Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Vinterstaden blev allsvensk

Daniel Kindberg är Östersunds dynamiske ledare som nu ska fortsätta bygget av en framgångsrik fotbollsklubb.

 

Bör nämna att jag är född i Östersund, när det gäller glädjen över att ”stan” går upp i allsvenskan så är jag inte objektiv. Men som alla vet är det inte min sak att skriva om det sportsliga. ”Stan” är talesättet. Ingen säger att man skall åka till Östersund, eftersom det bara finns en stad blir det bestämd form singularis och norrländska.

Östersunds kommun har 60 000 invånare, länet har 126 000 invånare, dvs länet är mindre än orter som Västerås och Uppsala som inte har elitlag i någon av de två kommersiellt stora idrotterna. 

Dynamisk nog

Min bedömning är dock att ”stan” tillsammans med korridoren till Åre är en region som är dynamisk nog för att klara av att förse ett allsvenskt lag med de pengar som behövs för att etablera sig.

Man får i och förty inte göra mycket fel. Det saknas ett storföretag i antal anställda som kan gå in tungt som sponsor motiverat med att det betyder mycket för de anställda.

Som SSAB i Luleå, Boliden i Skellefteå men det finns många privata företag som bör vara intresserade. Det väldigt få utanför länet vet är att de små samhällena Nälden och Trångsviken några mil bort har större andel privatanställda än Gnosjö med nästan tiotalet mycket framgångsrika företag.

Det få förstår är också hur stor industriturismen är i Östersund-Åre området. Elitidrott är liksom turism upplevelseindustri och det här ger Östersund väldigt mycket kompetens på området som också kommer att vara värd mycket pengar i omsättning. 

Vad ett elitlag betyder

Konkurrensen från andra elitlag är begränsad men utmaningen är ändå stor.

Dels måste man få kommunen att förstå vad ett elitlag betyder för tillväxt, sammanhållning, stolthet och skatteintäkter. Kommuner skall lägga skattepengar på bredd och ungdomsidrott men bara satsa på elit när kommunen tjänar på det, vilket man kan göra (bara elitkultur som kan få skattepengar utan att kommunen tjänar på det). 

Dels måste man få hela näringslivet med sig, både som sponsorer och som besökare med inbjudna kunder.

På det kommer behovet att få hela länet att samlas runt klubben och laget.

Lyckas man med ovanstående är det bara en tillräckligt lönsam arena som återstår för att alla de ekonomiska förutsättningarna skall vara uppfyllda. 

Onödigt med 10 000 stolar

Även om man nu säger sig sikta på 10 000 stolar på en ombyggd arena så tror jag det vore smartare att hålla nere den siffran och istället fokusera på hur man optimerar biljettintäkter och arenakonsumtion. 

Det är inte publiksiffror som skapar SM-guld, det är publikintäkter.

Hög beläggning ger ökade snittpriser, rätt typ av ytor ger arenakonsumtion. Låg beläggning, dvs för stor arena garanterar låga snittpriser och man framstår inte som attraktiv. Klubben måste kunna räkna med att ha fullsatt på mer än premiären och derbyt mot Sundsvall (bara 20 mil bort).

Sedan bör klubben budgetera för en vinst som gör att man även med den ökade omsättningen på några år når 20 procent eget kapital i relation till omsättning. 60-80 miljoner är en nivå som behövs för att man behöver etablera sig för att allt annat lika ha en position mellan sex och tolv.

Enstaka år kan man över- och underprestera men korrelationen omsättning och placering är nästan total. Arenan skall vara lagom stor även om man säsong fyra harvar på den nedre delen av tabellen. Beläggningen i Allsvenskan ligger just under 50 procent, Östersund bör sikta på att ligga på 70 procent, då kommer dynamiken.

Sluta med mazariner!

Klubben har en tydlig värdegrundsprofil och spelarna läser förmodligen fler böcker än de andra lagens spelare läser tillsammans. Det ger fler områden att engagera sponsorer på. 

Jämtkraft med 4 miljarder i omsättning säljer el i hela Sverige. Vi har deras ström i våra ledningar här i Saltsjö-Boo i Nacka som ett exempel. De får i klubben ett fönster mot de ca 5 miljoner svenskar som följer Allsvenskan på något sätt. Att de är kommunalt ägda skall utifrån hur det fungerar i Skellefteå inte ses som ett problem. Snarare tvärtom.

Med ovanstående vill jag förklara varför jag anser att Östersund har alla ekonomiska förutsättningar att etablera sig i Allsvenskan.

När det kommer till vad man bör göra och hur man bör göra så är stalltipset att inte tänka så mycket själv. Det finns många goda exempel på vad man skall göra och hur man gör. Lyft blicken ”steal with pride” på varje enskilt område och ni kan bli bland de duktigaste.

Att Östersund saknar tradition av att ha ett Allsvenskt lag går att vända till en fördel. Växjö Lakers hade aldrig nått sin nivå på arenakonsumtion om de hade haft publik som druckit kaffe och ätit mazariner i arenan sedan 60-talet.

Som jämte i förskingringen så är det självfallet ett stort grattis som gäller. Nu återstår en massa hård arbete, men det är görbart.

Dan Persson

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.