Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Kartell skadar spelarna och golfen

Golfspelare letar ibland inte bara efter sin boll utan också rätt priser. Det är lika svårt att hitta... Foto: TT

 

De ledande golfleverantörerna vill slippa konkurrens och lägre priser och stoppar enskilda shopinnehavare med ett extremt likalydande, skriver en arg Dan Persson och gör en anmälan till konkurrensverket. 

Jag bekänner mig till marknadsekonomin, den skapar välstånd som genom konkurrensen kommer befolkningen till godo. Bara de som har unika produkter och tjänster skall kunna ha höga marginaler. För detta krävs en väl fungerande konkurrenslagstiftning. 

Vad hände frihandel...

Jag tror också på frihandel och för mig är EU-medlemskapet en garant för att jag inte skall behöva betala mer för en produkt än vad en spanjor, engelsman eller irländare betalar (moms och eventuella frakter undantagna). 

Där är vi inte. Golfutrustning är fortfarande billigare i England än i Sverige. Sverige har dock bättre priser än exempelvis Spanien så marknaden är ojämn på flera sätt trots att den inte behöver vara det.

Internetutvecklingen gör att allt fler köper klubbor och skor på nätet, det här skapar en konkurrensnackdel för alla klubbpros som driver egen shop. Det är de som skapar den mångfald marknaden behöver för att inte några få stora drakar skall kunna skapa oligopol och höja sina priser.

De har gått samman

Jag har länge varit förvånad varför inte alla landets golfshopsinnehavare på klubbarna skapat en egen webbshop men börjar nu förstå varför.

Deras leverantörer Callaway, Taylormade, Puma (Cobra) Acushnet (Titleist, Footjoy), Nike och någon till (golfutrustning är några få varumärken som står för ca 80 procent av försäljningen så det är redan ett globalt oligopol) vill inte att vi får konkurrens och lägre priser på nätet då det skapar tryck på deras priser.

Därför har de infört extremt likalydande s.k. Internetpolicies med begränsningar som gör att en enskild shopinnehavare på en golfklubb i praktiken inte kan börja sälja på nätet.

Den lilla shopen får chansen

Det handlar inte längre om kostnader för en webb-shop. En bra sådan går att driva för runt en tusenlapp i månaden och uppsättning, artikelregister och design kan göras för 30-50 000 kr. Med en webshop får pron som liten butiksinnehavare möjlighet att sälja året runt, dygnet runt.

Behöver bara gå till vårt eget beteende och inser att våra nätinköp sker kl 19-22 på kvällarna då alla shopar är stängda.

Ping får ses som i sammanhanget oskyldiga. De har konsekvent hävdat att deras klubbor bara skall köpas efter utprovning/anpassning och tillåter inte nätförsäljning för någon. De tror de tjänar på det. Jag tror de förlorar, men de är konsekventa och då är det inte olagligt.

Mot EU:s konkurrenslag

De här leverantörerna gör tre saker, som jag valt att påtala till Konkurrensverket, då jag ser dem som motstridiga EU:s konkurrenslagstiftning.

1. De förhindrar i avtal exponering av priser på hemsidor på sådant sätt att jämförelsesiter som Prisjakt och Pricerunner kommer åt dem. Det leder till att mina konsumenträttsliga rättigheter att jämföra ett brett utbud begränsas. Det finns några aktörer inom sportbranschen som gått runt detta men en liten klubbshop kan inte göra det. 

2. De ställer fullständigt ohemula krav på lagersaldon som gör det fullständigt omöjligt för en klubbshop att agera på nätet. Leverantören har att skydda varumärket gentemot konsument så här bör de ha vissa rättigheter men bara webbshopen talar om vad som är leveranstid har konsumenten ett fritt val.

3. Avtalen om s.k. Internetförsäljning är så likalydande att det är uppenbart att detta sker i samverkan. Dvs olaglig kartellbildning.

På det kommer att de har egenägda dotterbolag med nationsgränser som område för försäljning i nästan varje land, med olika priser. Det strider mot EU:s lagar om fri rörlighet. Så kallade generalagenter är inte tillåtet inom EU. 

