Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Golfen kan dubbla omsättningen

Golf är ett sätt att umgås och få motion på kuppen, hävdar entusiasterna febrilt.

 

Golf är en idrott med ett tusental elitidrottare och ett par tusen blivande elitspelare i Sverige. Den delen av golfen tänkte jag inte beröra här. Ståpälsen när Henrik Stenson smeker upp en spoon till en halv meter från pinnen från 250 meter går trots allt bara förklara för andra golfare.

Den relevanta frågan är om golfen kan dubblera omsättningen. Jag tror nämligen det.

Golfen i Sverige är också en del av en upplevelseindustri som omsätter drygt ett antal miljarder och berör 700-900 000 utövare. Exakt siffra för omsättning saknas men jag räknar med åtta-tio utifrån egna överslag. Jag har då räknat med butiker som säljer golfkläder, golfutrustning, golfrestauranger, hotell på golfbanor, instruktörer, golfklubbar/anläggningar och nationella golfresor.

Hit hör då individer som liksom jag inte kan spela golf, dvs vi har handicap för vi inte kan leverera ett resultat i enlighet med spelets idé. Det gör ingenting. Vi skall nämligen inte leva på att spela golf. Vi skall leva för att spela golf och den skillnaden är dramatisk. 

Möjligheterna!

Antalet 700-900 000 är dels ca 500 000 registrerade golfare och sedan 200-400 000 som tidigare har spelat men som idag inte är medlemmar i en klubb som är med i Svenska Golfförbundet.

Vi har två grunder som gör att en dubblering av omsättning borde vara möjligt för en tioårsperiod. Först och främst en låg beläggning på under 40 procent i genomsnitt och sedan en över lång tid mycket hög nyrekrytering. På det kommer att målgruppen som i stor utsträckning går att definiera som medelålders medelklass både vill röra på sig mer, vill konsumera mer upplevelse och vill betala mer om de kan få mer.

Tillkommande är det enkla faktum att golf är en social företeelse och idag är det i runda slängar 70 procent män och 30 procent kvinnor. Med en omfattande satsning på ett 50/50-projekt bör andelen kvinnor kunna ökas med +100 000 (200 000 om målet nås), vilket i praktiken då är helt nya intäkter till golfen. De som slutat spela golf för att den erbjudna tjänsten inte varit bra nog kan också i stor utsträckning rekryteras tillbaka.

50 000 nybörjare varje år

Golfförbundet satsar nu också ordentligt med ett antal kunniga specialister som skall fungera som stöd för klubbarna och säkerställa att utveckling går fortare. Jag är otroligt glad att golfen satsar stort på att utveckla klubbarnas omsättning, kundomhändertagande och affärsmodeller.

Det finns utmaningar. Bilden av golf i media är skev och kundomhändertagande har inte varit golfens bästa gren. Trots mycket hög attraktionskraft med 50 000 nybörjare varje år så har man tappat lika mycket. En del av tappet är självfallet av naturliga orsaker men 10-20 000 går inte förklara på annat sätt än att man missat att ta hand om kunden.

På en tioårsperiod är det upp emot 200 000 individer som hade konsumerat för 5-20 000 kr var per år. Det är en potential på 4 miljarder per år för våra golfanläggningar.

Detta i ett läge där många klubbar klagar över att det är svårt att få ihop ekonomin. 

Bortskämde konsumenter

Sen är det inte enkelt att tillfredsställa dagens bortskämda konsumenter. De vill bli behandlade som individer i en miljö som utifrån föreningens DNA bygger på kollektiv. Att kombinera de som föredrar att spela på fem timmar med de som föredrar tre timmar på samma golfbana samtidigt är självfallet omöjligt. 

Dock så har jag svårt att se att det inte går att minska antalet som slutar med golf varje år med minst 10 000 på den här sidan 2020. 

Steg ett bör självfallet bli att varje klubb budgeterar och skapar ett konto för att behålla kunder. Om de man får att stanna blir kvar i genomsnitt 20 år är intäkten de genererar mycket hög så det borde inte vara något problem att finna pengar till den här aktiviteten.

Med 16 procent av golfarna som slutar eller väljer ett billigare alternativ varje år och bara 2 procent som väljer ett dyrare alternativ så är vinsterna med nöjdare kunder stora. 

Känslan, känslan!

Ett problem är självfallet att det inte är roligt spela golf om man spelar för dåligt. Det finns oceaner med undersökningar som påvisar att det som driver oss golfare är känslan i kroppen efter perfekt bollträff. 

Något som jag upplever händer färre än tre gånger per runda beroende på att jag är för dålig. Nu räcker en gång för att jag skall återkomma till banan så fort jag kan men för att få alla att stanna är det precis som i all annan upplevelseindustri. Det som gör att vi kastar oss på datorn för att boka biljetter varje gång Bruce Springsteen kommer till Sverige är känslan han skapade förra gången.

Positiva känslor kommer också av massor med andra små detaljer vid ett besök. Allt måste fungera och harmonisera för att nå hela vägen.

Arrangören äger ansvarar för att kunderna får den känslan i kroppen. 

Dags för varje klubbchef att gå hem och tänka tanken. ”Jag skall leverera känsla till varje besökare på vår golfklubb på samma sätt som Bruce Springsteen ger sina besökare.”

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Det finns ett folkligt stöd för OS och Paralympics i Sverige 2026. Det visar den senaste statistiskt säkerställda undersökningen som gjorts.

- Nästan dubbelt så många är positiva till OS i Sverige jämfört med de som är negativa, säger Mats Årjes, ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.