Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Tiden en faktor som ökar i betydelse”

”På senare år har det gått så långt att den medelålders medelklass har fått det så bra att fritid är en större bristresurs än pengar till fritid. Det innebär att kraven på kvalitet ökar på tid som satsas på fritid”, menar Dan Persson och tänker bl a på varför man som åskådare ska gå till Globen. Foto Erik Mårtensson, Scanpix.

 

Blev varm i själen av ett pressmeddelande från Matz Bengtsson på Visby golfklubb idag. De har sänkt den genomsnittliga rondtiden med en halvtimme genom en kombination av åtgärder som samtliga snabbar upp spelet. Konsekvensen är självfallet nöjdare kunder. I många fall väsentligt nöjdare kunder.

Det skapar i sin tur fler kunder och möjligheten att ta ut högre priser. Golfklubbar som tror att en smal fairway och höga ruffar är bra för att utveckla elitspelare har självfallet rätt i sak, men de förstår inte att det kostar massor i form av greenfeegäster som inte åker tillbaka då eliten utgör ca 2 procent av marknaden och knappt en procent av intäkten.

Det är ur ett ekonomiskt perspektiv lika fel målgrupp att prioritera som ståplatspubliken.

Vi vill inte vänta

Det roliga är att klubben prioriterat arbetet med att nå snabbare rondtider för då har de både sett och förstått samhällsutvecklingen.

Inom hela upplevelseindustrin i allmänhet och inom den del av densamma som idrotten utgör är tiden en faktor som ökar i betydelse.

Lika lite som jag vill tillbringa 5,5 timmar ute på en golfbana där 1,5 timmar är väntan vill jag stå i kö för att få komma in på arenan, gå och kissa, köpa ett glas rött och så vidare.

Umgänge gynnar event

Den moderna bortskämde nutidsmänniskan värderar tid allt högre. Dessutom ofta på ett sätt som arrangören inte känner till.

En fotbollsmatch är 90 minuter effektiv tid och det har vi alla över. Lägg till paus, tid att ta sig dit, tid före, tid efter och tid att ta sig hem kan det relativt enkelt bli dubbla tiden och då uppstår risken att man väljer bort eventet. Finns det sociala faktorer exempelvis umgänge med vänner över en bit mat före matchen så ökar chansen att man prioriterar eventet.

I mitt arbete delar jag upp eventtiden i två delar. PT för positiv tid och NT för negativ tid. Vill man kunna få in mer pengar från fler människor är uppdraget alltid att optimera PT och minimera NT.

Två valutor vid arrangemang

Här måste man kunna sin Einstein, dvs att även tid är relativt. Jämför 30 sekunder i tvättstugan där tvättmaskinen är färdig men luckan inte går att öppna med 30 sekunder i en trevlig bar där man håller om en kvinna man älskar med ena handen och har ett glas Romanée Conti 95 i den andra. I första fallet är 30 sekunder en evighet i det andra en nanosekund.

Då mänskligheten onekligen inte kan benämnas som en homogen gruppering så kan det som är positiv tid för en person vara mindre positiv tid för en annan.

När man arrangerar ett kommersiellt idrottsevent, oavsett om det är en fotbollsmatch, en golfrunda, utförsåkning eller något annat så skall konsumenten betala med två valutor. Dels med de pengar man vill ha av honom och dels med del av sin fritid.

Kraven ökar för varje år

På senare år har det gått så långt att den medelålders medelklass har fått det så bra att fritid är en större bristresurs än pengar till fritid. Det innebär att kraven på kvalitet ökar på tid som satsas på fritid.

Att Manchester U och Barcelona drar mer folk än en allsvensk match trots dyrare biljetter beror enbart på att konsumenten får en bättre upplevelse.

Att AIK kommer att öka sina publiksiffror i nya Friends Arena trots ökade biljettpriser bara för att arenan ger mer bekvämlighet, dvs primärt mindre negativ tid som del av upplevelsen är för mig en självklarhet. Min gissning är att AIK 2013 har 37 procent fler besökare och mer än 50 kronor i ökat snittpris.

Gäller att förbättra upplevelsen

Det Visby GK visar med sin framgångsrika satsning är att man är en av få aktörer som förstått att snabbare rundor är ett sätt att öka upplevelsen. Det samma gäller alla aktörer i den här industrin.

Det går inte att regissera händelserna på plan eller hur det går på en golfbana, det är trots allt tjusningen med sporten, men det går att lägga oceaner av energi på att förbättra upplevelsen genom att minska andelen negativ tid och öka andelen positiv tid all annan tid.

Då måste man som aktör även börja ta ansvar för det som ligger utanför det primära. Det kunden betalar för med sin fritid är all tid från det man lämnar kontor eller hemmet, till dess man är hemma igen.

