Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Den vänliga arenan, så fel det blev

Jaha, då vet vi, det sedan i maj kända beskedet att vår nya nationalstadion byter namn till Friends arena. För att klargöra lite grundläggande då risken är överhängande att jag blir lite negativ så är det så här.

Friends är en organisation som jag respekterar och högaktar. Idrotten skulle tjäna på att utveckla verksamheten så att man även var ett föredöme på antimobbing-området och har mycket att lära av Friends.

Bekräftar avsaknaden av förtroende

Swedbank har jag en yrkesmässig relation till vad gäller betalningar och jag möter människor som levererar, tar ansvar och har kompetens hos Swedbank Babs. Swedbank är inte sämre, utan bara lika dåliga som de andra storbankerna i behandlingen av sina kunder.

Det här beror på att de trots standardprodukter utan innovationsnivå på en konkurrensutsatt marknad har lovat sina ägare att leverera 15 procents avkastning. Något som är omöjligt utan olaglig kartellbildning. Alternativet att säga att den långsiktiga intjäningsförmågan bara motiverar halva aktievärdet vågar de inte fundera på. Följden blir ohemula villkoret för kunderna.

Med detta sagt är det som stör mig mest med det här namnbytet att Swedbanks kommunikationsdirektör bekräftar att svenska folkets förtroende för stora banker är så lågt att varumärket bara skapar negativa associationer.

Vilken moral har banken?

Då har vi ett allvarligt samhällsproblem på den nivån att statsministern borde vara bekymrad. När medelklassen tappar förtroende för samhällskritiska institutioner som banker så riskerar vi fundamenta för vårt välfärdssamhälle.

Orsaken till Greklands problem är att befolkningen inte har förtroende för riksdag, regering, skatter, banker med mera.

Jag har väldigt svårt att förstå att cheferna på Swedbank kan anses ha någon form av moral om de väljer att jobba kvar i banken efter att insikten om att de har förstört befolkningens förtroende för dem har blivit så tydligt klargjord.

De får försvara, förklara, beklaga

Jag förstår också varför anställda inte längre törs tala om var de jobbar utan kommer med lögner av typen ”jag jobbar på Austria Tabak och försöker få barn att börja röka” för att slippa bli sedda som amoraliska individer.

Det är också så att Friends varumärke vid första större huliganproblemet på arenan kommer att drabbas av det här namnbytet. Rubriken i kvällspress av karaktären ”Huliganupplopp på Friends arena” skapar en motstridighet som är direkt skadlig för organisationen. Någon som tror att det inte kommer att spåra ur vid något tillfälle de kommande 15 åren?

Nationalarenan har därutöver problemen med muträttegången. Nu kommer de åtalade att bli frikända för de är oskyldiga och utsatta för ett övergrepp av en mediekåt åklagare som har riksoduglingen Christer Van Der Kwast som föredöme (alternativt om de fälls av en inkompetent tingsrätt bli frikända i hovrätt) så den problematiken bör snart ligga bakom dem.

Det blev tokfel

Men den ekonomiska osäkerheten för arenan och det trista faktum att vi inte har förtroende för banker så är det här namnbytet grundläggande fel.

Fel för att varumärkesmässigt är det bolag som behöver få ut sitt varumärke som skall synas. Inte de som får betalt för att ge andra rätt att använda deras varumärke..

Fel för att Friends med allt det värde de har som CSR-aktör och med deras varumärke riskerar för mycket med en Nationalarena där grupperingar av publiken försiktigt uttryckt inte delar deras värdegrund.

Fel för att ingen av oss vill bo i ett samhälle där vi inte har förtroende för ledande finansinstituts varumärke. Skall vi bevara ett välfärdssamhälle kan vi inte vakna varje morgon med känslan av att banken satt på oss därbak. Så enkelt är det.

Fel för att Nationalarenan om den skall bli en sådan självfallet skall attrahera våra finaste varumärken. Den skall heta IKEA, H&M, Volvo, Scania, SKF, Swedbank och liknande. Inte bli skänkt till en ideell organisation för att ingen annan vill ha sitt namn på den.

Det här är så fel det kan bli. Det är djupt tragiskt att vår stora och fina (den blir fantastisk) arena har fått en så Kafkaartad start. Mitt långa liv har lärt mig att Kafka bor ihop med Murphy, dvs börjar det gå snett så fortsätter det.

Jag förstår varför Swedbank inte vill ha sitt varumärke på arenan men de har gjort Friends en otjänst när de tvingade dem att ta över.


Dan Persson

Bocaj (inte verifierad)

fre, 2012-03-30 13:38

1. Om man ska tro dina tidigare

Om man ska tro dina tidigare krönikor ligger inte konkursen så många år bort. Och då vill väl inte Swedbank förknippas med detta bygge? Eller är jag för konspiratorisk nu?

Lycka för en allsvensk fotbollsklubb när det gäller ekonomi är att sälja spelare till en utländsk proffsklubb. Malmö FF som redan har pengar så de klarar sig tog hem mera kapital via internationella matcher i höstas, men inte nog med det. Nu framkommer att MFF tjänade runt 60 miljoner på just spelarförsäljningar. Klubbens kapital är nu uppe i 500 miljoner.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.