Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Avskräckande reklam för fotbollen"

Den stora delen av Veckans Brott i SvT tisdag kväll handlade om ett fotbollsderby i Stockholm. Det var försiktigt uttryckt ingen bra reklam för fotbollen.  Det var ungefär lika illa som att en ledare för socialdemokraterna skulle bli uthängd i Aftonbladet för att försöka berika sig själv på statens bekostnad genom för mycket i hyresbidrag.

Det är heller ingen större idé att fotbollen anammar sosseriets bild av partiets problem, dvs att allt är medias fel och själv har man ingen anledning att ändra på något.  Mediabilden av derbyn som obehagliga tillställningar med en pöbel med fel värdegrund förstärks löpande och enda sättet att ändra på den mediabilden är att leverera något annat under ganska lång tid.

Marcherande armé...

Bilden på de marscherande Black Army ungdomarna skapade associationer som var minst sagt obehagliga och det skadade AIK:s varumärke samtidigt som det garanterat skrämde iväg ett stort antal åskådare från våra fotbollsläktare inför nästa säsong.

Ramsorna från Djurgårdarna var inte heller bra om man vill behålla bilden av fotboll som det gröna fältets schack. Ingen tittare fick känslan att det fanns några blivande nobelpristagare i fysik i den klacken, tveksamt om de kom in på gymnasiet.

Lägg på närvaron av 300 poliser, sirener och hästar så blir signalen att det här är en tillställning man inte skall besöka.

En chans att få omsätta mer

Fotboll är något alldeles fantastiskt och svensk fotboll måste få förutsättningar att omsätta mer, höja kvaliteten och skapa en bättre upplevelse för besökarna.  Då är Veckans Brott inte den miljö man skall figurera i, då skall inte fulla spelare kasta sockerbitar upp på scen på fotbollsgalan som för övrigt verkar ha överlevt sig själv.

Polisinsatsen kostade 1,3 miljoner kronor och klubbarnas eget säkerhetsarbete hamnade säkert på en halv miljon. Allt för de ca 6 000 åskådare i klackarna som utgör problemet och som dessutom betalar mindre än de andra.

Det är 300 kronor per person och det krävs inget mattesnille för att inse att klacken är direkt olönsam. Skulle man gå ner på de kanske 200 personer per klack som utgör den hårda kärnan och skapar mycket av den negativa stämningen så är det över 4 500 per person i kostnad som klubben har att hantera.

Då blir man utesluten

RF:s stadgar avviker inte så mycket från exempelvis de politiska partierna. Är man medlem i ett politiskt parti blir man utesluten om man är medlem i ett annat politiskt parti eller aktivt stödjer ett annat politiskt parti.

Det är möjligt att jag missat något, men en vänsterpartist som skadar sitt parti genom att gå på Björn Söders och William Petzälls fester och hänga med dem känns lika motstridigt som när någon som kallar sig AIK-are eller Djurgårdare tillåts vara medlem, stödja eller medverka i de subkulturer som finns på det här området.

En fråga - har föreningarna varit tydliga med att utesluta, att inte ge medlemsrabatter och på andra sätt stänga ute de man inte vill ha på sin fest?

Sammanfattningsvis var programinslaget trist för alla oss som längtar efter att få se bra fotboll i en miljö där man mår bra utan att behöva ta fram passet och köpa flygbiljetter.  Det Veckans Brott mer än något annat bevisade är att fotbollens uppförsbacke är både lång och brant.

Dan Persson

gp (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 08:24

1. Jo, det programmet satt som

Jo, det programmet satt som ett plommon. Bäst var när den studiogäst som företrädde DIF-fansen rodnade och slog ifrån sig när insmuggling av bengaler kom på tal. Om detta visste han ingenting. Ett exempel så gott som något på följderna av förbundets och klubbarnas daltande med de asociala elementen. Problemen lär fortsätta så länge som klubbarna framhärdar i att behandla busarna som inkomstbringande VIP-publik.

Stene (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 13:34

2. Dan har missat att många av

Dan har missat att många av dom sk. problemsupportrarna finns på dom vanliga läktarsektionerna där inte klackarna finns. Speciellt i AIK's fall. Då är det alltså bättre att ha mera ståplats!

Alberget (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 13:36

3. Det finns inget vidrigare,

Det finns inget vidrigare, häftigare, mer spännande en ett derby mot gnaget. Jag är snart 47 och upplever fortfarande samma glöd i dessa matcher, nu också med min son och dotter (13, 11). Kan man inte känna känslan får man väl skriva skit om det. Tråkmåns.

NeYoC (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 14:43

4. Ja, herregud vad många

Ja, herregud vad många barnfamiljer som skräms bort varje år. Konstigt ändå att det är mer folk på familjeläktarna hos Hammarby, AIK och DIF än det är totalt på andra evenemang...

Alberget (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 15:58

5. Den statliga övervakningen

Den statliga övervakningen tar bakdörren via fotboll och media för att få igenom sina beslut. Inte ens smart, bara korkade medborgare. Som att plocka godis från barn.

HS (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 16:10

6. Fördomar... Haha, själv har

Fördomar... Haha, själv har jag stora planer inför min jobbkarriär. Ska utbilda mig till ingenjör t.ex.. Ändå så står jag på den där läktaren, samt i klacken samtliga matcher. Dina fördomar om fotbollssupportrar är skrattretande, tyvärr ganska vanliga dessutom, men det beror väl på såna som du smutsar ner vårat samhälle med skiten du spyr ut. Har du rätten att kalla oss för efterblivna som inte ens gått gymnasiet, skulle jag kunna påstå att du är en pedofil. För att du ser ut som en.