Bortskämda, javisst

Här vet vi att en bit mat och en öl före matchen/rundan med polarna är enkel att sätta av tid för medan restid, köer och liknande inte skapar någon vilja att konsumera mer.

Vi vet också att viljan att konsumera mer finns på golfbanan såväl som på arenan, bara man paketerar rätt och gör det enkelt och tidseffektivt att göra av med pengar på sådant som skapar positiv tid.

För vän av ordning, de här mera kameralt lagda kamraterna som anmälde sig som skolpoliser redan i småskolan bör det nämnas att det här inte handlar om stress. Stress är när omgivningen går i en annan takt än det tempo du själv föredrar, oavsett om du promenerar på Kungsgatan eller skall göra färdigt en momsdeklaration.

Våra bortskämda kunder inom upplevelseindustrin kräver självfallet att vi skall leverera i det tempo de mår bäst i, och det varierar från individ till individ.

Vem sa att det var enkelt?

Dan Persson

Göran Lantz (inte verifierad)

tors, 2012-08-09 01:25

1. Det där blir ju allt

Det där blir ju allt vanligare bland sporter och dess arrangörer, den där hetsen att tävlingarna ska avverkas på så kort tid som möjligt. Att det ska vara en konkurrerande faktor. Lite av "kom till oss så kommer du hem fortare, här blir plågan kortare än hos andra". Man ska väl inte skämmas för sina arrangemang, man ska väl lyfta fram dem. "Negativ tid" behöver väl nödvändigtvis inte tas bort, utan man kan fundera över hur man gör den till positiv tid. Vi får inte idiotförklara folk. Har de bestämt sig för att gå till ett arrangemang är de ju inte där för att få gå hem så fort som möjligt, de är där för att roa sig och bli underhållen. Ingen har väl nånsin bett Vikingarna spela låtarna snabbare för att dansen ska sluta kl 01 istället för kl 02? Vi behöver väl inte korta arrangemangen, vi får istället se till att fylla tiden med intressant innehåll. Skulle arrangemangets tid vara en avgörande faktor skulle väl inte över 132.000 människor gått och sett Bruce Springsteens maratonkonserter på Ullevi på 4 timmar. De skulle istället valt ett arrangemang på mer normala 1½-2 timmar

Dan Persson

tors, 2012-08-09 14:01

2. Men Göran, jag har absolut

Men Göran, jag har absolut inte föreslagit att vi skall spela 80 minuters fotbollsmatcher eller på annat sätt ändra de sportsliga förutsättningarna. Jag har bara pekat på att all annan tid som går åt måste ha högre kvalitet om arrangören skall kunna tjäna mera pengar i framtiden.

Nålen i ögat! (inte verifierad)

fre, 2012-08-10 06:44

3. Typiskt att tänka så idag.

Typiskt att tänka så idag. Att vi måste tjäna MER än vad som redan görs hela tiden. Ingen nöjer sig med att verksamheten går runt, alla får betalt och drar in så de klarar sig. NEJ! VI MÅSTE HA MER! MER MER MER! Höjda priser för att få ett MERVÄRDE. Räkna på vart gränsen går för ett lägre pris som resulterar i slutsåld arena VARJE gång istället. Någonstans måste det ju löna sig om man säljer fler biljetter istället för att kräma ut så mycket som möjligt ur varje enskild. Hockey VM senast är ett lysande exempel på detta svineri. Men där gick man på en nit. Publiken uteblev. Sedan är det även englands befolkning på +50 miljoner tillsammans med övriga världen som också bidrar till ett större publikunderlag än vad lilla Sverige kan komma med. Att antalet fans inte enbart har med kvalité att göra står Hammarby IF som skolexempel för. Det måste vara en våt dröm att få upp Hammarby i Allsvenskan igen biljettintäktsmässigt sett.

Göran Lantz (inte verifierad)

tors, 2012-08-09 15:00

4. Nej, det var inte så jag

Nej, det var inte så jag menade heller. Vad jag menar är att går man ut för att roa sig så är det inte för att få gå hem så fort som möjligt, utan att ha så kul som möjligt den tiden man är ute. Men mycket av hetsen är att bli klara så fort som möjligt. Så var det t ex extremt mycket snack om i travsporten under en period. Det var en tävlan vilken bana som kunde bli klar först. Nån bana körde bara 9 lopp per kväll. Andra började med tidigare starttid, vilket innebar att folk knappt hann dit efter jobbet innan tävlingarna började. Det här sades att det var ett allmänt krav, något som behövdes för att överleva. Men vilka framförde kravet? Jo, dels de aktiva (främst de professionella, och de skrivande journalisterna. De var ju där för att jobba, och alla vill väl komma hem från jobbet så fort som möjligt. Men de som gick ut för att roa sig, sitta på restaurangen, äta god mat, ta nåt glas till och umgås, tyckte det var rätt snopet när tävlingarna tog slut strax efter 21. Dvs när en normal utekväll knappt har börjat.

