Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Finns det plats för klacken?”

Stockholm Globe Arenas hade presskonferens i tisdags som inledning av Branschforum för arena, event och sponsringsindustrin. Dels ville man lansera en ny rapport i sin serie av trendrapporter för arenavärlden på området VIP och Premium och dels ville man berätta om design av sin nya arena med fokus på VIP och premium.

Två trender är påtagliga

För att locka media så hade man med sig den världsberömde Matt Rosetti(för oss arenanördar är han lite som Zlatan) som designat Stockholmsarenan.

För att sammanfatta så är det två trender som står ut och ser ut att vara långsiktiga.

Premium- och VIP-segmentet ökar och vi kan gå mot att Premium, VIP, sponsring så småningom står för 80 procent av intäkterna (ca 60 i världen nu och knappa 50 i Sverige)

Potentialen är - barnfamiljerna

Barnfamiljer är fortfarande den målgrupp som har störst tillväxtpotential.

Sedan kan vi lägga på ett ganska stort behov att få ut mer kronor per besökare för att betala för alla nya fina arenor. Det innebär också att upplevelsen av arenabesöket måste lyftas.

Utöver lite funderingar på hur man hanterar alkoholtillstånden när man flyttar ut VIP-avdelningen i arenan, hur man skapar längre event, dvs kommer åt kundens plånbok före, under och efter eventet och konsekvensen av alla teknikinvesteringar så dök en fråga alltmer frekvent upp i mitt huvud.

Finns det plats för klacken i morgondagens arena?

Klacken genererar lite i arenan

Fakta är ungefär så här. Klacken är idag ofta det enda som skapar stämning på våra fotbollsarenor. Klacken betalar väldigt lite för sina biljetter och deras konsumtion hamnar på barer av typen där narkotikapoliser är frekventa gäster utanför arenan. Dvs de genererar väldigt lite i arenan.

Svaret är både ja och nej, ja under förutsättningen att arrangörsklubben hittar en annan modell för samverkan med klacken och att vi därigenom får ett mer positivt beteende samt att klacken är beredd att kliva upp 50 procent eller mer i biljettpris.

De senare borde gå att lösa, det kan inte vara så att de som älskar lagen mest bara älskar om de får rabatt.

Loob: Nja, vi bor i skogen

Övriga trender för arenamarknaden skrev jag om i fredags och någon större pudel behöver jag inte göra efter att ha lyssnat på Branschforum.

Upplevelsen i övrigt var väldigt mycket Matt Rosetti. Han skapade den Wow-känsla han hävdade att våra arenor måste skapa på ett fantastiskt sätt.

”Vi som bor i skogen kan inte riktigt ta till oss allt” som Håkan Loob utryckte det. Det behöver vi nog inte göra heller.

Ny standard med nya arenor

Dels för att vi inte har råd, dvs avsaknaden av storstad, BNP, turistindustri och annan infrastruktur som finns i stora länder gör att vi får fortsätta med målet att vara bäst i division två och dels för att vi har flera steg på vägen som räcker långt.

Dock kommer betydelsen av Nationalarenan och Stockholmsarenan sätta en ny standard och vi som springer på arenor i Sverige har en tendens att även göra det utomlands så vi kräver mer och mer ”Wow”-känsla för att gå dit.

Men pengarna finns inte i Sverige under överskådlig tid och det få vi rätta oss efter.

Dan Persson

Robert (inte verifierad)

lör, 2011-09-03 15:30

1. Hur ser du på det faktum att

Hur ser du på det faktum att du vill göra fotboll till en klassfråga? Tror du inte att dom klackmänniskor som försvinner från arenan pga att man inte har råd att gå på fotboll är väsentliga för stämningen på arenan och viktiga för klubben på sikt? Dessa människor som är rotmänniskor och som gör pr för klubben hela tiden i sin vardag, bara genom att tala gott om klubben och föra klubbkärleken vidare i kommande generationer. Dom är inte viktiga?

