Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Med en halvering har golfen tillväxt"

Golfen letar efter lösningen till hur medlemstrenden ska vända. För många slutar och då är det ändå åtskilliga som vill spela, men inte så frekvent och då heller inte betala så mycket. Foto: Scanpix


Det är kundvården som fallerar. Nu börjar allt flera upptäcka den största bristen inom idrott. Som omtanken om åskådarna. Eller ta golfen där största problemet är att för många bara vill spela då och då, men finner sig inte tillrätta och då slutar.

Jag tillbringade lördagen på höstmöte med Stockholms Golfdistriktsförbund. Vi var med någon enstaka kvinna och enstaka yngre en samling farbröder i övre medelålder som diskuterade golfens framtid, det kan låta som en motstridighet men ålder är inte alltid negativt så det var det inte. Det är ömsom vin och ömsom vatten i golfbranschen just nu och mediabilden är som vanligt lite för negativ.

Några grundfakta

Några sanningar går att utläsa.
• Golfklubbar som äger sin mark har väsentligt bättre framtid än de som inte gör det. Det är årets understatement.
• Marknaden förändras fortare än golfens organisationer och modeller klarar av.
• De grundläggande trenderna är positiva för golfen.
• Förmågan att agera proaktivt är liten på grund av strukturerna.

Villkoren så olika

Jag fick frågan på dagens paneldebatt om det fanns någon generell lösning för de klubbar som har problem och mitt trista svar var att jag inte funnit någon grundbult att skruva på.

Golfklubbarnas situation är så olik att det inte finns någon enkel lösning.

När sedan några, likt bröderna Bäver i Fablernas värld föreslår en gemensam marknadsföringskampanj som lösningen på deras problem blir det dessutom patetiskt.

Med en halvering har vi tillväxt

Vi har i Golfsverige såväl som i Stockholmsdistriktet allt från välskötta klubbar med god ekonomi till dåligt skötta med dålig ekonomi, klubbar med bra läge och dåligt läge, klubbar med bra kvalitet på banan och mindre bra kvalitet, klubbar med överefterfrågan och de med underefterfrågan.

Till detta kommer en konkurrens om människors fritid och ett mediabrus som leder till att varje kampanj blir direkt olönsam.

Det som säger att en marknadsföringskampanj är en icke fungerande lösning på fel problem är andra fakta. Golfen rekryterar fortfarande många varje år utan tendens till minskning, vårt problem är att för många slutar. Kan vi halvera de som slutar har vi tillväxt.

Då är det inte marknadsföring som behövs, då är det kundvården som fallerar.

De som inte vill vara medlemmar då...

Medlen för att öka antalet golfare bör alltså läggas på att minska antalet som lämnar golfen. Minst lika viktigt är då att skapa produkter för alla kategorier. Här bör man då notera att den trend som funnits i 20 år bara handlat om att sänka priset för de som spelar lite.

Nu kommer på bred front också modeller där vi som spelar riktigt mycket skall få en bättre paketering men också betala mer. Våra ronder blir fortfarande billigare än för de som spelar lite men vi får betala mer. Skall vi bedöma utifrån höstmötets kommentarer så är det här för golfen just nu enda vägen framåt.

Den stora frågan, hur golfen hanterar en framtid utan medlemskap berördes inte, Den verkar ha samma dignitet inom idrotten som frågan om Gud finns inom kyrkan.

Dan Persson

Vita Hästen gör sin bästa säsong på länge i Hockeyallsvenskan. Men de ekonomiska villkoren är hotfulla och förtar delar av glädjen..

 "Det är tuffa siffror", säger klubbchefen Dan Björkman.

Klubben måste ha in 5 miljoner kronor innan sista april för att klara elitlicensen, det är den bistra verkligheten.

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Haninge kommun storsatsar på barn och ungas hälsa – med hjälp av Hälsofrämjandets koncept Fredagsfys Sverige. Satsningen ska få skolbarn i kommunen att röra på sig och äta lite sundare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elias Pettersson genombrott i NHL är välkänt. Att hans stjärnglans stärks stadigt kommer det nu ytterligare bevis på. Han har skrivit ett personligt kontrakt med Vitamin Well där han ska bli en av varumärkets ambassadörer. Han  blir företagets första ambassadör inom ishockey.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.