Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Dumma, dumma kommunen!"

Det är Bandyn det är fel på.

Sandviken AIK som ledande bandylag är sura på Göransson arena och Sandvikens kommun.

En ny affärsplan

Skälet är att arenaägaren vill följa statuerna i gåvobrevet och minska kommunens förluster genom en ny affärsplan där man inte vill ha bandymatcher perioden jan-mars för att kunna ha alla typer av event utifrån gåvobrevets mångfaldsklausuler.

SAIK hävdar att den nya affärsplanen för Göransson Arena innebär att laget går under.

Det är en smula ensidigt sätt att se det hela. Problemet är självfallet att bandyn skapar för lite pengar till arenaägarna.

Det beror på flera saker:
För lite publik
För få hemmamatcher
För billiga biljetter
För höga spelarlöner

Bandyn har gjort en Grekland. Spelarna har fått pengarna medan någon annan skall betala.

Bandyns negativa spiral

De pengar bandyn har kvar till arenaägaren skapar alltså med enstaka undantag bara underlag för utomhusrinkar. Samtidigt som utomhusrinkar attraherar väsentligt färre. Bandyn riskerar alltså en negativ spiral som på sikt slår ihjäl sporten.

Förlåt vän av ordning, men bandyns negativa spiral är inte ny och det enda som kan hända nu är att processen blir förkortad.

Det måste finnas rim och reson i skattebetalarnas stöd av elitidrotten. I stöd till ungdomsidrott finns det inte rim och reson, här är stödet för lågt. För elit/arenaidrott är läget det omvända.

Det finns alternativintäkter för en arena som förutsätter att man inte har is under perioden jan-juni. Fotboll som är en gigantisk sport i antal aktiva har mycket stort behov av inomhushallar för träningsläger, det är enklare att snabbt konfigurera om arenan om man inte har en hektar is.

Fler matcher enda lösningen

Bandyns lösning torde vara enkel. Spela fler omgångar, dagens tolv hemmamatcher är rena döden för arenorna. Komprimera spelschemat från början på augusti till och med julhelgen. Ni får en kortare period där det är enklare att ha ”mind set” från publiken.

Att göra som SAIK, att genom ett pressmeddelande på femåringens tema; dumma, dumma kommunen, dumma dumma arenan, det är oss det är synd om, kan förmodligen vara framgångsrikt mot politikerna i kommunen på kort sikt men med lite mera självinsikt så kan man säga dumma dumma bandyklubbarna.

Om nu Bandyn har lärt sig att lägre spelarlöner leder till sämre spelare torde sambandet mellan för lite intäkter för arenaägaren och uterink vara lika självklart.

Spelarlöner som inte finns

Genom att inte tillförsäkra den viktiga leverantören av arena en tillräcklig intäkt utan istället lägga pengar man inte har på spelare har SAIK på egen hand gjort sig av med sin arena. Så trist fungerar den kommersiella elitidrotten.

När gnället dessutom börjar handla om den ideella föreningen som det då är än mera synd om blir det patetiskt.

När spelarlönerna överstiger den genomsnittliga företagarens intäkt har man slutat vara ideell oavsett vad man kallar sig. Vi har lagt det samhället bakom oss vad gäller elitidrotten.

Att en kommun har anledning att stödja ett elitlag behöver vi inte diskutera. För Luleå kommun är Luleå hockey det främsta varumärket i kommunen som också berör störst andel av innevånarna. Det är väl investerade pengar och det ger mer nytta per skattebetalare än kulturstödet.

Inga dolda sponsorskap!

Bandy och Sandviken är intimt förknippade så även här finns det goda skäl för kommunen att stödja SAIK, självfallet för ungdomsverksamheten men också genom ett sponsorskap av elitlaget i bandyn. Dock skall sponsorskapet vara baserat på motprestation och beloppen vara satta.

Om laget driver arenan är det lika okej att kommunen bär hyra för ungdomsverksamheten enligt samma regler för hur kommun betalar hyra till andra fastighetsägare som upplåter plats för ungdomsidrott.

Ett dolt sponsorskap i en förlustbringande arena där det inte finns någon gräns för den årliga förlusten är däremot inte okej.

Nu är allt inte bandyns fel. Galenskapen att det byggts ett stort antal inomhusarenor utan någon som helst behovsanalys, marknadsundersökningar eller i några fall ens en idé om hur man skall få någon avkastning, hamnar nästan helt hos kommunerna.

Dan Persson

Lars-Gunnar Herdberg (inte verifierad)

lör, 2011-07-02 14:56

1. Hej Nu är det inte

Hej Nu är det inte Sandvikens kommun som har byggt arenan utan de har fått den till skänks av Göranssonska stiftelserna. Det är nog det stora problemet, skulle de ha tackat nej? Knappast. Så nu står de där med en arena med enbart driftkostnader, inga amorteringar ingen ränta att tänka på. Då är det enklaste sättet att skära i kostnaderna, att ta bort isen men att göra det när bandyn är som intensivast har jag svårt att förstå. Arenan står från Mars till Oktober oanvänd frånsätt ett loppis i Juni. Kan de inte hitta på ett sätt att skapa intäkter Mars-September varför måste de göra det December-Mars. M V H Laggen

Dan Persson

lör, 2011-07-02 19:52

2. Hej Lars Gunnar, jag har koll

Hej Lars Gunnar, jag har koll på ägande och trots avsaknad av investering så förlorar kommunen pengar. Om Bandyförbundet hade ordnat en serie med 25 hemmamatcher hade det fungerat bättre. Efterfrågan finns jan-april. Kan inte förstå någon som säger upp sig för att man måste jobba ute.

Dan Persson

lör, 2011-07-02 19:52

3. Hej Lars Gunnar, jag har koll

Hej Lars Gunnar, jag har koll på ägande och trots avsaknad av investering så förlorar kommunen pengar. Om Bandyförbundet hade ordnat en serie med 25 hemmamatcher hade det fungerat bättre. Efterfrågan finns jan-april. Kan inte förstå någon som säger upp sig för att man måste jobba ute.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.