Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Lika bra att sponsorerna stannar hemma

De första gästerna vid OS börjar anlända till Sotji. Här en bild från flygplatsen. Foto: Pavel Golovkin, AP Photo/TT Nyheter

 

Det är kort tid kvar till OS i Sotji invigs. Ett gott råd till alla sponsorer och till deras inbjudna företagskunder är att inte åka dit.

De aktiva och ledarna skall självfallet åka. Det är grundläggande som del av vårt medlemskap i den olympiska rörelsen och det vore djupt orättvist att straffa de aktiva för att IOK inte har förstått någonting om mänskliga rättigheter, demokrati och ett humanistiskt samhälle.

Ren omtanke bakom uppmaningen

Det är självklart att uteblivna besökare förstör Putins idé om att utnyttja OS för goodwill och PR men det är inte skälet till mitt råd till sponsorerna att inte åka dit.

Mitt råd bygger enbart på omtanke om idrottens sponsorer. Företagen riskerar negativ påverkan på varumärket och risken att tappa kunder och intäkter i Sverige genom dålig publicitet. Vem vill göra affärer med någon som lägger kundernas pengar på att stötta homofober, antidemokrater och korrupta ledare?

Sponsorskap har sedan Ludmila Engquists dopingskandal inkluderat en ständigt växande riskanalys. Det nya medialandskapet där allt alltid garanterat kommer fram tillsammans med växande fokus på nya områden som homofobi och mänskliga rättigheter har skapar risker som inte fanns förut.

Riskerna är stora

Med en medialogik där ett halvsunkigt dubbelrum blir en lyxsvit, en värdelös kvarterskrog får tre stjärnor i ”Gidden” och en flaska vin för tusen spänn på krogen jämställs med ett slöseri på nivån subventioner av vindkraft är riskerna med att vara på fel ställe ofantligt mycket större idag.

Vet inte hur många som noterade att en halv miljon svenskar på fyra dagar läste en fullständig sågning av en Kinakrog i Stockholm. Dåligt bemötande av gäster från del av personalen beskrevs på ett läsvärt sätt i ett Facebookinlägg som sedan delades och delades i flera led till en ledande mediabyrå kunde räkna ut att man nått ca en halv miljon läsare. Den numera halvtomma restaurangens krögare har förmodligen inte förstått vad som hänt. Det här är en tillkommande risk med det nya medialandslaget. Ett enda facebookinlägg från Sotchi med bild på glada och välmående svenska företagsrepresentanter som krockar med en artikel om elände av något slag kan bli rena katastrofen.

Det är så illa att man riskerar sin anställning genom att åka om företagets officiella policy inte stämmer med den ryska regimens. Ett faktum som förhoppningsvis gäller för de flesta svenska företag, Telia borträknat.

Media efter bra historier

Det vi vet är att mediabevakningen i Sotji inte bara är sportjournalister. Horder av politiska reportrar och allmänreportrar kommer att leta vinklingar på temat avvikelser från det politiskt korrekta. Rubriker av typen ”Här frossar XY-företagets chefer medan Jelena svälter” och alla varianter på indignationstemat hade funnits färdigsatta om blytekniken hade funnits kvar.

Händer något tragiskt av terrorkaraktär blir närvaron än mer problematisk utöver att riskperspektivet för närvarande svenskar kommer att belysas.

På den gamla goda tiden var sponsoravtalen enkla. De innehöll en dopingparagraf och en paragraf om allmänt moraliskt korrekt leverne, det senare som omskrivning att man inte fick vara full på bild och inte slåss eller bedra.

Tydlig signal till IOK

Idag är sponsorskap mycket svårare. Då hela idén är att företaget skall få ut något positivt så blir arbetet med att minimera eller ta bort riskerna för en s.k. backlash omfattande och svårt.

Det är självfallet djupt orättvist att idrottsrörelsen skall behöva lida för att det finns diktatorer, homofober, antidemokrater, religiösa fundamentalister och liknande elände i världen, men det är.

Så, vore jag ansvarig chef på något av alla företag som sponsrar eller blivit inbjudna av sponsorer så skulle jag med en suck inse att det enda logiska beslutet är att stanna hemma, trots att flygbiljetter och hotellrum redan är betalda. De som företräder företaget skall inte hamna på bild i Sotchi för det kan skada firman.

Vore jag rådgivare till Hovet skulle jag säga att det är ok att kungen åker, men kronprinsessan och prins Daniel bör stanna hemma då deras varumärken ännu är ofläckade medan Kungens inte längre kan skadas.

Uteblivna svenska (och andra länders gäster) vore också en mycket tydlig signal till IOK om att deras intäkter skadas om de låter sig ”övertalas” att lägga framtida OS på fel ställe.

Dan Persson

Vågar jag? (inte verifierad)

tis, 2014-01-28 20:42

1. En sorglig men lysande analys

En sorglig men lysande analys av årets OS "jippo"

Hinc Robur et securitas (inte verifierad)

ons, 2014-01-29 00:19

2. Är det då verkligen inte läge

Är det då verkligen inte läge att stödja Sveriges ansökan om ett vinter OS?. Det skulle åtminstone återföra OS till ett idrottsligt event. Inte ett politiskt spektakel. Avstår vi är det sittande fågel för Oslo och vi kan glömma tanken under min livstid.

Gösta (inte verifierad)

lör, 2014-02-08 02:26

3. Jag är skeptisk. Det känns

Jag är skeptisk. Det känns lite väl enkelt att hänga på PK-tåget och tycka att hela världen borde se ut som Sverige när det gäller demokrati och jämlikhet (hmm). Då får vi förstås blunda för korrumperad vapenhandel med diktatoriska stater och annat trams som vi låtsas hålla oss för goda för. Det finns en värld därute! Det borde väl också välkammade tvärsäkerhetsexperter i sina trygga soffor inse?

Gösta (inte verifierad)

lör, 2014-02-08 02:47

4. "medialandskapet"

"medialandskapet" "medialandslaget" "medialogik" "mediabyrå" och "mediabevakningen" ser väldigt jobbigt ut i texten när det i stället borde stå medielandskapet, medielandslaget, medielogik, mediebyrå och mediebevakning enligt alla rekommendationer från t.ex. Språkrådet, TT-språket SAOL och Mediespråksrådet. Varför måste sportskribenter så ofta utmärka sig som språkligt obildade och ge sportjournalistik en töntstämpel?

Gösta (inte verifierad)

lör, 2014-02-08 02:48

5. "medialandskapet"

"medialandskapet" "medialandslaget" "medialogik" "mediabyrå" och "mediabevakningen" ser väldigt jobbigt ut i texten när det i stället borde stå medielandskapet, medielandslaget, medielogik, mediebyrå och mediebevakning enligt alla rekommendationer från t.ex. Språkrådet, TT-språket SAOL och Mediespråksrådet. Varför måste sportskribenter så ofta utmärka sig som språkligt obildade och ge sportjournalistik en töntstämpel?

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.