Noransky (inte verifierad)

fre, 2012-08-10 11:15

5. Hej! Du har helt rätt och det

Hej! Du har helt rätt och det har väl övriga som kommenterat också. Det är inte hur länge det pågår utan värdet av den nedlagda tiden som är viktigt. Sex timmar på Kronholmen skulle vara kanon om de inte bestod av bolletande eller väntan. Jag skulle titta en vecka på en konsert eller ett idrottsevenamang - om de var tillräcklilgt underhållande. Att en fotbollsmatch skulle pågå i 90 effektiva minuter är dock egentligen fel. Den består alltför ofta idag av maskning, protester och spelare som ligger och låtsas ha ont. Tyvärr är matcherna oftast bara 80 minuter, de andra tio minutrarna saknar helt underhållningsvärde. Tittar man på TV är det dags att byta kanal när det blir hörnor eller frisparkar - beroende på vilket lag som får dem. Så nog tycker jag att de sportsliga förutsättningarna ska ändras för att vi ska gå på fler matcher.

Per Danielsson (inte verifierad)

mån, 2012-08-20 21:17

6. Tänk att alla golfare,

Tänk att alla golfare, klubbar och styrelser största problem är tider! Det tog 5 timmar, vi fick minsann vänta 5 minuter på att slå ut, men gud vad dom läser puttlinjerna... Är det ingen som går ut på en golfbana för att ha trevligt, umgås, njuta av en fin miljö? Är man stressad annars kanske det är ett perfekt tillfälle att varva ner, knapra lite nötter, summera dagen eller annan typ av kontemplation. Är man jättestressad kanske 9 hål är en perfekt kompromiss, är man suuuperstressad kanske man ska överväga att låta bli att spela överhuvud taget. Läste att Jämtland har sämst statistik när det gäller rattonykterhet och chefen för trafikpolisen pratade om en "nedärvd dumhet". Den "ärvda dumheten" att börja klaga på rondtider är vida utspridd bland golfare och man är snabbare att lära sig klaga på långsamt spel än att lära sig lägga tillbaka uppslagen torv, laga nedslagsmärken, chippa och putta - det låter nog som att man är en bättre golfspelare om man lär sig klaga på rondtiderna. Hörde t.ex. ingen som klagade på att skiddagen i vårsolen i 30 cm nysnö minsann höll på i 7 timmar, eller att Bruce Springsteen konserten drog ut på tiden och att han spelade nästan 4 timmar! Men den dagen kanske kommer också då vi inte ens har tid att utöva det vi gillar eftersom det antagligen kommer att ta så lång tid att vi hinner irriteras över det.

Dan Persson

mån, 2012-08-20 21:25

7. Men Per, vem har sagt något

Men Per, vem har sagt något om att stressa på en golfbana. En fyrboll bästboll kan knata runt på 3:45 med gott om tid att umgås, laga nedslagsmärken, titta på naturen och må bra i största allmänhet. Stress är när omgivningen rör sig i ett annat tempo än man föredrar. Jag tillbringar genomgående ca 5,5 timmar på en golfbana, en stund på rangen, en god lunch med vänner i restaurangen, golf och en stund efteråt över en öl för att reda ut betten. Det är livskvalitet. Vi spelade en fullbokad Ljunghusen på 4:03 i lördags i hög värme. Exemplariska medlemmar som lärt sig bete sig på en golfbana, ingen stress, någon minuts väntan på tee, men inte mer. Underbara 6 timmar på anläggningen.

Vågar jag? (inte verifierad)

mån, 2012-08-20 22:35

8. Ja du ser hur olika vi är!

Ja du ser hur olika vi är! Jag klockar inte ens mina besök på golfbanan medan det verkar omöjligt för en del att besöka en golfanläggning utan stoppur! Det är precis det här jag menar och artiklar som denna späder på diskussionerna om tiden på banan! Herregud golfare, njut av tillvaron och samvaron och lämna klockan hemma!

Dan Persson

tis, 2012-08-21 06:55

9. En långsamt spelande golfare

En långsamt spelande golfare kan stjäla en timme från 200 personer och de borde förbjudas att vistas på en bana. Om man tycker 4 timmar är för högt tempo för en golfrunda skall man omgående sluta spela. Men nu var det inte det krönikan handlar om, den handlar om ökade krav på kvalitet för den tid vi satsar på fritid.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.