Stoppar utvecklingen

Ovanstående skadar golfens utveckling, det skadar klubbarnas ekonomi såväl som konsumenternas ekonomi. De globala jätteföretagen som äger varumärkena är just den typen av giriga jättar som konkurrenslagstiftningen skall skydda oss ifrån. 

De utvecklar fantastiska produkter som vi vill ha och som dessutom gjort att vi inte tappar längd när vi blir äldre, men de agerar som en kartell i syfte att berika sina ägare med våra pengar på ett sätt som är motstridigt lagen.

Har jag fått låna en driver av min ”shoppapro” och vill köpa den, skall jag självfallet kunna gå in på hens webbshop på kvällen och lägga en beställning. 

Nu har leverantörerna skapat en situation där jag hamnar hos någon av de stora drakarna istället.

De ska bekämpas!

Det är 2014. Vi slutar titta på tv, vi har mer datakraft i våra mobiler än vad NASA hade när de började utveckla Apolloprogrammet och nätet är en större marknadsplats än våra största shoppingcenter. Leverantörer som för egen vinnings skull vill motverka utvecklingen skall bekämpas.

Amazon som branschens föregångare erbjuder allt, dock är +50 procent av deras försäljning produkter de inte äger när de säljer dem, dvs de köper in när de får order. 

Den här utvecklingen är explosiv och idag skulle varje klubbpro kunna erbjuda alla golfprodukter i sin webbshop, en del med två dagars leveranstid, annat med tio dagar. Den konkurrens detta skulle skapa skulle vara bra för oss golfare och medföra att golfen kan utvecklas bättre.

Konkurrensverket ska syna 

Jag har använt mina medborgerliga rättigheter och mailat in en anmälan till konkurrensverket. Det här är en miljardindustri så sannolikheten att de tar upp frågan är hög.  

KKV kommer att skicka brev till de här leverantörerna, begära in deras avtal med klubbshopar, deras internetpolicies, jämföra priser på nätet i andra länder, kontrollera om s.k. dominerande aktörer (ni förstår vem jag menar) har fördelar i sina avtal som inte går att motivera med de lägre priser de skall få för att de köper in större volymer och därefter bestämma sig för om man skall stämma företagen till marknadsdomstolen.

Leverantörerna kommer att prata med sina jurister (som vd är det få saker som får en att kissa på sig som ett brev från Konkurrensverket), förklara för cheferna borta i USA att det är utmärkt att följa den lokala lagstiftningen och att deras jurister föreslår att de viker ned sig direkt.

Det är ungefär vad vi kan förvänta oss kommer att hända. Tar ett halvår ungefär.

Så när det är dags att köpa julklappar till hustrun kan jag förhoppningsvis hitta ett järnset hon vill ha till bra pris på min pros webbshop.

Glömde en liten detalj. EU kan utdöma böter för kartell på 10 procent av omsättningen i moderbolaget. Bara Acushnet omsätter ca 10 miljarder kronor.

Dan Persson

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Vasaloppet har väl nog av medgång, kan tyckas. 

Vinterveckan med huvudloppet Sälen – Mora har ju allt vad en arrangör kan önska. Rekorddeltagande från år till år, turismintäkter i rekordformat, massiv tv-satsning.

Men det räcker inte. Det är inte nog.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I helgen kickade OBOS Damallsvenskan och Elitettan igång efter sommarens speluppehåll.

Förutsättningarna för framtiden är bättre än på länge. Anledningen är att under försommaren tecknade Elitfotboll dam två unika avtal och de ekonomiska förutsättningarna har aldrig varit större eller bättre.  

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

 

Här är ytterligare ett bevis på Idrottens allt mindre beroende av traditionell media. Djurgården har skrivit avtal med streamingföretaget SolidSport.Över 30 av Djurgårdens IF:s ungdomsmatcher kommer att livesändas under hösten i ett utvecklat samarbete.