Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

MFF vinnare när AEG tar över Friends

Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX

 

Friends-krönika nummer XXX. Känner mig som Ture Sventon med ständigt denna Friends.

Jag har i nuläget bara mediainformation, dvs nästan ingen information alls eftersom det som står i ett pressmeddelande från företag numera har syftet att förhindra informationsflöden snarare än att informera.

AEG driver Globen-arenorna. Jag har sett dem som snäppet duktigare än Lagardère. AEG är en av få globala aktörer på området driva arenor.

Hur ser då konsekvenserna ut av att de tar över Friends och får monopol i Stockholm?

Live Nation som största konsertarrangör kan inte spela ut arenorna mot varandra, dvs man får betala en högre hyra. 

Dyrare konserter

Konsekvensen blir att konserter blir dyrare för stockholmarna. För de artister som ”är värd en resa” uppstår risken att konserten hamnar i Göteborg och med Live Nation som operatör av arenan i Köpenhamn, oftare där. Dyrare och färre konserter i Stockholm är en logisk konsekvens.

Fabege som fastighetsägare av Friends och Stockholms Stadshus som ägare av Globen-arenorna kommer att vara konstant sura på AEG. När AEG lägger en konsert på Tele2 blir Fabege sur eftersom de tappar intäkten och vice versa. 

Med ett konstant eventminus och för liten befolkning för två multiarenor i den här storleken kommer CFO på Fabege och Stockholms Stadshus att vara konstant sura på sin operatör. AEG äger ett biljettsystem som via serviceavgifter kan sockra intäkten för operatören med 30-40 kronor per besökare, det är i de här sammanhangen en förmögenhet. Om Friends sitter kvar i avtal med befintliga biljettoperatörer så lär Friends vara torsk på det här området.

Stockholmsklubbarna förlorare

Fotbollsklubbarna är råtorsk. SvFF som knappast fått vara med och bestämma har som ägare av 33 procent av Friends-fastigheten medverkat i ett beslut som skadar AIK, Djurgården och Hammarby. Det är något år kvar till klubbarna skall omförhandla sina avtal och då inser de att de inte kan förhandla utan AEG kommer att säga: "Det här är de nya villkoren, skriv på här." +5 Miljoner kronor per klubb och år i ökade kostnader är ingen konstig effekt.

Färre SM-guld till Stockholm är den logiska konsekvensen. Min förra chef Jan Stenbeck sa att monopol är som bebisar, man tycker bara om sina egna. 

AEG äger nu arenamarknaden i Stockholm.

Om det finns någon konsekvens i Stockholms Stadshus AB (stadens bolag) så har de för att godkänna affären ställt krav och fått gehör i en omfattning som är negativa för Friends.

SvFF och AIK det logiska

Hade AIK fotboll AB med hälften av eventen på arenan inte befunnit sig mitt i den långa marschen mot forntiden när det gäller ny organisation hade ett operatörsbolag där SvFF och AIK Fotboll drev arenan varit det logiska.

Att det numera fattiga SvFF inte fått gehör för nya risker på arenaområdet gjorde att det inte ens var en diskussion kommer att skada svensk fotboll framåt i tid.

Det som förvånar är att det gått så fort. Jag kan plocka fram fyra seriösa kapitalstarka aktörer som kan Inventory Business utöver AIK fotboll som hade kunnat gå in. Att sälja rum eller stol är identiskt. Hotellkedjor, parks and resorts, 2eGroup är några möjligheter. Här känns det som att Fabege agerat för att bli av med ett problem snarare än för att strategiskt skapa en möjlighet. Fabege har inte förstått att en arena är identisk med alla kommersiella fastigheter inom Inventory Business.

Grattis, Malmö FF!

För att sammanfatta så skall vi gratulera Malmö FF. Dagens bästa present är minst fyra SM-guld för varje tioårsperiod framåt i tid. Fabeges skånska rötter förnekar sig inte. MFF som juvelen i kronan och det mest välskötta i svensk fotboll har kunskapen att vinna på egen hand. 

Nu fick de dessutom en miljonpresent av Fabege.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.