Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Den nya tiden med de nya kraven"

"Sponsrings & eventindustrin ska jobba för att få åskådarna till arenorna, oavsett om det gäller idrott, kultur eller annat. Det kan bli nog så marigt," tycker Idrotten Affärers Dan Persson. Foto: Fredrik Sandberg, Scanpix

 

4 och 5 september är det branschforum för oss som arbetar med arenor, upplevelseindustri, event och sponsring. Platsen är som vanligt i Globen (annexet).

Alla är där. Ifjol var det mycket givande där Matt Rosetti på ett fantastiskt sätt fick oss alla att förstå att en modern arena inte har någonting att göra med de vi har i Sverige på ett sådant sätt att vi förstod att Stadion och Råsunda borde jämföras med Colosseum snarare än med Friends och Tele 2 arena.

Vill veta mera

Jag ser fram emot årets event också. Kommer inte gå på allt och jag hade gärna sett mer fokus på arenaupplevelse och mindre på sponsring. Hade gärna hört Got  Event berätta om planerna på en ny superarena i Göteborg till 2021 och Stockholms stad berätta om hur länge de kommer tillåta Stadion att konkurrera om event med Tele 2 arena. Hur Malmö Arena kan omsätta så mycket mer på mat och dryck hade varit ett annat intressant ämne.

Men programmet är bra och det är svårt för att inte säga omöjligt för den som arbetar med kommersiell idrott att inte vara där och samtidigt säga sig sköta jobbet.

Vet inte om det fortfarande går att anmäla sig men det torde framgå av hemsidan.

De viktigaste trender som påverkar oss alla i den här spretiga branschen och som jag kommer att försöka lära mig mer om är som jag ser det följande:

Att bli sedd och individbehandlad.

Kollektiv likabehandling och rättvisa är ute. Individbehandling där man känner sig sedd är det nya kravet.

Ökade kvalitetskrav på fritid.

Mycket stabil trend, här är nya segment som consumer premium såväl som den vanliga publikens krav på att allt måste vara bra för att man skall lägga fritid på arenaupplevelsen något vi måste lära oss den mjuka eller hårda vägen. Handlar inte om stoppning på stolarna, handlar om mycket mycket mer.

Sociala faktorer

Vi blir mer sociala och interagerar på nya sätt. Den arena som inte kan hantera detta kommer att förlora. Man måste kunna leverera varje subcommunities krav.

Ändrad syn på tid.

Tid är inte bara sekunder. Tid är en valuta som för medelålders medelklass är högre värderad än SEK. Mängden ståpäls per minut måste upp för att vi skall komma. Valutakursen tid/kronor blir något som påverkar oss alla.

Globalisering

Svårt för Kalle att vara på Läkerol Arena och heja på sitt Brynäs om lågprisflyg, spansk kris och billig euro har gjort att han står på Los Naranjos och njuter av livet.

När arenabesökaren flyttat till den stora världen så skall vår fotbollsmatch, konsert, hockeymatch konkurrera på nya sätt. Svårt locka Nisse till Guldfågeln Arena om hans favoritlag Arsenal möter Manchester U på en stor skärm på närmaste sportsbar. Det är nya tider nu.

Det blir spännande att höra om hur citymänniskan förändras, vad digitaliseringen gör med oss och mycket mycket mer.

Vi ses på Branschforum, och jag ser fram emot att få mina fiskar varma för ditten och datten som jag skrivit om i mina krönikor.

Dan Persson

 

 

Utbildningsbolaget Stubybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest. 

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.