Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Golfens mycket goda förutsättningar

Trenden vänt, minus har blivit till plus, nu vill flera börjar spela golf igen, de har upptäckt fördelarna och kombination av spelet, naturen och motion. Foto: TT Nyheter


Svenska Golfförbundet anar en ljusning vid horisonten. När landets distrikt och klubbar samlas i Stockholm för Golfting i helgen finns en allmän optimism. Allt färre spelare söker sig från sporten utan många nya ser en attraktionskraft och det gör att golfen mår bättre än på länge.

Det är egentligen ganska naturligt att det går bra för golfen, det borde egentligen gå ännu bättre.

Det är så här. All utövaridrott växer så det knakar, det verkar inte finnas någon hejd på mängden springa, åka skidor, cykla, simma, triathlon eller ironman aktiviter vi anmäler oss till (inte jag).

Medelålders stora segmentet

På de här områdena ligger tillväxten på 10-20 procent. Golfen är blygsammare dvs golfen ligger mer på genomsnittet av upplevelseindustri, dvs tre till fyra gånger BNP-tillväxten.

Golfens stora segment, dvs medelålders medelklass motionerar på en nivå som världen aldrig skådat. Här är jag själv drabbad, när vi inte golfar så gymmas det eller tas lång rask promenad, typ fem-sex dagar av sju. Jag antar att drivkraften bakom är samma för alla de andra medelålders paren vi ser i medelklassgettot där vi bor, typ;

• Inte gå upp i vikt
• Se yngre ut (har högre korrelation mot halva befolkningen än andra halvan dock är den statistiska signifikansen i den iakttagelsen begränsad)
• Minska risken för gammal och sjuk, öka chansen för att vara fullt frisk tills den dag man dör.
• Genomföra listan över sådant man skall ha gjort innan man dör och här är det så enkelt att då vi under alla år med barn och karriär sprungit som skållade råttor i ekorrhjulet har listan blivit ganska lång.

Förutsättningarna exemplariska

Till det kommer ett ekonomiskt lyft av extrem karaktär. Den svenska 45-65-åriga medelklassen har aldrig haft det så bra. Vi har ökat våra löner, sänkt våra skatter, fått billiga räntor, husen har ökat i värde, minskat våra energikostnader (minskad förbrukning och lägre elpriser), blivit av med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.

Många av oss har dessutom upplevt det ultimata ekonomiska lyftet, barnen har flyttat hemifrån och försörjer sig själva. Den sista förändringen får lottovinster att framstå som futtiga.

Vi har bättre råd att hand om våra kroppar än någon annan generation haft och drömmen att vid 78 års ålder börja med en vinlunch sedan spela Pebble i motljus med vetskapen att dagen sedan avslutas med att älska med sin hustru är inte helt overklig och gör att vi sköter oss.

Förväntan inför OS

Golfen är lågintensiv konditionsträning, med höga sociala faktorer, naturupplevelser, dagsljus. Det är vad som är bäst för oss och därtill i en miljö där vi mår bra.

Att golf för ungdomar upplevs om unplugged och mindre attraktiv kan vi strunta i. Långa vetenskapliga studier ger vid handen att de här grupperna med ljusets hastighet sitter fast i medelålders medelklassliv och då ser golfen som en del av det sociala aktiva livet. Det minskade underlaget för eliten är snarare en följd av minskad ungdomsattraktion och inte ett golfproblem.

Enligt de mest kunniga ledarna kommer dessutom golfens OS-medverkan att få hundratusentals ungdomar att börja spela golf med målet att nå en OS-medalj.

Jag är något mer försiktig i min analys på det här området.

Måste öka servicegraden

De ca 350 golfbanor (av ca 450) som kan erbjuda en bra bana (välskött med vettiga grundförutsättningar), bra service, god tillgänglighet och liknande har ett väldigt bra läge och trenderna på sin sida även på lång sikt.

