Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Elitklubbar en verklig tillgång för en kommun

Ett elitlag på en ort skapar en mängd värden som ändå glöms bort av både media och politiker, skriver Dan Persson. Foto: TT

 

Av landets 290 kommuner strävar 289 efter tillväxt. Det är bara Sundbyberg där moderater, folkpartister (vägrar kalla dem för liberaler), C och MP strävar efter minskad tillväxt och färre jobb.

Av landets 290 kommuner är det få, väldigt få som har sådana villkor som krävs för tillväxt. Utöver de tre storstadsområdena är det i praktiken ett drygt tjugotal som har de förutsättningar som krävs idag för att vara ett regionalt kluster med egen tillväxtförmåga.

Med en från media, politiker, befolkning och i många fall även från klubbarna ensidig eller okunnig bild av vad elitidrotten tillför så hamnar vi genomgående fel när behovet och värdet av ett elitlag i den högsta serien i ishockey och fotboll och dess inverkan på tillväxt diskuteras.

Så stora skatteeffekter

En SHL-klubb omsätter i genomsnitt 140 miljoner kronor och ett allsvensk klubb i fotboll i genomsnitt ca 70 miljoner. Klubbarna är i sig medelstora företag med allt vad det innebär.

Tittar vi på antal anställda såväl som skatteandelen mellan upplevelseindustri dit elitidrotten hör och tillverkningsindustri så har man nästan dubbelt så många anställda per omsättningskrona och drygt dubbelt så hög skatteandel per omsättningskrona som industrin.

Klubben genererar genom sina anställda och event direkta skatteintäkter till kommun, landsting och stat i form av källskatter på löner, moms, energiskatter, alkoholskatter och arbetsgivaravgifter. 

Största mötesplatsen

Genomgående är summan av de direkta skatteintäkterna väsentligt högre än vad kommunen kan ha i kostnader för exempelvis arenafastigheter. Spelarna i en elitklubb hamnar garanterat på listan över den procent i kommunen som tjänar mest och det skapar självfallet mycket höga skatter också.

Hemmamatcherna är ofta de mest uppskattade eventen i omsättning såväl som publikantal på respektive ort. Bröd och skådespel åt folket myntade senator Juvenalis för 2000 år sedan, då handlade det om att undvika upplopp, nu är behovet av event växande och den exkluderande kulturen kan inte leverera så elitklubben tar ett stort ansvar för att ge befolkningen den upplevelse som de efterfrågar. 

Då 64 procent av besökarna väljer att äta utanför hemmet innanför match så skapar SHL och Allsvenskan nästan 3 miljoner krognotor varje år.  Även detta ger sysselsättning, skattekronor och förutsättningar för restaurangerna att överleva. 

PR och mötesplats

Elitklubben är också den som ger orten mest exponering allt annat lika. Går man igenom alla pressklipp (numer även de digitala) så ser man att elitklubben har genererat flest sådana då ortsnamnet nämnts och de få gånger det inte stämmer är det en extremt negativ händelse som orten förlorar på (Västerås eller Trollhättan) en enstaka gång som är alternativet.

Elitklubben är normalt också den största aktören vad gäller idrott för ungdomar på orten där elitspelarna är föredömen för ungdom. Idrottande ungdomar blir anställningsbara. Det värdet kan bara underskattas.

Elitklubben är också i normalfallet det i särklass största företagscommunityn på orten. Oavsett om man tycker om fotboll eller ishockey går man dit för att ens kunder, leverantörer och partners är där. Den här miljön skapar affärer och tillväxt.

Här är alla fördelar

För att sammanfatta. Elitklubbens uppdrag som den levererar är följande:

1. Skattebetalare och medelstort företag med 60-140 miljoner i omsättning

2. Viktig leverantör av eventutbudet som skapar attraktionskraft för ort

3. Stor aktör med ungdomsidrott i föreningen.

4. Lokalt föredöme för ungdom

5. Största Företags-Community på orten

6. Marknadsför varumärket kommunen, mer än någon annat.

7. Skapar gemensamhet och stolthet

Bara kaffepengar

Att media inte förstår det här är uppenbart, men om politiker inte förstår vad elitidrott skapar så blir det felaktiga beslut. 

Det vi kan vara 100 procent säkra på att om politiker vare sig förstår vad en elitklubb kan skapa såväl som vilka investeringar kommunen bör göra för att de skall klara sig så kommer de inte att göra det.

De så kallade besparingar kommunen då har gjort är kaffepengar i jämförelser med vad man förlorat.

Dan Persson

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.