Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Bra jobbat av fotbollsförbundet!"

Fotbollsförbundet vann Uefa:s tävling i klassen Best sponsorship activation för projektet Energifonden tillsammans med E.ON. Stort grattis för ett fantastiskt upplägg, nytänkande och en tydlig win-win för alla inblandade.

I korthet går Energifonden ut på att hjälpa fotbollsföreningar som äger sin anläggning att sänka sin energiförbrukning och därigenom spara pengar.

Inga tramsiga skyltar

Energikostnaderna kan uppgå till 30 procent av klubbarnas kostnader så en ordentlig besparing ger ett väsentligt bidrag till klubbens verksamhet.

Det finns flera skäl till varför det här sponsringsprojektet är så bra:
• E.ON framstår som både miljövänlig och omtänksamt, värdeord som är sällsynta i energijättarnas värld.
• Förbundet kan påvisa tydlig nytta för klubbarna med sin verksamhet.
• Klubbarna sänker sina kostnader för energi och får mer pengar över.

Framförallt så är projektet på riktigt. Den gamla modellen sponsring med skyltar och utnyttjande av loggor är hyfsat värdelös, bränna pengar på massa exponering i media likaså.

Projektet talar för sig själv

Det innovativa att skapa riktigt värde och låta projektet tala för sig själv bygger trovärdighet, förstärker de mjuka värdena och ger en högre långsiktig effekt.

Den tillkommande poäng SvFF enkelt kan göra med data från projektet är att förklara för staten att fotbollen betalar mer i energiskatter än vad fotbollen får i statsbidrag.

Detta före den stora statliga vinsten med fotboll, nämligen energiskatter från fotbollsmammornas skjutsande av telningar till och från träningar och matcher.

Två tydliga trender

Energifonden är ett nytänkande sponsorprojekt så ofantligt mycket bättre än att låta ekonomiska brottslingar köpa plats på matchtröjor.

Det är också en del av förändring av sponsormarknaden med två tydliga trender:
1.    Ökad vikt av CRS-inslag i idrottssponsringen.
2.    Ökat krav på reell verksamhet

80-talet med avtal av modellen ”ni får använda våran logga i era annonser så fakturerar vi en mille” är borta och ingen torde sakna det.

Effektivt i dubbel bemärkelse

Exponering minskar generellt i värde och i pris medan samarbeten där det finns human interest, CRS, direkta kopplingar till försäljning och framförallt mätbara effekter ökar.

Idrottsanläggningar är dessutom ett utmärkt område för energieffektivisering. De byggdes ofta med begränsade budgetar vilket gjorde att man valde energilösningar som var billiga i installation och dyra i drift.

Stort grattis, Lars-Åke Lagrell, här har ni gjort något riktigt intelligent och bra. För er, för klubbarna och för sponsorn. Det är tyvärr alltför ovanligt i Idrotts-Sverige.

Dan Persson

Lennart Orlander (inte verifierad)

ons, 2011-11-30 18:12

1. CRS? Antar att du menar CSR,

CRS? Antar att du menar CSR, Corporate Social responsibily?

Henrik Cleverdal (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 10:17

2. Det är en mycket positiv

Det är en mycket positiv trend och det ger mycket mer för alla inblandade. Att hitta kreativa upplägg som gynnar alla parter.

Peter (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 10:31

3. Ja verkligen genialt för ett

Ja verkligen genialt för ett elbolag att sälja mindre el. Tror fler kommer hänga på denna trend. Ser följande smarta sponsoraktiveringar framför mig: - Scandic sponsrar klubbar med tält - Volvo startar en app där man kan hitta begagnade SAAB-bilar istället för att köpa en ny Volvo - Svenska Spel lägger upp Unibet-banners på klubbarnas hemsidor. Allt för att visa vilka moderna och ansvarstagande företag de är.

Leif (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 11:30

4. Dan Persson är Idrottens

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka. Eller Hur!! Killen Dan vet nog inte ens vad CSR är. Chealsea omsätter mer på denna vara än vad Allsvenskan omsätter totalt. Gör ett reportage om vad klubbarna tar för socialt ansvar istället. Undrar om Dan har bytt energiebolag till E-on nu eller så har han fått gratis el i ett år....

Dan Persson

tors, 2011-12-01 11:41

5. Leif, CRS är relativt liten i

Leif, CRS är relativt liten i Sverige. Länder med kultur av välgörenhet som UK och USA har en helt annat situation. CSR är fortfarande i sin linda i Sverige. Jag har tio års erfarenhet av sponsorförsäljning på senior nivå där CSR varit en viktig del. Jag har självfallet ingen relation till E.ON. Tycker inte om energijättar och deras oligopol som vi konsumenter får betala men i det här fallet är det min bedömnig att SvFF förtjänar beröm för det här är ett bra projekt. Att Chelsea omsätter mer än allsvenskan är ingen nyhet. Det gör alla Europeiska topplag.

Kalle (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 13:19

6. Ska man lyfta fram ett bra

Ska man lyfta fram ett bra exempel på CSR inom fotbollen är knappast Cheslea det bästa. Charlton äär en förebild i England (som Chelsea ser och lär av) men vi behöver inte åka längre än till Oslo och Vålerenga. Men vi kan väl prata om FSR istället (Football Scial Responsability). För än så länge är svensk fotboll organiserat i föreningar inte i bolag. Instämmer dock i grund analysen; det här är fotbollens framtid även i Sverige. Men som vanligt ligger vi låååångt efter utvecklingen...

Alfons (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 21:10

7. Är det CSR/FSR, CRM, eller

Är det CSR/FSR, CRM, eller Cause related sport sponsorship (CRS) vi snackar om? Verkar som om begreppen rörts ihop lite här eller?

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.