Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Sponsring av världsklass!

SCA med sin besättning med enbart kvinnor är redan vinnare i Volvo Ocean Race.

 

Volvo Ocean Race, det är sponsring i världsklass. Här kan svenska sponsorer och svenska rättighetsinnehavare lära mycket, skriver Dan Persson.  

Satt med på presskonferensen som Volvo Ocean Race  (VOR) hade idag för internationell media. Det är onekligen lite skillnad från vanliga svenska projekt när man förstår vilka pengar det handlar om.

Det imponerande är det arbete VOR och Volvo Cars/Volvo trucks gjort med att utveckla konceptet.

En helt annan liga

De har genom att ta fram exakt likadana båtar sänkt entrébiljetten med ca 150 miljoner, ner till i sammanhanget billiga ca 10-12 miljoner euro för båt, besättning och racet. De har den vägen skapat en bättre tävling, bättre förutsättningar för framtid och framförallt ett roligare race. Nu är det den besättning som gör rätt strategiska val och är bäst på att segla som vinner.

För oss andra som tycker ett avtal om huvudsponsorskap för 7-12 miljoner kronor om året är jättestort så framstår VOR som en helt annan liga.

Sju team är lite futtigt men det har med tidspressen med alla förändringar man gjort att göra och det lovar väldigt gott för framtiden.  Ca 10 miljoner euro per team är självfallet exklusive all marknadsföring laget gör åt sina sponsorer, alla event som genomförs i de olika hamnarna och exklusive  VOR´s hela maskineri. Slutsumman torde ligga på ca 3 miljarder kronor.

Lönsamma miljarder

Det intressanta är att på den här nivån är även 3 miljarder en väldigt lönsam investering för nästan alla inblandade.  Volvo delar på kostnaden på två globala jättar och kan fördela ut stor del av kostnaden på ett antal regionala säljbolag. 

SCA får massor med uppmärksamhet med sin tjejbesättning och har ett tiotal varumärken. Vestas, den danska världsledaren inom vindkraft, kan knappast hitta ett bättre sponsorprojekt än en världsomsegling och så vidare.

Jag har sett för många olönsamma sponsringar på nivåer som är bråkdelar av denna. Ett tecken i skyn är lönsam sponsring handlar om att satsa väldigt mycket och vara grymt professionell. Det är signalen Volvoteamet skickar.

Jag kör inte Volvo!

Nu blev jag lite väl positiv så för säkerhetsskull bör nämnas att jag inte kör Volvo, inte tänker köra Volvo, inte har några aktier i Volvo, körde Scania på den tiden jag körde lastbil i jobbet och fortfarande har åsikten att om det inte vore för golfen behövde vi ingen bil. Men jag är grymt imponerad när det finns organisation, tydliga mål, struktur, pengar och kompetens samlat på samma ställe.

Svenska sponsorer och svenska rättighetsinnehavare kan lära mycket av Volvo Ocean Race. Rättighetsinnehavarna utifrån vad de måste leverera för att skapa affärsnytta för sponsorer och sponsorer hur mycket till som måste finnas i budget för att satsningen skall bli lönsam

Utan att ha räknat tror jag att 250 000 kr per miljon är vad rättighetsinnehavarna skall lägga i mantimmar på varje sponsor och en sponsor bör lägga en krona till eller mer utöver vad rättigheterna kostat.

Sponsring snart det enda återstående

Sponsring är i nuläget en av få intressanta marknadsaktiviteter utöver digital marknadsföring och än så länge tv-reklam. Om något år när exponering i tv bara är lönsamt för de tio procent duktigaste kommer de som är duktiga på att använda sponsring att vara vinnare.

Själv sätter jag en peng på tjejerna i VOR, inte för att det finns några skäl till det mer än att det här konceptet faktiskt ger dem samma möjligheter om de är lika duktiga. De tjänar dessutom på att väga mindre, och tro mig, de här vet vad de gör och är vältränade på en nivå jag inte ens kan drömma om.

Jag var ansvarig för min dåvarande arbetsgivares sponsring av The Card 1989 i föregångar Whitbread Round the world race. Då lärde jag mig att det var livsfarligt, blött, kallt och obekvämt att vara med (det stormade när vi skulle segla ner båten från London till starten) och att resten av resan handlade om nattliga samtal där man skulle ställa upp med 400 000 kr till ett nytt segel.

Det känns som om seglingen på den här nivån idag förtjänar att ses som föredöme. Det var den inte då.

Det som återstår att se är hur teamen och VOR lyckas skapa mediaintresse och följare av rätt kategorier.

Dan Persson

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Idrotterna för SM-veckans jubileumsår, både vinter och sommar, 2019 är klara. Virtuell bilsport är en av de nya idrotterna på SM-veckan vinter. På sommarveckan är goalball och fäktning några av nykomlingarna på programmet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.