Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Friends Arena, på väg mot fas 2

Friends Arena står inför en omvandling. Ägandeförhållandet ska regleras och förbundet är på väg att sälja sin andel och nu är ett avtal nära med Lagardere som ska ta över driften. Foto: TT

 

Vi kan förvänta oss en del förändringar när det gäller Friends Arena organisation i närtid. Om jag har rätt så kan vi få en Friends arena som kan ha en positiv utveckling framåt i tid och så småningom när infrastrukturen med P-platser, shoppingcenter, vägar och kollektivtrafik är helt på plats nå en attraktivitet den förtjänar.

I närtid bör kommunikation komma om att driftsavtalet med Lagardere tecknats. Här kan vi förutsäga att hyrorna de första åren är väldigt låga men det här avtalet skall ses långsiktigt och det skapas nu förutsättningar på att utveckla verksamheten.

Peab tar över förbundets ägande

Före jul lär vi få nyheten att Svenska Fotbollförbundet inte finns med i ägarkretsen av arenafastigheten. Ett stalltips är att Peab tar över förbundets andel. 

Köpeskillingen lär vara av den digniteten att genomsnittsveckopengen för en tioåring räcker och blir över. Det är i sak ointressant. Övriga förändringar av balansräkning och lånestruktur blir en aktivitet som inte berör folkrörelsen SvFF. Framtida förluster i fastighetsbolaget påverkar då inte heller förbundets verksamhet.

Rätt tydliga indikationer på att gräsmatteproblemen är på väg att bli lösta kommer också. Kan vara så illa att det rört sig om fel skötsel men nu har det kommit in mer kompetens. 

Förbundet inget annat än en arrangör

För förbundet får man nu den position man borde haft från dag ett. Man är en viktig arrangör som hyr arenan för sina landskamper. Mixen att både vara arrangör, ägare av driftbolag och ägare av fastighet har varit besvärlig och på intet sätt bidragit till utvecklingen.

För ägarna Peab, Fabege och Solna Stad är arenastaden en jättebingo. I det sammanhanget blir långsiktiga förluster för arenafastigheten inte ett problem. Den förlustbringande gungan gör mycket för att skapa stora vinster i de karuseller som hotell, kontor, shoppingcenter och bostäder utgör.

Problemet för Friends nu handlar om bilden av arena i media och hos konsumenterna.

Bli en verklig nationalarena

Här finns det anledning för ägarna att ha is i magen och påbörja en relansering först när man vet att det går att leverera på alla områden. Det är klart att arenan om två-fyra år kan börja ses som den nationalarena den är skapad att bli. 

Det har gjorts massor med misstag med Friends. De är ältade många gånger och det finns ingen anledning att upprepa dem.

Svenska Fotbollförbundet är ett väsentligt fattigare förbund när man klivit ur arenan, dock att framåt i tid kommer arenan att ge dem bättre intäkter än vad Råsunda någonsin kunde göra.

Min förhoppning och tro är att ordförande Karl-Erik Nilsson och hans kamrater på förbundet lagom till den väl kylda julsnapsen kan skåla för att man kom ur Friends med ett levande förbund kvar. 

Helt andra förutsättningar

De problem som kvarstår för Friends såväl som Tele2, Mall of Scandinavia och många fler rår man inte över. Inte heller den bristande infrastrukturen i Stockholm med en icke fungerande trafik. 

Det alla tvingas konstatera är att upptagningsområdet inte längre är hela Storstockholm och värre lär det bli. Kombinationen att det inte går att ta sig genom staden med bil och snabbt ökade krav på kvalitet i totalupplevelsen (transfer är negativ tid) gör att vi oftare väljer bort event som vi hade varit intresserade av. 

Men, redan 2015 bör vi kunna ha bättre gräsmatta och löpande kunna se en utveckling av komfort och bekvämlighet som över tid gör att fler väljer att besöka arenan. 

Dan Persson

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.