Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Hur många föreningar är vakna?

Digitaliseringen utgör enorma möjligheter för föreningarna om de bara vill och är nyfikna. Foto: Fredrik Sandberg, TT

 

Det amerikanska cykel och träningsnätverket Strava (strava.com) fick in 130 miljoner kronor från Sequoia. Sequoia är en extrem framgångsrik riskkapitallist som tjänar miljarder på att vara med och finansiera många bolag som blivit mycket framgångsrika. Strava har målet att bli global ledare på sitt område.

Nischade sociala nätverk är stekheta på marknaden just nu. Orsaken kan inte vara annan än att man tittar på hur traditionella föreningar erbjudit social gemenskap och konstaterat att här kan man skapa något bättre. Det kan vara så illa att historiken inom den traditionella idrotten är negativ för oss. Genom att inte ha någon historik, ingen organisation att försvara kan man gå direkt på hur Digitaliseringen förändrar den moderna människans beteende och ta fram en tjänst som stämmer med dagens behov.

Här bygger vi sociala nätverk

Vi är sedan något år ett tiotal vänner som använder samma stegräknare och den vägen ser hur många steg alla har gått i våra mobiler. Tjänster som Runkeeper med flera har liknande sociala funktioner. 

Inget har undersökt det hela, men en gissning så god som någon är att fler än en miljon svenskar har någon av dessa tjänster i sin mobil. För tio år sedan var det av naturliga skäl ingen.

När de kom låg fokus på att fungera, dvs hålla reda på hur långt och var vi sprungit. Nu har fokus flyttat till att bygga sociala nätverk.

Vi har bara sett början än men det vi vet är att de genom våra mobiler och datorer vill skapa en ny modell av den traditionella svenska föreningen. Oavsett intresse kommer man att kunna vara med i ett nätverk anpassat för ens intresse via sin mobil.

Ett hot eller en möjlighet

Golfappar håller inte bara reda på hur långt det är till pinnen utan jag kan registrera mina slag, bjuda in vänner och tävla med dem. Strava med flera andra skapar IRL-möten som en del av sin communityuppbyggnad.

De skapar den nya tidens virtuella föreningar, anpassade till våra behov på ett bättre sätt än den traditionella föreningen. Tittar vi på Runday så ingår de fysiska mötena, men inte medlemskap, stadgar, styrelse och allt det andra som är själva blodomloppet för de föreningar som finns inom idrotten. 

Det finns två sätt för den traditionella föreningen att förhålla sig till Digitaliseringen. Man kan se den som ett hot och försöka motarbeta den. Resultatet blir att det går åt skogen.

Krävs öppenhet för förändringar

Man kan också välja att bejaka den, integrera den i den egna verksamheten och utnyttja tekniken för att bevara föreningens attraktionskraft.

För att välja alternativ 2 så måste man vara väldigt förändringsbenägen. Jag har bevistat många förenings, styrelse och årsmöten de senaste 15 åren. Det är inte så att just förändringsbenägen är det primära ord jag väljer för att beskriva de som jag träffat på den här typen av tillställningar. 

Digitaliseringen skapar också en global rörelse som den lokala föreningen på intet sätt kan konkurrera med. Nästa person som laddar ner Strava kan lika gärna vara en svensk eller en kines istället för en amerikan. Jag kan använda tjänsten på semester i Portugal eller i Florida. 

Lojalitet och nyfikenhet

Vi vet också en annan sak. Svenska idrottsföreningar har varit och är världsmästare på att inte skapa intäkter. Vår ideella struktur har gjort att vi låtit bli att skapa intäkter.

Vi köper vår utrustning, våra resor, våra träningskläder av andra än föreningarna.

De här nya aktörerna bygger modeller som gör att de skall tjäna pengar på alla områden som har med vårt tränande att göra. Med tillväxten inom e-handel i kombination med den trovärdighet de skapar så kommer de ha helt andra tillväxtmöjligheter än föreningarna. 

Om man nu sitter och säger att det här är ingenting vi behöver bry oss om i den svenska idrotten så kommer det att göra vansinnigt ont om fem år när man inser att föreningen måste läggas ned.

Dan Persson

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.