Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Den nya tiden med de nya kraven"

"Sponsrings & eventindustrin ska jobba för att få åskådarna till arenorna, oavsett om det gäller idrott, kultur eller annat. Det kan bli nog så marigt," tycker Idrotten Affärers Dan Persson. Foto: Fredrik Sandberg, Scanpix

 

4 och 5 september är det branschforum för oss som arbetar med arenor, upplevelseindustri, event och sponsring. Platsen är som vanligt i Globen (annexet).

Alla är där. Ifjol var det mycket givande där Matt Rosetti på ett fantastiskt sätt fick oss alla att förstå att en modern arena inte har någonting att göra med de vi har i Sverige på ett sådant sätt att vi förstod att Stadion och Råsunda borde jämföras med Colosseum snarare än med Friends och Tele 2 arena.

Vill veta mera

Jag ser fram emot årets event också. Kommer inte gå på allt och jag hade gärna sett mer fokus på arenaupplevelse och mindre på sponsring. Hade gärna hört Got  Event berätta om planerna på en ny superarena i Göteborg till 2021 och Stockholms stad berätta om hur länge de kommer tillåta Stadion att konkurrera om event med Tele 2 arena. Hur Malmö Arena kan omsätta så mycket mer på mat och dryck hade varit ett annat intressant ämne.

Men programmet är bra och det är svårt för att inte säga omöjligt för den som arbetar med kommersiell idrott att inte vara där och samtidigt säga sig sköta jobbet.

Vet inte om det fortfarande går att anmäla sig men det torde framgå av hemsidan.

De viktigaste trender som påverkar oss alla i den här spretiga branschen och som jag kommer att försöka lära mig mer om är som jag ser det följande:

Att bli sedd och individbehandlad.

Kollektiv likabehandling och rättvisa är ute. Individbehandling där man känner sig sedd är det nya kravet.

Ökade kvalitetskrav på fritid.

Mycket stabil trend, här är nya segment som consumer premium såväl som den vanliga publikens krav på att allt måste vara bra för att man skall lägga fritid på arenaupplevelsen något vi måste lära oss den mjuka eller hårda vägen. Handlar inte om stoppning på stolarna, handlar om mycket mycket mer.

Sociala faktorer

Vi blir mer sociala och interagerar på nya sätt. Den arena som inte kan hantera detta kommer att förlora. Man måste kunna leverera varje subcommunities krav.

Ändrad syn på tid.

Tid är inte bara sekunder. Tid är en valuta som för medelålders medelklass är högre värderad än SEK. Mängden ståpäls per minut måste upp för att vi skall komma. Valutakursen tid/kronor blir något som påverkar oss alla.

Globalisering

Svårt för Kalle att vara på Läkerol Arena och heja på sitt Brynäs om lågprisflyg, spansk kris och billig euro har gjort att han står på Los Naranjos och njuter av livet.

När arenabesökaren flyttat till den stora världen så skall vår fotbollsmatch, konsert, hockeymatch konkurrera på nya sätt. Svårt locka Nisse till Guldfågeln Arena om hans favoritlag Arsenal möter Manchester U på en stor skärm på närmaste sportsbar. Det är nya tider nu.

Det blir spännande att höra om hur citymänniskan förändras, vad digitaliseringen gör med oss och mycket mycket mer.

Vi ses på Branschforum, och jag ser fram emot att få mina fiskar varma för ditten och datten som jag skrivit om i mina krönikor.

Dan Persson

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.