Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Ingen kris i golfen, nej, nej, nej !

Media har på oklara grunder länge skrivit om krisen inom golfen. Det är dags att avliva den myten en gång och för alla.

Fakta, ja sanningen

Skriver detta på X2000 på väg till den västraste av förorterna, dvs Göteborg där golfen har en utvecklingsmässa där jag medverkar och hoppas kunna få förståelse för att kris är ett fullständigt felaktigt begrepp.

Sant är att antalet registrerade medlemmar har minskat sedan toppnoteringen 2004. Det är ingen kris för golfen utan beror på en samhällsförändring där medlemskapet inte längre har samma relevans.

Sant är att litet (väsentligt mindre än förväntat) antal golfklubbar har gått i konkurs. Här är det snarare för få som gjorts om till energiskog, hästgård eller motsvarande.

80-tal anläggningar/förlorare

Det finns ett 80-tal anläggningar som inte är bra nog, har läge nog och pengar nog för att leverera den golfupplevelse som den moderna människan idag ställer krav på.

Vidare är intresset för golfen som idrott mindre och alla idrotter tappar ungdomar men golfen som upplevelseindustri har underbara förutsättningar.

2011 var ett fantastiskt golfår borträknat för de banor på syd och västkust som fick extrema mängder nederbörd. Min golfklubb gjorde bästa resultatet i klubbens historia 2011.

Tiden talar för golfen

Trenderna i samhället med ökade upplevelsekrav, kvalitetskrav, hälsotrender, sociala trender är perfekta för golfen.

Det finns en miljon människor till som vill bli kunder till aktörerna på den här marknaden, dvs målgruppen är tre gånger så stor som den befintliga.

Svensk medelklass har gott om pengar och andelen av den disponibla intäkten som läggs på upplevelser växer snabbt.

Jobba med mjuka värden

De golfanläggningar som har problem har sig själva att skylla. Så enkelt är det.

För de som förstår att ta hand om sina kunder och erbjuda en totalupplevelse som harmoniserar kan bara vinna.

Krävs ett vettigt läge och en hyfsad bana, resten är mest att arbeta med mjuka värden för att ge gästerna mer, då kan man också få mer.

Fantastiska förutsättningar, om...

Det är också så att golfen behöver förändra sin struktur för att komma åt de potentiella miljarder som finns på marknaden.

En frikoppling mellan förening och anläggning vore ett bra steg på vägen, förändrad prissättning så att konsumtion styr pris och en del andra åtgärder behövs men totalt sett så har golfen som upplevelseindustri fantastiska förutsättningar.

Golfen måste också bli professionellare, dvs se sig som en del av upplevelseindustrin och anställa utifrån detta, uppdraget är trots allt att utveckla en kommersiell fastighet, inte att driva en ideell idrottsförening.

Gnäll är dålig kompetens

Så min älskade golf, ni har en fantastisk tid framför er. Bara några enkla saker att tänka på.,

Sluta gnäll, gnället om att världen i allmänhet och grannklubben och förbundet i synnerhet är emot er är enbart bevis på er egen inkompetens, låt någon annan ta över.

Fokusera på individens upplevelse, kollektiva lösningar lika för alla hör hemma på tippen.

Med höjd upplevelse så höj priserna.

Dan Persson

Fredrik Fossensjö (inte verifierad)

tis, 2012-03-13 22:56

1. Riktigt bra artikel. Jag har

Riktigt bra artikel. Jag har själv gjort ett examensarbete åt en golfklubb som visar på exakt samma resultat som det artikeln beskriver. I dagens samhälle måste man satsa på en bättre helhetsupplevelse med flera olika produkter som passar olika typer av målgrupper och marknadsföra dessa på rätt plats och mot rätt målgrupp. I samband med detta så bör även en förändrad prissättningsmodell till så att konsumtionen och inte bara grannklubbens prismodeller styr den egna klubbens prissättning.

Pär Owen (inte verifierad)

tis, 2012-03-13 23:12

2. Ja, hade vi behandlats som

Ja, hade vi behandlats som upplevelsekunder kanske vi fortfarande hade spelat golf. Droppen var på en snobbana i Skåne där vi först fick tillsägelse för att tjejen hade linne i den trettiogradiga värmen, och sedan buntades ihop med ett par med helt annat handikapp, som dessutom envisades med att slå på varenda jävla boll om den så låg en cm från koppen. Framför oss hade vi en ännu långsammare boll med följd att vi fick stå och vänta vid vartenda utslag. Till slut kom en överlägsen jeppe från receptionen ut i en golfbil och levererade en åthutning till - oss. Vi har ingen tanke på att återuppta vår golfkarriär, tack. Är det någon som vill köpa ett par klubbset?

