Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Det självklara och ändå oacceptabla"

Sportbladet har en artikelserie om idrott och alkohol. Hyckleriet når inga gränser och moralpaniken är nära. Här ”avslöjas” att idrott har en nära relation med alkohol, primärt öl. Jaha vad blir nästa steg, att det avslöjas att ”Zlatan har en nära relation med fotboll”.

Texten är skriven med insinuerande ton på nivån 14-årig IOGT-fundamentalist och har ensidigt tagit ställning för att det av ett eller annat skäl skulle vara förkastligt om någon tog en pilsner när man tittar på fotboll. 

Vad är syftet med artiklarna?

IOGT en organisations vars hela existensberättigande handlar om vad andra skall göra och inte göra är flitigt citerad. Förmyndarelände är ingenting jag tycker om och IOGT får folkpartister att framstå som liberala.

Varför gör man en sådan här artikelserie?

I tidevarv där vi lär oss att vi dör i prostatacancer om vi dricker mjölk är inte alkoholen det enda farliga.

Det är självfallet så att för mycket och för ofta leder alkohol till missbruk med förstörda liv, förstörda familjer, brottslighet med mera. Det är inte så att den alkohol som förekommer i samband med idrott är orsaken.

En försumbar andel för bolagen

Av den totala marknadsföringsbudgeten för alkohol får idrotten en försumbar andel, dvs ungefär där idrotten ligger mot all marknadsföring.

Det finns ingen satsning på idrott från bryggeriernas sida, de slänger in någon mille i kompletterande sponsorskap. Fokus ligger på tv, branding i krogmiljö, internetmedia och print.

Alkoholkonsumtionen i samband med idrott är försumbar. En vuxen besökare på en golfklubb gör av med ca 25 kronor på alkoholhaltig dryck, en besökare på en elitseriematch i hockey ca 18 spänn och på allsvenskan i fotboll är siffran ett par tre kronor. Senast jag blev full på 18 spänn var i mitten på 70-talet.

Idrotten får någon procent

Företag marknadsför sina produkter för att sälja. Utan marknadsföring så väljer kunderna konkurrenterna istället. Det gäller för alla branscher där det inte är monopol.

Idrotten får någon procent av marknadsföringskakan, mer om man räknar in tv-bolagens intäkter för reklam vid live-sändningar men ungefär den andel idrotten förtjänar utifrån den exponering man kan erbjuda.

Den indignerade reportern glömmer dessutom bort att den tidning han får lön ifrån tjänar mycket pengar på annonser för alkohol.

Självklarheter, då som nu

Att alla föräldrar vill att deras barn inte skall dricka för tidigt, för mycket och för ofta är en självklarhet.

Att idrottsrörelsen som engagerar många ungdomar bör ha värderingen att alkohol inte hör ihop med idrottsutövande är också en självklarhet. Sedan är 70-talets ”Spola kröken” kampanj just 70-tal.

Det Sportbladet glömmer i artikelserien är att marknadsföringen av alkohol i idrottssammanhang inte riktar sig till idrottarna. Zlatan är nykter på plan, de andra också. Den här marknadsföringen riktar sig till vi som tittar på idrott.

Inte annat än lagligt

Då har vi bestämt i det här landet att det är lagligt att sälja, köpa, vidaresälja och dricka alkoholhaltiga drycker.  Det är alltså helt ok att jag som myndig individ utan synbarlig berusning får möjlighet att köpa en öl på Johanneshov, på O`Learys eller dricka en i tv-soffan under matchen.

Det vore då ett allvarligt ingrepp i min integritet om inte leverantörerna får möjlighet att göra reklam för sina produkter så jag får information om vilken öl jag bör köpa.  Reklam är dessutom förutsättningen för media som är en grundläggande del av vår demokrati.

Kan vi inte en gång för alla lägga ner det här hyckleriet om alkohol och idrott?

Vinner man SM-guld så partar man och det är lika naturligt som om företagen firar en jätteorder eller familjen en 50-åring. De flesta ungdomar börjar dricka alkohol innan de har åldern inne, idag, för 20 år sedan och för 50 år sedan.

Det verkliga problemet

Här är debuten snarare senare för de som idrottar.

Problemet är inte reklamen, problemet är att en 15-åring idag har tillgång till alkohol 24/7 via nätet och mobiler och den omfattande langningen av smuggel, detta oavsett om 15-åringen idrottar eller ej.

Sedan kanske Aftonbladet kan göra en artikel om sportjournalister och hur det gick för dem, här är dödstalen otroligt mycket högre än för idrottarna. Börja med Hyland. Ta sen den där fantastiska om Grive, Gin & Tonic och Wimbledon.  Inte har någon föreslagit att vi skall införa nykterhetskrav på sportjournalister för det.

Är det så illa att Sportbladet försöker för egen snöd vinnings skull skapa en felaktig bild av idrotten som bland annat gör det svårare att rekrytera ungdomar? I så fall gör man det på felaktiga grunder.

Det är trist.

Dan Persson

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.