Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Bygg en stark ekonomi i första hand

MFF är tillbaka på tronen. Frågan är om pengarna ska användas till värvningar nu när kvalet till Champions League väntar. Foto: Emil Langvad, TT

 

MFF bör agera extremt långsiktigt. Ekonomi i ordning, fortsatta överskott, investeringar för att öka intäkterna framåt måste gå före spektakulära spelarköp.

När man läser Sportbladets Robert Laul om konspirationsteorier från anhängare till andra lag blir man lite ledsen. Rubriken bygger på att min bedömning inte är vilket lag jag tycker om (jag har bara Luleå Hockey och Arsenal som lag jag har ett hjärta till) utan på det påvisade faktum om korrelation mellan omsättning och tabellplacering.

Två avgörade frågor - och svar

MFF omsätter mer pengar än de åtta lag som omsätter minst når tillsammans och +100 miljoner kronor mer än nummer två som är ett förortslag från Stockholm. Ur det perspektivet är det klart att allt utom en första plats är att se som ett misslyckande. 

Då uppstår två frågor, A: vad har MFF gjort rätt för att ta sig till den absoluta och ensamma ekonomiska toppen och B: varför har inte de övriga lagen gjort samma.

Om vi tar fråga A först så handlar det inte om vilka spelare man köpt och sålt, vilken tränare man haft. Det sportsliga har en tendens att gå upp och ned. Det handlar om ett långsiktigt arbete för att öka intäkterna, delvis med stora tagna risker med arenabygget som tillsammans med ordning och reda, kompetent personal och förutsättningen att man kan vara dominerande på en mycket stor marknad.

Arena ger nu tillbaka

Den nya arenan, som efter Europaintäkterna inte längre är riskabel ur ett ekonomiskt perspektiv har skapat helt nya intäktsmassor och det finns massor kvar att göra som kommer att ge MFF än mer pengar per besökare och allt annat lika också mer besökare.

Modet för MFF tillbaka 2007-2008 att satsa allt, väsentligt mer än vad man hade, på den nya arenan och sedan under ett antal år öka sina intäkter och via Champion League-pengarna kunna amortera är imponerande för att man lyckades.

Den kommersiella elitfotbollen har en mycket hög korrelation mellan omsättning och tabellplacering. Det MFF gjorde och kompetent fullföljde utanför det sportsliga blev grunden för de sportsliga framgångarna. 

Det är ena orsaken till konspirationsteorierna om att MFF:s fördelar av förbund och domare är så felaktiga.

Den andra orsaken är att IFK Göteborg, Djurgården, AIK, Hammarby inte har samma förutsättningar. IFK Norrköping, Elfsborg, Kalmar har samma förutsättning på arenaområdet men deras upptagningsområde är väsentligt mycket mindre så där saknas lokal BNP. 

Sämre villkor i Stockholm

Stockholm är väsentligt större som stad än Malmö men här skall Stockholmarna delas upp på tre klubbar och 40 års snabb inflyttning från resten av Sverige som gör att det finns väldigt många som har favoritklubbar från andra delar av Sverige. 

Som lök på laxen kommer att man har en helt skild arenasituation där intäkterna från en matchdag inte ens kommer nära det Malmö kan uppnå (å andra sidan får man omfattande subventioner utifrån förlusterna för arenaägarna). Göteborg har en liknande situation även om man får anses ha nått nivån dominerande aktör som då Stockholmsklubbarna inte når.

Min teori kan då delas upp i två olika slutsatser. Först att MFF långsiktigt kommer att dras ned ekonomiskt för att det saknas ett kluster med fler klubbar att konkurrera med. 

Hade vi haft tre-fem klubbar med 200 miljoner kronor i omsättning hade deras spelartrupper skapat en kvalitet som skulle öka mängden Europapengar dramatiskt. Det hade även gynnat de mindre klubbarna då de fått samma ekonomiska resa på en lägre nivå. Klusterteorin går att påvisa i många länder.

Konkurrensen så mycket värre

Det andra är att MFF bör agera extremt långsiktigt. Ekonomi i ordning, fortsatta överskott, investeringar för att öka intäkterna framåt måste gå före spektakulära spelarköp. Det är grunden till många SM-guld och därigenom många möjligheter till stora intäkter från Europaspel. 

Att försöka skapa en trupp som klarar Champions League med matchning med konkurrensen från klubbar som omsätter 100 miljoner kronor och mindre (exklusive spelarförsäljningar) blir väldigt svårt.

Hur konstigt det än kan låta så bör MFF medverka i allt som kan ge AIK, IFK Göteborg, Djurgården, Elfsborg möjligheten att öka omsättning och därigenom kvalitet på spelartrupp. Ökad konkurrens är det som gör att MFF kan nå nya framgångar och mer omsättning i en positiv spiral.

Självfallet bör de pengar man säkrat från Europaspel och lite till satsas på en bredare trupp med lite mera spets inför nästa år, men riskerna vid värvningar är rätt höga så det är viktigare att säkra den långsiktiga framgången än den kortsiktiga. 

Så uppfattar jag att ledningen i MFF tänker så jag försöker inte påverka. Jag skall nöja mig med att konstatera att jag är lycklig över att det lag som varit bäst på att utveckla sin kommersiella affär också får de sportsliga framgångar som kommersialisering leder till.

Lite trist att många klubbar har supporters som motarbetar de strävanden som kan ge den klubb de älskar nya sportsliga framgångar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.