Martin (inte verifierad)

tors, 2011-11-10 16:55

7. Om man anser att klacken är

Om man anser att klacken är direkt olönsam så har man antingen sovit under mattelektionerna eller aldrig betalat för sin biljett. På ett derby kostar en långsidebiljett dryga 500 kronor (för oss som betalar och inte går in på pressläktaren). Det är priser i nivå med vad det kostar att gå på EM eller VM på toppmoderna arenor. Det är dubbelt så mycket som det kostar att gå på en vanlig allsvensk match. Vad tror herr Persson att de ca 15.000 åskådare som inte sitter i klacken betalar dessa extrapengar för att se? Några ledtrådar: Det är inte att fotbollen är dubbelt så bra i ett stockholmsderby och det är inte att komforten på Råsunda (där det varken finns varmvatten eller tvål på toaletten) är dubbelt så bra som på övriga allsvenska arenor. Nej, anledningen till att vi betalar dessa pengar är att vi bjuds på en läktarupplevelese av världsklass.

Victor Capel (inte verifierad)

ons, 2011-11-30 11:24

8. Hoppsansa, mycket reaktioner

Hoppsansa, mycket reaktioner på det här. Fast det visste du att du skulle få redan när du skrev det. Blir ändå lite konfunderad över följande: "Mediabilden av derbyn som obehagliga tillställningar med en pöbel med fel värdegrund förstärks löpande och enda sättet att ändra på den mediabilden är att leverera något annat under ganska lång tid." Stycket efter tar upp att man visat obehagliga bilder på marcherande (verkligen, marscherande? Det har jag väldigt svårt att tro...) Black Army-ungdomar. Detta kombineras med att man likt sossarna inte kan skylla på media. Jag får faktiskt inte ihop det. Black Army har inte dragit på sig negativa rubriker på 15 år (med något enstaka undantag kanske, och då snarast för att någon uttryckt en åsikt som kanske inte varit helt i linje med hur etablisemanget skulle uttrycka sig), ändå är det det du reagerar på. BA har inte deltagit i fotbollsvåld sen mitten av 90-talet knappt ens som företeelse, ännu mindre om man talar om föreningen Black Army Stockholm. Men du får en uppfattning serverad av dig från "Veckans Brott" som får dig att tro annat, eller missförstår jag dig nu? 15 år efter Black Armys "vilda dagar" så antyder alltså media att föreningen och företeelsen BA fortfarande utgör ett hot mot folk och fä, är det inte det du skriver? Det här är alltså en förening som deltar i demokratiskt arbete lokalt och nationellt, som sammarbetar med polis och klubbar och som deltar i kampanjer mot våld. Så har det varit i över ett decenium och samma sak kan sägas om exempelvis Järnkaminerna. Hur länge tycker du BA måste "visa en annan sida" för att folk ska "våga gå på fotboll"? Räcker inte 15 år? 50 år? Sverigedemokraterna gick från nynazism till parlamentariskt arbete med "värdekonservatism" (eller vad man nu påstår sig stå för) på vad, 10 år? Men en förening för folk som gillar fotboll måste alltså jobba hårdare än så? Det är ju helt stört.

Victor Capel (inte verifierad)

ons, 2011-11-30 11:28

9. Kan tillägga att jag

Kan tillägga att jag fortfarande inte sett avsnittet av "Veckans brott" som du hänvisar till. Mest för att alla program som tar upp fotbollsrelaterade ordningsstörningar har följt samma mediala mall i 25 års tid och är därför lika spännande och informativa som att titta på när färg torkar. Har du sett det en gång vet du EXAKT vad som väntar dig nästa gång, helt oaktat hur problemet har utvecklats de senaste 15 åren.

Victor Capel (inte verifierad)

ons, 2011-11-30 11:47

10. Såg förresten att ingen

Såg förresten att ingen svarat på din fråga... Ja, klubbarna är ganska raka på de områdena och har så varit i årtionden. Om man inte uppfattat det (vilket jag kan förstå, det är inte information som passar den mediala mallen och därför inte når ut till den genomsnittlige mediakonsumenten, för att prata chickt late 90-s medialingo) så är man förmodligen själv inte tillhörande en del av befolkningen som klubbarna primärt önskar på sin fest. Kanske låter konstigt, men så är det faktiskt. Klubbarna, precis som alla andra företag, vill ha lojala, engagerade kunder. Givetvis vill man ha alla andra sorters kunder också, men eftersom det åtminstonde initialt är för resurskrävande att nå ut till dessa sett till den potentiella uppsidan så prioriterar man oftast de lojala och de engagerade. Som sidovinst är det ju faktiskt som "Martin" skriver, även så att dessa i sin tur drar till sig den andra publiken (åtminstonde delar av den) utan att klubben behöver göra ett smack. Folk som är engagerade i den betydelsen att dom åtminstonde surfar in på klubbens hemsida dagen efter en match (eller tidigare tillgodogjorde sig den informationen via t.ex. medlemsblad) vet att klubbarna både diskuterar problemen och lösningarna, stänger av, förklarar och tar avstånd från våld och annat otrevligt (rasism, klotter, dansbanor eller vad man nu brukar bunta ihop med våld nuförtiden).

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..