Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Premium Consumer, vägen till framgång"

"Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet", hävdar Dan Persson med bestämdhet. Foto: Scanpix


Det marknadssegment där efterfrågan ökar snabbast inom idrottens del av upplevelseindustrin är premium Consumers eller på ren svenska konsumenter som vill ha mer än standard.

Många trendundersökningar inom vitt skilda områden påvisar den här trenden. SAS har idag fler privat betalande gäster i Business Class än de har affärsmän i det segmentet.  De golfklubbar som ökar har högre greenfee och en bättre produkt, RUT-avdragen utnyttjas mer och mer och robotgräsklipparna säljer som smör i solsken. 

Komfort, kvalitet, effektivt

Den moderna medelklassmänniskan vill ha komfort, kvalitet och tidsefeffektivitet. 

Det beror dels på att de 92 procent som jobbar och tillhör målgruppen medelålders medelklass (35-60 med två jobb i familjen, dvs det vi kallar Svensson) efter jobbskatteavdrag, lägre räntor, borttagen fastighetsskatt med mera har fritid som större bristresurs än pengar.

Det beror på globaliseringen där vi har upplevt fantastiska arenor, hotell, golfbanor, resorts, restauranger utomlands och vill ha samma här.

Men vi är inte där än

Det beror på att den kollektiva föreningsmodellen med lika åt alla har dött, idag är det helt ok att kräva individuella lösningar om man vill betala för det.

Den här trenden är stark och den goda nyheten för svensk idrott är att det här är en fantastisk möjlighet till helt nya pengar. Senaste stora arenakonferensen, den här gången i Italien hade Matt Rosetti och Globens Marie på scen som höll föredrag om den här trenden.

Problemet är att vi inte riktigt har produkterna än. Historiskt har vi sålt s.k. VIP-paket enbart och allena till företagen medan vi har levererat en relativt dålig ”du får vilken färg du vill bara den är svart” produkt till konsumenterna.

Skilda förutsättningar

Dels har vi utöver hockeyn få arenor som är byggda på det sättet och även inom hockeyn finns det stora behov av ombyggnad.

Fotbollen har vi tre moderna arenor med Kalmar, Borås och Malmö men ingen av dem är ritade utifrån den här trenden.

Att Matt Rosetti har sett förändringen, eller i hans fall skapat den och utgått ifrån den för Stockholmsarenan är en sak, även Friends arena ger en helt ny arena upplevelse även om min bedömning att Stockholmsarenan kommer att vinna i konsumtion per besökare. Men det är inte så att Kalmar och Malmö är designade för att optimera intäkterna från den här målgruppen. Borås är redan gammal. 

Stadium än mera antik

Nu får vi två mycket moderna arenor i Stockholm som är byggda för det nya samhället och de kommer att för alltid ändra våra preferenser när det gäller arenakonsumtion. De två arenorna kommer att få Globen och Hovet att framstå som totalt obsoleta och Stadion som mer antik än den är.

Varför kan man inte riva Stadion och bygga ett riktigt landmärke typ 150 våningar skyskrapa där? Idag är den bara en skattesubventionerad konkurrent till AEG och Friends Arena.

Men, det finns växande efterfrågan på idrottsupplevelser för 500 till 1000 spänn från en konsumentgrupp som ökar i antal.

Vill beställa en upplevelse

De vill ha entré utan kö, enkel resa till och från arenan, rena toaletter utan kö, bra platser, god service, bra utbud mat och dryck samt en social miljö där de mår bra.

Varje sådan gäst är värd lika mycket som femton klackbesökare och skrämmer inte bort några barnfamiljer.

Sedan måste även underhållningen på plan/isen  vara kvalitativ men det är ett mycket subjektivt begrepp och det kan vara dålig fotboll och bra spänning/stämning  eller bra handboll och trist.

Men, sammanfattningsvis så finns det någon miljard till i arenaintäkter som är ”up for grabs” men få som kan leverera de efterfrågade produkterna och det är ännu färre som tänkt i de här banorna.

Den som agerar vinner då det är sannolikt att majoriteten vare sig kan eller förstår.

Dan Persson

I dag delar Svenska Spel via Gräsroten ut över 50 miljoner kronor till ungdomsidrotten i Sverige. Totalt har över en halv miljon svenskar fördelat pengarna på 8 556 föreningar inom 71 idrotter. Den idrott som får mest pengar är fotbollen på 29 926 621 kronor, följt av hockeyn på 5 838 537 kronor. 

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

På fredagen kom glädjebeskedet som både Bauhaus-galan och Daniel Ståhl längtat efter. Diskus får Diamond League-status!

Internationella friidrottsförbundet – World Athletics – presenterade hur grenarna fördelas på de 15 galorna nästa år och glädjande nog får BAUHAUS-galan arrangera den enda manliga diskustävlingen i Diamond League 2020 - på Stockholms Stadion söndag 24 maj.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Bandyfinalerna fortsatt i SVT

Lördag 21 mars 2020 spelas bandyns SM-finaler på Studenterna i Uppsala. Nu är det klart att det blir direktsändning i SVT, inte bara 2020 utan även ytterligare tre år framåt (2020-2023). "En svensk idrottsklassiker och vi vill satsa här, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.