Kenneth (inte verifierad)

ons, 2012-03-14 03:39

3. Jag har spelat golf över

Jag har spelat golf över halva världen, Jag har varit noga med att följa dom bestämmelser som gällt på dom klubbar jag besökt, typ klädkoder etc. Jag har alltid uppskattat att bli hopbuntad med olika människor , oavsett deras spelstandard. Så efter drygt 40 år som golfspelare ser jag fortfarande fram mot varje ny upplevelse eller tävling! Det handlar väldigt mycket om hur jag väljer att uppleva det som sker på banan/klubben så jag är helt övertygad om att det är bra för golfen att vissa väljer att sluta!!

Pär Owen (inte verifierad)

ons, 2012-03-14 10:51

4. Där fick jag vad jag tålde

Där fick jag vad jag tålde :-) Men det är precis de där frågorna som jag tyckte mig se att Dan tog upp i sin text, och Fredrik i sin kommentar. Det finns nog väldigt få framgångsrika upplevelseindustrier som påtvingar kunderna det du kallar "bestämmelser, klädkoder, etc." - ofta helt otidsenliga, som att man inte kan få ha lite kortare ärmar när det är superhett (vi krävde ju liksom inte att få gå nakna). Däremot misstolkade du mig på punkten om att bli hopbuntade - det håller jag med om att det ingår i upplevelsen. Just i det här fallet, och det som fick droppen att rinna över för oss, var det mer frågan om att något stropp åkte runt i en liten bil och skällde de kunder han nyss "buntat ihop". (Uttrycket "bunta ihop" är faktiskt lite talande - precis så ser många säkert på sin uppgift, tänk om de i stället kunde se sig som upplevelseoperatörer eller servicegivare?) En annan helt otidsenlig inställning är att standardprissättningen är för dem som har tid att alltid gå 18 hål. I dagens samhälle är det många av oss som gillar utmaningen och uplevelsen att gå några hål men inte varje gång kan lägga en hel eller halv dag. Jag vet att det finns progressiva banor som prövar helt andra produkter för oss moderna kundgrupper, men jag har inte sett någon sådan i Sverige. Med din inställning, att alla vi andra ska "sluta", lär vi inte få se det heller. Kul för er som gillar golfens traditionella produkt och kultur, men jag är tveksam till om ni är tillräckligt många för att försörja dagens stora antal banor och deras ofta höga ränte- och driftskostnader.

Kenneth (inte verifierad)

tors, 2012-03-15 10:43

5. Hej igen Det finns banor där

Hej igen Det finns banor där man får se ut prcis som man vill och det finns banor som följer vissa ttraditioner. Välj det som passar dig. Dåligt utbildad personal/funtionär är lika tråkigt på popkonsert som på golfbanan. Fotboll spelas på ca 100x60 m. Golf spelas på 18 hål. 12 hålsbanor är att ge efter för långsamt spel. Du kan nog köpa 9håls greenfee på dom flesta ställen i sverige, men du kan nog inte köpa halva matchen på Globen när det är ishockey. Jag har spelat golf sedan 1964 och allt funkade rätt bra så länge golf var golf, men när golf skulle bli en "upplevelse" blev det massor av problem! Jag tycker att det finns ett ganska bra utbud av olika sorters anläggningar i sverige just nu och det kan väl inte vara så svårt att hitta en där jag kan spela något golfliknade på ett för mig acceptabelt sätt. Golf spelas dock efter regelboken och i enlighet med spelets traditioner och etikettsregler, allt annat är "ickegolf" Inget fel i detta men man skall nog undvika dom ställen(snobb-banor???) som vårdar spelets traditioner om man vill spela "ickegolf"

Vågar jag? (inte verifierad)

ons, 2012-03-14 14:19

6. Dan, Du har fått en mille om

Dan, Du har fått en mille om året av SGF. Vad har du åstadkommit? Tack för ditt svar. MVH Christian

Pär Owen (inte verifierad)

tors, 2012-03-15 10:56

7. Kenneth, ingen kunde ha

Kenneth, ingen kunde ha åskådliggjort min poäng tydligare. I rest my case.

 

 

 

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. i två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Nu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.