Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Bra jobbat av fotbollsförbundet!"

Fotbollsförbundet vann Uefa:s tävling i klassen Best sponsorship activation för projektet Energifonden tillsammans med E.ON. Stort grattis för ett fantastiskt upplägg, nytänkande och en tydlig win-win för alla inblandade.

I korthet går Energifonden ut på att hjälpa fotbollsföreningar som äger sin anläggning att sänka sin energiförbrukning och därigenom spara pengar.

Inga tramsiga skyltar

Energikostnaderna kan uppgå till 30 procent av klubbarnas kostnader så en ordentlig besparing ger ett väsentligt bidrag till klubbens verksamhet.

Det finns flera skäl till varför det här sponsringsprojektet är så bra:
• E.ON framstår som både miljövänlig och omtänksamt, värdeord som är sällsynta i energijättarnas värld.
• Förbundet kan påvisa tydlig nytta för klubbarna med sin verksamhet.
• Klubbarna sänker sina kostnader för energi och får mer pengar över.

Framförallt så är projektet på riktigt. Den gamla modellen sponsring med skyltar och utnyttjande av loggor är hyfsat värdelös, bränna pengar på massa exponering i media likaså.

Projektet talar för sig själv

Det innovativa att skapa riktigt värde och låta projektet tala för sig själv bygger trovärdighet, förstärker de mjuka värdena och ger en högre långsiktig effekt.

Den tillkommande poäng SvFF enkelt kan göra med data från projektet är att förklara för staten att fotbollen betalar mer i energiskatter än vad fotbollen får i statsbidrag.

Detta före den stora statliga vinsten med fotboll, nämligen energiskatter från fotbollsmammornas skjutsande av telningar till och från träningar och matcher.

Två tydliga trender

Energifonden är ett nytänkande sponsorprojekt så ofantligt mycket bättre än att låta ekonomiska brottslingar köpa plats på matchtröjor.

Det är också en del av förändring av sponsormarknaden med två tydliga trender:
1.    Ökad vikt av CRS-inslag i idrottssponsringen.
2.    Ökat krav på reell verksamhet

80-talet med avtal av modellen ”ni får använda våran logga i era annonser så fakturerar vi en mille” är borta och ingen torde sakna det.

Effektivt i dubbel bemärkelse

Exponering minskar generellt i värde och i pris medan samarbeten där det finns human interest, CRS, direkta kopplingar till försäljning och framförallt mätbara effekter ökar.

Idrottsanläggningar är dessutom ett utmärkt område för energieffektivisering. De byggdes ofta med begränsade budgetar vilket gjorde att man valde energilösningar som var billiga i installation och dyra i drift.

Stort grattis, Lars-Åke Lagrell, här har ni gjort något riktigt intelligent och bra. För er, för klubbarna och för sponsorn. Det är tyvärr alltför ovanligt i Idrotts-Sverige.

Dan Persson

Lennart Orlander (inte verifierad)

ons, 2011-11-30 17:12

1. CRS? Antar att du menar CSR,

CRS? Antar att du menar CSR, Corporate Social responsibily?

Henrik Cleverdal (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 09:17

2. Det är en mycket positiv

Det är en mycket positiv trend och det ger mycket mer för alla inblandade. Att hitta kreativa upplägg som gynnar alla parter.

Peter (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 09:31

3. Ja verkligen genialt för ett

Ja verkligen genialt för ett elbolag att sälja mindre el. Tror fler kommer hänga på denna trend. Ser följande smarta sponsoraktiveringar framför mig: - Scandic sponsrar klubbar med tält - Volvo startar en app där man kan hitta begagnade SAAB-bilar istället för att köpa en ny Volvo - Svenska Spel lägger upp Unibet-banners på klubbarnas hemsidor. Allt för att visa vilka moderna och ansvarstagande företag de är.

Leif (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 10:30

4. Dan Persson är Idrottens

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka. Eller Hur!! Killen Dan vet nog inte ens vad CSR är. Chealsea omsätter mer på denna vara än vad Allsvenskan omsätter totalt. Gör ett reportage om vad klubbarna tar för socialt ansvar istället. Undrar om Dan har bytt energiebolag till E-on nu eller så har han fått gratis el i ett år....

Dan Persson

tors, 2011-12-01 10:41

5. Leif, CRS är relativt liten i

Leif, CRS är relativt liten i Sverige. Länder med kultur av välgörenhet som UK och USA har en helt annat situation. CSR är fortfarande i sin linda i Sverige. Jag har tio års erfarenhet av sponsorförsäljning på senior nivå där CSR varit en viktig del. Jag har självfallet ingen relation till E.ON. Tycker inte om energijättar och deras oligopol som vi konsumenter får betala men i det här fallet är det min bedömnig att SvFF förtjänar beröm för det här är ett bra projekt. Att Chelsea omsätter mer än allsvenskan är ingen nyhet. Det gör alla Europeiska topplag.

Kalle (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 12:19

6. Ska man lyfta fram ett bra

Ska man lyfta fram ett bra exempel på CSR inom fotbollen är knappast Cheslea det bästa. Charlton äär en förebild i England (som Chelsea ser och lär av) men vi behöver inte åka längre än till Oslo och Vålerenga. Men vi kan väl prata om FSR istället (Football Scial Responsability). För än så länge är svensk fotboll organiserat i föreningar inte i bolag. Instämmer dock i grund analysen; det här är fotbollens framtid även i Sverige. Men som vanligt ligger vi låååångt efter utvecklingen...

Alfons (inte verifierad)

tors, 2011-12-01 20:10

7. Är det CSR/FSR, CRM, eller

Är det CSR/FSR, CRM, eller Cause related sport sponsorship (CRS) vi snackar om? Verkar som om begreppen rörts ihop lite här eller?

Räddningsaktionen för Östersunds FK fortsätter.På måndagen framkom, via tidningarna Östersunds-Posten och Länstidningen hur försäljningen har gått sedan starten i september att när aktier i klubbens dotterbolag, Östersunds FK Elitfotboll AB, började att saluföras.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.