Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Den mjuka makten vann"

Under George W Bush år som president så ville Dick Cheney och Donald Rumsfeldt alltid använda den hårda makten, dvs militären, som enda metod för konfliktlösning, och de kunde inte förstå att den mjuka makten, dvs opinionsyttringar, mediastrategier, PR och lobbying kunde vinna över dem. De fick lära sig den hårda vägen.

Nu har Lagrell och SEF fått smaka på den mjuka maktens kraft. Fansen på derbyt i Stockholm förra veckan spöade SvFF med mjuk makt så det stod härliga till.

Allt blev fel...

Vi kan summera 2011 års allsvenska så här:

Allt SEF och SvFF har försökt göra har blivit fel. De visade sig helt sakna medel för att styra eventen.

Firman Boys kunde i våras stoppa knallskotten med fyra rader på en hemsida och på senaste derbyt i Stockholm kunde fansen visa att de både styrde över arrangemanget och att de genom samordning kunde skapa löje över SvFF:s regelverk såväl som att med extremt väl fungerande pedagogik visa vad tysta läktare betyder.

Jo, det blev 6-0, 6-0

Lagrell-klackarna 6-0, 6-0, 6-0 om vi översätter 2011 till tennissiffror.

De Allsvenska lagen, dvs arrangörsklubbarna som vid varje hemmamatch har arrangörsansvaret har också den hårda vägen fått lära sig att makten över arrangemanget inte längre är deras.

Om Internetrevolutionen flyttat makt från journalister och mediaägare till läsarna som dessutom blivit skrivare så ser det nu ut som om samma sak hänt inom fotbollen.

Är det då bra eller dåligt?

Time will tell.

Smartare och effektivare

Det vi kan konstatera är att många års arbete med att hantera huliganer och problem med klackarna visat sig ha misslyckats totalt. Lösa nätverk som supporterunionen, positiv läktarupplevelse och klackarna har varit smartare, effektivare och bättre positionerad.

Vare sig fotbollsförbundet som ideell folkrörelse, SEF som aktör för de kommersiella klubbarna eller de arrangerande klubbarna kan idag bestämma om fotbollsmatchens inramning. Det gör klacken i samverkan med de sina.

Det är bara konstatera att de flesta som tappar greppet om sin produkt och sina kunder också minskar sina intäkter.

Dan Persson

Kalle (inte verifierad)

tis, 2011-09-27 09:10

1. Det enda sättet att återfå

Det enda sättet att återfå greppet om produkten är att lyssna på konsumenterna. Kunden har alltid rätt.

Andreas (inte verifierad)

tis, 2011-09-27 13:55

2. Vet du ens vad du skriver

Vet du ens vad du skriver själv? Faktafel och syftningsfel i frågor som du tidigare visat att du inte behärskar. Nu är nog din tanke rätt denna gång men ändå blir det fel? Du säger att fansen vann och samtidigt att det blev 6-0 till Lagrell? Men vad du vill få ut i denna krönika går inte att få fram? Mer än att det är så det är, inte om det är bra eller dåligt eller hur det borde vara eller ja…inget alls. Men det går inte att förvänta sig här heller.

Dan Persson

tis, 2011-09-27 14:54

3. Hej Andreas, du ha

Hej Andreas, du ha självfallet rätt, det skulle vara klackarna-Lagrell 6-0, 6-0, 6-0. Det enda jag ville få ut var att klackarna har varit smartare än Lagrell, SEF, klubbarna.

Olle J. (inte verifierad)

fre, 2011-09-30 14:14

4. Det är egentligen inte

Det är egentligen inte oväntat att klackarna är smartare än Lagrell. Sett till sin omsättning är allsvenska klubbar små och ynkliga medan flera lag har en månghövdad supporterskara som även inbegriper proffs och drivna människor. Det kan emellertid, på grund av samma anledning, finnas en vinst i att klubbarna lämnar över stämningsskapandet till klackar/supportar. Dessa är bättre på det och finansierar det dessutom med eget arbete och betalar biljetter. I en av de senaste numren av Offside pekas det på att mer eller mindre subventionerade biljetter till klackar som skapar stämning kan vara en smart affärsmodell. Bevare mig från klubbarnas försök att skapa stämning (som när BP hade cheerleaders med pom-poms som jag såg för några år sedan) Det varnande exemplet torde istället vara Serie A, där ultras stämningskapande aktivitet och makt verkar ha föga positivt inflytande sett till publiksiffor etc. Det är måhända från en komparativ studie av dessa två exempel som lärdomar kan dras istället för att stirra sig blind på Premier Leagues exklusiva sittplatser.

Inte många såg det komma men nu är Åby/Tjureda klart för elitserien i bandy. I byn Åby, 24 kilometer norr om Växjö, bor 431 personer men klubben har 1 300 medlemmar. Dessutom är småländska Åby/Tjureda vid Helgasjön landets rikaste bandyklubb.

I information och pressmeddelande inför SM-veckan 2018 så talades det ofta om att 8 000 personer väntades till Helsingborg och Landskrona för att deltaga i olika grenar. Så många blev det inte. Men hur många som kom är det ingen som riktigt vet. Och på Riksidrottsförbundet vill man bli bättre på att ta reda på verkliga fakta.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här ska blivande OS-medaljörer träna. av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten "Aqua Vista – powered by Playitas" i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019. Sveriges Olympiska Kommitté har enats med Apollo om ett förlänger samarbetet.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.