Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Ullna, en satsning som går hem!"

Finns det verkligen så många intresserade golfspelare och tänker de betala en greenfee på kanske 1 000 kr, frågar sig betraktare inför Ullnas jättesatsning. Ja, åtminstone tror Ullna Golfclubs det. Foto: Scanpix

 

30-åriga Ullna golf satsar 51 miljoner på renovering med minst sagt namnkunniga Jack Nicklaus som arkitekt. Det gör man i ett läge när EU:s finanskris är rubrik varje dag, när varslen ökar och till och med Stefan Ingves sänker räntor. Det gör man när Golfsverige i övrigt pratar alldeles för mycket om kris och när den stora majoriteten av landets golfbanor låter sina priser falla.

En gissning är att vi pratar 1000 kronor eller mer i greenfee för att få spela på nya Ullna. Det är motsatsen till hur andra agerar.

"Åt skogen, nej, en lönsam satsning"

Vän av ordning utgår ifrån att det går åt skogen. Min bedömning är att det här är en lönsam satsning och att man gör allt rätt.

Ullna har två stora fördelar utifrån sin huvudkonkurrent Bro Hof. Dels är banan känd för att kunna gå runt på fyra timmar och dels ligger man en kvart ifrån det som på skolsvenska kallas för positiva upptagningsområden. Båda är fantastiska, båda har bra service, utsikt över vatten, god mat och trevlig terrass. Det viktiga är att det finns kunder till båda men inte kunder till alla de som ligger två nivåer ned.

Den stora satsningen gör att gissningsvis +50 000 golfare sätter upp Ullna på listan över banor man måste spela. Det räcker långt.

Det jag blir imponerad av (och lite avundsjuk) över är att Ullnas ledning såg trenden ”premium consumer” (det finns inget svenskt namn men krävande bortskämda konsumenter är en hyfsad översättning) innan jag gjorde det. Jag är ödmjukt beskrivit inte van med att vara tvåa på bollen på min hemmaplan.

Spelarna/kunderna finns där

Trenden premium consumer är dessutom ingen fluga, den är mycket stark. Den går att belägga och påvisa och den är verklig nu, ingen gissning om vad som händer sen.

92 procent av befolkningen har jobb, det kallas massarbetslöshet av skäl jag inte förstått. Ca 96 procent av golfarna har jobb och ca 99 procent av golfarna i målgruppen 35-60 år har jobb.

Den här gruppen har lägre skatter, lägre räntor, lägre energikostnader, lägre andra kostnader och ett minskat behov av att köpa saker. De av dem som dessutom haft barn som flyttat ut har fått en ökning av levnadsstandard som är svår att finna motsvarighet till i historien. Det är en grund för trenden.

När de har tröttnat på köket

Sedan förändras statusmarkörerna. Nu när många har det fantastiska köket, bilen, grillen så är vi på väg mot statusmarkörer av facebook-karaktär, ”jag är där” istället för jag har en ny bil som grannarna kan beundra.

Vi går från pryl till position, något som miljövännerna borde uppskatta men inte gör. Upplevelser har blivit de nya statusmarkörerna, Den som spenderat julhelgen hemma har dagligen fått hurtiga hälsningar från kamrater på sandstränder, golfbanor, krogar i helt andra delar av världen. Det verkar dessutom vara så trist är att det finns en korrelation mellan vädret här och antalet bilder på Facebook. Ju kallare här, desto fler bilder från Hawaii, Thailand, Sydafrika, Kalifornien, Argentina.

Den här målgruppen ökar sin konsumtion av att njuta, må bra, uppleva, träffa vänner, få ståpäls med mera dubbelt så snabbt som BNP växer.

En växande grupp som har krav

Samtidigt jobbar de både hårdare och mer för kraven på dem ökar hela tiden. I Sverige såväl som Europa är den här målgruppen stor, växande och i en stad som Stockholm räcker den mer än väl för Ullna, Bro Hof, Svartinge med flera på samma sätt som den räcker för Sturehof, Grodan, Riche, Birger Jarl med flera.

Konsekvensen är att kraven på kvalitet för varje satsad timme fritid ökar. Kostnaden för varje timme konsumerad fritid uppstår med två valutor, pengar och fritid.

Här är numera den senare valutan den som står högst i kurs och den som är en brist. Jag hinner inte är mer sant än jag har inte råd.

En mycket speciell grupp

Gruppen kräver ökad tidseffektivitet, ökad bekvämlighet och ökad upplevd kvalitet. Deras krav ökar hela tiden.

Den här växande gruppen fyller business class på planen till USA när affärsmännen åker i ekonomiklass, de fyller våra restauranger när representationen minskar och så vidare.

Då kan 1200 kronor i greenfee på Ullna vara billigt jämfört med 400 kr på en mer vanlig bana om totaltid, upplevelse, rondtid och bemötande ger mer kvalitet per satsad timme fritid.

Förutseende tänkt

Det senaste året har jag hållit rätt mycket föredrag och skrivit om ”premium consumers”, mest ur konsultperspektivet”, något har hänt och jag kan beskriva vad som hänt samt påvisa att det fortsätter hända”. 

Det Ullna gjorde var att se detta innan det gick att se, att satsa för att möta trenden innan den fanns och de skall enligt affärslogikens lagar också casha hem för att de såg det som inte gick att se.

För de som misstror kapitalismen som idé bör påpekas att motbilden är kristallklar.  Både för de som ser det som inte händer och de som inte ser det som händer inträder Darwins principer om survival of the fittest på ett grymt sätt. Det är därför vi skall beundra de som överlever och ge de misslyckade en andra chans.

I mellanmjölkens land går det inte tjäna pengar om man inte är extremt skicklig och storskalig, typ H&M och Ikea och några till.

Undviker mellanmjölken

Ullna behövde renoveras och hade de valt mellanmjölkenmodellen hade de varit körda. Hade de inte renoverat hade de också varit körda.

Det krävs mod för att göra det som Ullna gjorde och mod förtjänar att premieras.

Vi behöver fler framgångsrika exempel på att mod belönas, Ullna har visat mod och satsat stort med perfekt timing. Jag ser fram emot att att få läsa att Ullna får ett fantastiskt 2013.

Ullna kan göra vad Kevin Costner inte gjorde, känna sig trygga i att ” if you build it, they will come”.

Mer sånt.

Dan Persson

Jan Ahlström (inte verifierad)

ons, 2013-01-16 16:29

1. Inte i närheten av

Inte i närheten av journalistik. men jag hoppas att Dan Persson får bra betalt av Ullna

Dan Persson

ons, 2013-01-16 22:52

2. Jan, det är korrekt att det

Jan, det är korrekt att det inte är i närheten av journalistik. Det är inte korrekt att jag får betalt av Ullna. Journalistik skrivs av en journalist och omfattas av objektivitet och tredje persons perspektiv. Jag är krönikör/bloggare som arbetar med kommersiell idrott. Min roll här är att subjektivt utifrån mina teser om utveckling, trender och händelser beskriva vad jag tycker är bra respektive dåligt av det som händer. Ullnas satsning avviker från vad andra gör och i de trender jag under längre tid beskrivit finns det stöd för satsningen. Men jag berömmer och kritiserar helt utan journalistiska förtecken då hela syftet med bloggen är subjektiva åsikter och inte objektiva fakta.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.