Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Idrotten måste skaffa egen kompetens

Det är de här TV-rättigheterna avtalen med Kentaro gäller - landslagets och elitens matcher. Foto: Andreas Hillergren, TT

 

Kentaro AB överklagar sin konkursansökan och hävdar att man kommer att kunna betala sina skatteskulder och i övrigt fullfölja sina skyldigheter gentemot kunder och leverantörer. 

Kentaro är tillsammans med McGormacks IMG och franska Lagardére stora aktörer inom den kommersiella idrotten.

Krasst uttryckt så är man ett mellanled som lever på provisioner av de pengar som man skapar åt idrotten (klubbar, förbund, enskilda idrottsmän).

Kreativitet ska belönas

Grunden för affärsidén är alltså att man genom högre kompetens, bättre nätverk och kreativitet kan skapa så mycket mer pengar att det blir en plusaffär för kunden även efter deras provisioner.

Så är ofta fallet. Dels för att det går att skapa mer värde genom olika paketeringar, kreativa upplägg med mera men i samma utsträckning för att idrotten genomgående varit väldigt dålig på att utveckla sin kommersiella verksamhet.

Jag har när det gäller Lagardére och IMG, som uppfann sport business, ofta haft synpunkter men ser dem som två seriösa företag som dessutom tar risker. När det gäller Kentaro är jag inte lika positiv. Bör dock nämna att jag aldrig har försökt ta reda på all information men det jag hört och sett gör mig inte så imponerad.

250 miljoner saknas

Fordringar på moderbolag på 250 miljoner och kan inte betala skatteskuld på åtta år är ingen bra signal. Att låna av ett annat dotterbolag är också en signal som gör mig avståndstagande. 

Tesen att de håller på med en Madoff, dvs betalar gamla kunder med nya kunders pengar, en modell som förr eller senare går åt skogen kan jag inte belägga men det är den enda slutsats jag kan se utifrån den information som finns.

Svensk Elitfotboll (SEF) har enligt vad jag hört skyddat sig, vilket glädjer mig.

Men, min tes att Kentaros era som profitör på tv-rättigheter snart är borta. Det finns flera skäl till den slutsatsen.

Hubers sista fotbollsgala

Först har de större klubbarna/ligorna skaffat egen kompetens, de behöver en jurist som betalas per timme som hjälp, ingen mellanhand som tar hundratals miljoner i provisioner.

Sedan förändras tv-branschen med en hastighet som ingen egentligen klarar av, dvs affärsmodeller, aktörer, egen produktion och massa andra stora förändringar ligger i pipeline inom en femårsperiod.

Ramlar inte Kentaro AB nu så ramlar de sen och moderbolaget lär ha mardrömmar om en ilsken konkursförvaltare som skall driva in sin fordran på 250 miljoner de inte har.

Philippe Huber är nog bjuden på sin sista fotbollsgala och utifrån hans något skeva självbild är han nog inte så saknad heller.

Behövs ett uppvaknande

Det den kommersiella idrotten skall lära sig av den här sorglustiga historien är att de aldrig får släppa någon annan mellan sig och sina kunder. Detta oavsett om det är vanliga åskådare som köper biljetten av en biljettsystemsleverantör som är återförsäljare istället för av klubben, om det är sponsorer eller köpare av andra rättigheter som tv.

Det är hög tid att vi får en tillnyktring i branschen. Organisationen som skapar intäkter måste förstärkas och de bör vara lika professionella som de dyraste spelarna, även om de fortfarande går att få för väsentligt lägre summor per månad. 

Så länge korrelationen mellan tabellplacering och omsättning är 93 procent över en tioårsperiod stavas idrottsliga framgångar mera pengar. Då duger det inte att ha kommersiella organisationer där rekrytering skett utifrån hur mycket klubbhjärta man har, om man har lirat i sin ungdom och liknande grunder. Anställ framgångsrika människor från upplevelseindustrin, de behöver inte ens hålla på klubben, de skall bara vara bäst på att öka intäkter.

Måste bli skärpning

Det här är skälet till att europeisk idrott har skickat iväg miljarder i onödan genom årtiondena. Låt det vara slut med det nu. 

Kentarokonkursen får bli signalen på att den kommersiella avdelningen på förbund eller klubb skall vara duktigare än spelarna. Då får man råd med duktigare spelare och då vinner man titlar.

Jag skriver Kentarokonkursen för jag blir förvånad om deras överklagan går igenom. Enda sättet de har att undvika konkurs är att pynta och pynta nu och de tror jag inte att de kan om de inte har någon hållhake på FIFA.

Dan Persson

r b (inte verifierad)

tors, 2014-08-14 12:43

1. där marknaden råder är det

där marknaden råder är det marknadsgycklarna som drar till sig det största intresset

Supporterklubben, det är platsen för de allra trognaste. Därför är besvikelsen stor i Malmö Redhawks sedan misstankarna visade sig riktiga. För några veckor sedan började några personer i styrelsen misstänka att pengar försvunnit. I veckan kom bekräftelsen - kontot var tömt.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Hockey-Sverige tänker på Tobias Forsberg och det tar sig uttryck på olika sätt.

Forsbergs stiftelse har förstärkts rejält de senaste veckorna. Totalt handlar det om nästan 1 miljon kronor 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.