Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Dessa tittarstormar och följderna…"

Allsköns media kan från tid till annan skapa tittarstormar (dvs 50 pers som ”rasar”) på temat att rättigheter hamnar hos kommersiella kanaler som tar betalt för det de visar och att då ”svenska folket” inte får se något. Detta lämnar mig kall.

På grund av tittarstormar kan allsköns politiker få för sig att en statsfinansierad tv skall kunna vara med i matchen om rättigheter till de stora eventen.

Vi andra finns också

Jag tittar lite på tv, men allt jag ser är public service, dvs SVT och ibland BBC. Dvs reklamfri tv. Det har mer att göra med att jag inte säljer min fritid för 38 minuter per timme och i största allmänhet tycker tv är ett gammalt media.

De två timmar per månad jag uppnår i tv-tittande gör mig icke representativ, sen konsumerar jag mer via play, dock utan att kunna anses nära den genomsnittliga tv-tittaren

Min syn är enkel. SVT skall inte jaga tittare och inte lägga deg på något så dumt som sportsändningar. Sedan är bra sportsändningar fantastisk underhållning men det är lite Darwin awards över det hela.

Ingen rättighet att betala...

Vill man titta på fotboll, hockey, golf, motorsport, OS och liknande får man pynta. Det är ingen rättighet.

När och om jag tittar på sport på SVT skall jag slippa de skyltar som är skälet att jag inte tittar på en kommersiell kana.

Det är klart att SVT tappar tittare som en följd av att de inte har de populäraste sportprogrammen.

Ett femårigt TV-krig

Men SVT är public service och ingenting annat. Arrangörer av idrottsförbund skall sälja sig till högsbjudande. Licenspengar räcker inte längre i de sammanhangen då live sport snart är det enda som fungerar i tablåerna.

Vi ser nu bara början på ett femårigt krig där tv:s framtida affärsmodeller blir del av en komplex situation som ingen idag förstår.  Där skall idrottens arrangörer go for the money och ingenting annat och SVT skall inte vara med för de har inte pengar.

Då är det så här. Reklam och Mediabyråernas modeller, provisioner och ersättningsstrukturer är så starka att det försenar övergången till att idrotten behåller tv-rättigheterna och sänder själva via webb långt efter att tekniken gjort själva tv-sändningen omodern.

Spelbranschen går före

Men någonstans mellan 2016 och 2019 kan allsvenskan i fotboll med flera aktörer börja räkna på att köra i egen regi eller i en annan form av samverkan med ett tv-bolag där man behåller mer.

Eftersom ingen vet hur vi definierar tv om fem år så är det enda vi vet att allting kommer att ställas på ända. Det vi vet är att live event kommer att öka i värde. Därför är det viktigt att idrotten redan nu börjar planera för hur de skall optimera intäkterna från livebilder utan mellanled i form av tv-bolag.

Spelbranschen går före och så småningom finns det modeller där ett onödigt mellanled är borta.

Tekniken är lösningen

Men det vi vet är några enkla saker.

= Live-tv från sportevent ökar i värde.
= Svt kan inte göra av med våra licenspengar på att delta i racet om sporteventen, de får sända sånt som är billigt.
= Idrotten måste få större del av pengarna över tid.

Det underbara är att teknikutvecklingen löser allt detta åt oss.

Dan Persson

Max pesos (inte verifierad)

tis, 2012-03-27 22:12

1. Håller med dig fullständigt.

Håller med dig fullständigt.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.