Linus (inte verifierad)

lör, 2011-09-03 16:12

2. Hur vill vi att svensk

Hur vill vi att svensk fotboll ska framställas? Det går ju knappast att man påvisar vilken bra fotboll det är. Då är det ju bättre(oftast) hemma i soffan där man kan kolla på PL, Serie A och/eller La liga. Det som faktiskt är bra med svensk fotboll är just att det finns klackar som är engagerade samt skapar en stämning på våra arenor. Slå ut hur många problem det är och se hur många som använder produkten så går det istället att visa hur lite problem det är. Tror att det är betydligt mer problem i samband med nattklubbsliv om man ser hur många som besöker våra svenska arenor. När det gäller problemet med pyroteknisk material så tycker jag personligen att man ska gå tillbaka några år i tiden. Då gick det att använda sig av pyroteknik när man fick tillstånd ex vid ett derby. Då skötts allt bättre och man visste om vad som skulle hända. Varför går det inte ha det så idag? Sen håller jag med Robert! De som försvinner är marginalsupportrar och det är dem man måste få till sig om man ska få mer publik på matcherna. Alla ska ha möjlighet att se på fotboll.

Dan Persson

lör, 2011-09-03 18:20

3. Robert och Linus, Jag

Robert och Linus, Jag försöker beskriva trender och dess konsekvenser och ingenting annat. I nuläget är klackens pengar viktiga för att andra kunder är för få. Arenaägarna behöver dock mer pengar för att gå runt. Det är ett faktum. Sen har jag svårt att se att det inte är värt 250 per ståplatsbiljett på norra stå med tanke på vad som spenderas i övrigt på en match. Vill klacken säkra sin position är det bara erbjuda sig betala mer. Men, jag skriver på idrottens affärer, uppdraget är att titta på trender som gör att de som läser kan tjäna mer, ingenting annat. Jag går helst på Ishockey, det är så nära världsklass man kan komma. Det är inte allsvenskan.

Olle J. (inte verifierad)

mån, 2011-09-05 10:32

4. Att DP föraktar stora delar

Att DP föraktar stora delar av fotbollens kunder är knappast en överraskning. DP är emellertid inte ensam om detta synsätt och det tar tyvärr fokus bort från den riktiga och i mitt tycke intressanta frågan varför svensk fotboll så kapitalt misslyckas med att få dit de så eftertraktade barnfamiljerna. Enligt mig är det inte klacken som är problemen, vilket många verkar vilja få det till. Klacken är endast så stor och risken för våld begränsat till ett relativt fåtal klubbar/matcher för att ta bort platser och säkerhet från barnfamiljen. Svensk fotboll har misslyckat att locka dessa till arenorna och innan branschen kommer i närheten av att skapa en brist på biljetter är snacket om att minska/fördyra för klacken en icke-fråga. Det går inte att ersätta ett marknadssegment med ett annat om det andra är icke-existerande. Det kommer att bli väldigt öde på matcherna och hur skall verksamheten gå runt? Precis som jag - som ser mig själv som klackmänniska (och således har jag ingen talan förstås, då jag är slödder. I alla fall enligt DP:s analys. Fast som skolad akademiker har jag inte heller så mycket övers för företagsnissars ofta grunda, korkade och distanslösa så kallade analyser som aldrig överlevt ett seminarium) - är måhända barnfamiljerna inte så värst intresserade att betala än högre priser för att vanka genom någon brutalistisk betongkonstruktion utan en tillstymmelse till arkitektur och design, stå i kö för en sönderkokt korv och titta på tekniskt sett medelmåttig fotboll? Hade min klubb för närvarande inte spelat elitfotboll hade jag gått på gärdsgårdsmatcher för att slippa taffliga, överprissatta försök till så kallade evenemang.

Dan Persson

mån, 2011-09-05 12:00

5. Tja, att jag föraktar klacken

Tja, att jag föraktar klacken är inte sant, däremot är jag tveksam till om de drivkrafter som skapar kollektivt beteende är bra för samhället. Med barnfamiljerna är det så att oro räcker som grund för att inta gå dit. Det reella våldsproblemet är litet där har Olle alldeles rätt precis som i sin analys av fotbollens misslyckande. I nuläget är därför enda vägen mot rätt intäkter högre priser för de mest trogna supportrarna, de andra lyser med sin frånvaro. Att det inte finns publik för att fylla arenorna i Stockholm och Göteborg är faktum. Nu är detta mer ett problem för arenaägaren än för AIK fotboll eller DIF.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.