Golfarna ökar sin golfkonsumtion dramatiskt. Long stay växer så det knakar, golfarna reser mer, spelar mer greenfee, vi kan helt enkelt lägga oceaner av pengar om det inte handlar om årsavgiften till hemmaklubben, där är vi lika fundamentalitiska som Jonas Sjöstedt är om vinster i välfärden.

Det enda golfen behöver göra är att bli bättre på att leverera de efterfrågade tjänsterna. Det kan i stort sett alla göra, problemet är att uppdraget oftare är definierat som att leverera de tjänster som en liten minoritet av aktiva föreningsmedlemmar efterfrågar. Dvs gemensamma aktiviteter enligt den gamla folkrörelsemodellen.

Vi lyssnar helt enkelt inte på de lönsamma kunderna.

Kunden alltid viktigast

Här borde golfen läsa in de rapporter som utgör underlag för RF:s strategiarbete. Där finns väldigt mycket av lösningen för mer välmående golfklubbar. Vad mera är så har golfen sån fantastisk tur att man är en av få aktörer inom idrotten som har en verksamhet där man kan leverera det efterfrågade.

”Individuell behandling, kvalitet, service och på en tid som passar mig” är den extremt korta sammanfattningen av vad RF:s rapporter påvisar.

Golfens monopol handlar egentligen mest om medlemskravet. Jag ansluter mig till massor av väsentligt mycket smartare människor som otaliga gånger bevisat den enkla tesen; antingen är man proaktiv vinnare eller reaktiv förlorare.

Golf kan leverera njutning

För politiska partier, fackföreningar, idrotten, kyrkan, rörelsen är det jobbigt, till och med Fonus tappar medlemmar, idag vill vi dö som unika individer inte som en del av ett solidariskt kollektivt.

Golfen kan vara lycklig, vi har en tjänst som är attraktiv. Vi kan leverera en njutning i form av perfekt bollträff som även i de mest perfekta kärleksfulla och intima äktenskapen når en högre nivå.

Då är den enkla slutsatsen, baserat på en sång som alla de som mår som bäst när de förlorar sjunger tillsammans, att man skall agera när man är stark. För golfen är det enkelt. Just idag är jag stark.

Gör som Skistar!

Utnyttja styrkepositionen och börja erbjuda golf som tjänst på samma sätt som Skistar.

Vi betalar för det vi köper. För mig som vill ha ett hcp-system, gärna köper ”årskort” på Ingarö och väldigt gärna köper ett 20 rundors greenfee i Stockholm för 10 papp (max en runda på Bro Hof) så finns det, den som köper fem rundor, svensk golf, hcp-system för 2795 finns det och så vidare.

På varje golfanläggning finns 100-200 personer som driver en idrottsförening utifrån viljan att skapa framtida elitspelare. De driver också breddidrott för ungdomar och får mig och många andra att stödja dem eftersom vi ser samhällsvärdet såväl som drömmer om barnbarnets framtid som golfproffs. Ge dem utrymme, de andra som köper tjänsten golf respekterar dem, men de får inte ta våra tider.

Så många andra som har problem

Det är klart att då får H45-lag numera pynta själv för sina rundor, tävlingar ha en avgift för utnyttjande av banan och mycket annat, men vi räddar förmodligen det vi älskar mest, en välskött bana att må osedvanligt bra på.

Nu skall hockeyförbundet finna modeller för att överleva efter VM fiaskot, SvFF fundera på om de klarar Friends arenas ekonomi, Folkpartiet fundera på vart folket tog vägen och så vidare.

Golfens företrädare tillhör idrottens vinnare, de skall åka hem från sitt golfting, trygga i förvisningen att ingenting egentligen har förändras idag, ingen behövde ta ställning till något.  De som är där bör ändå på vägen hem tänka tanken att nu uppstår risken att någon om tjugo år ställer den enkla frågan, Varför gjorde ni ingenting medan tid var?

Dan Persson

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.