 på alkohol och till och med någon krona till utan att någon journalist hetsar upp sig.

PS: relevans bygger på kontrollerad relativitet och relevans är förutsättning för förtroende. Enda tillgången för media. DS

Dan Persson

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Önskemålet har funnits länge i Sverige.Nu kan drömmen bli verklighet. En modern velodrom planeras i en multiarena i Jönköping, där det även ska byggas ett hotell . Detta lyft för svensk cykelsport kan stå klart i Jönköping 2026. "En sådan samlingsplats kan vara helt avgörande för att utveckla sporten, säger Svenska Cykelförbundets ordförande Stefhan Klang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.