Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

AIK:s överraskande omorganisation

Foto: Anders Wiklund / TT

 

AIK har överraskande genomfört en större omorganisation av verksamheten som bland annat leder till att nuvarande VD inte behåller sitt uppdrag. Det är förvånande och min spontana reaktion är att det här skadar AIK.

Nu har jag noll information om vad som ligger bakom här så resten av texten är på principiell grund.

Fotbollsföreningen AIK är en ideell, demokratisk medlemsorganisation. Stadgarna från tidigt 1900-tal och modellen för att bedriva demokrati ungefär lika gamla. Grundtanken var att man som medlem i en förening osjälviskt och utan egen nytta skulle lägga tid och resurser för att lämna efter sig en bättre förening till nästa generation. Ett beteende som dog ut med min pappas generation för plus 20 år sedan.

Duktiga på barn och ungdomar

Huvudverksamheten i föreningen är fotboll för barn och ungdomar. Något AIK är duktiga på och på flera områden ett föredöme. Här ligger i stor utsträckning engagemang för integration och andra CSR-baserade aktiviteter.

Ledning såväl som styrelse för den här verksamheten skall brinna för att utveckla goda samhällsmedborgare där någon enstaka procent dessutom kan bli elitspelare. Kompetens är föreningsrätt och barns utveckling.

I det börsnoterade bolaget för elitlaget är man en av aktörerna på marknaden för upplevelser. I en mördande konkurrens om människors fritid. Enligt lag skall verksamheten syfta till att göra vinst. Detta då staten vill ha vinstskatten. Så kallat Idrottsbolag har ingen åstundan att dela ut överskott. Målet är sportsligt. Att vinna titlar.

Maximera intäkten

Utöver den personal som får laget att fungera och prestera så är resten en organisation som har som syfte att maximera intäkten från konsumenter och företagskunder. Det vi kallar för Inventory Business. Lämplig kompetens här är från exempelvis hotell- eller reseindustrin. En civilekonomexamen med hotellinriktning och en masters i marknadsföring och CRM är bra bakgrund för cheferna i ledningsgrupp.

Man behöver inte vara raketforskare för att inse både de kulturella och de arbetsmässiga skillnaderna mellan de här två verksamheterna.

För att då krångla till det så består konsumenterna på arenan av uppemot 30 segment. Från klacken som är omistlig för upplevelsen men ger relativt låga intäkter per besök. Då de går på alla matcher är intäkten dock viktig. 

Sällanbesökare kräver kvalitet

På andra sidan har vi sällanbesökare i premiumsegment som kanske går på tre matcher per år, har med sig tre-fem personer och ser matchen som ett event med social samvaro, mat och dryck. De är beredda att betala mycket men kräver också kvalitet i leveransen.

Man kan med lillfingret räkna ut att det krävs fem gånger så många sällanbesökare för att fylla arenan.

I bolaget ligger allt arbetsrättsligt såväl som alla andra lagar som ett företag skall följa. På det kommer börskontraktet. Kompetensmixen i den kommersiella delen är nästan motstridig den för den ideella verksamheten

Alla undersökningar och trendrapporter pekar på att vi är på väg in på en marknad där färre besökare kommer på eget initiativ och fler som följd av klubbens bearbetning. Att vara duktig på att fylla arenan såväl som att se till att besökarna gärna kommer tillbaka är den USP som skapar de intäkter som behövs för sportsliga framgångar.

AIK väljer både och

I det här läget väljer AIK en organisationsmodell som skall vara en organisation för både och. I min bok känns det som att kombinera ett Formula 1-stall med ett åkeri med motiveringen bil som bil.

Man går motsatt väg till övrig elitidrott.

Att man förstår att rekryteringen tar tid är dock ett gott tecken. AIK är en av våra större klubbar och bör hitta någon bland de bästa i Sverige. Vi pratar om kombon av en av Sveriges bästa idrottsledare och en person med stora framgångar i kommersiell verksamhet på nivåer som gör att man kan vara börs-VD.

Om den personen går att finna uppstår nästa fråga. Vill hen bli högste chef i AIK?  Tror hen med sin erfarenhet att den här organisationen kan fungera överhuvudtaget? Risken att man tvingas välja någon som inte fyller kravspecen får ses som hög.

Personen skall dessutom vara extern. Då är det väl VD/klubbdirektör i Djurgården, Malmö FF eller IFK Göteborg som hamnar på korta listan. 

Skojar bara.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna hade mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i bronsmatch i VM. en seger hade gett varje spelare 33 000 kronor. En seger hade betytt i slutändan att varje spelare fått 98 000 kronor skriver Sportbladet.men nu blev det inget brons och inga större pengar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.