Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

AIK har mer pengar än vad klubben behöver

Förbättringar av upplevelsen lockar publik. Foto: Patric Söderström / TT

 

Läst Q2 och halvårsrapporten från AIK fotboll AB. Om vän av ordning tycker jag favoriserar AIK i ekonomisk bevakning är det för att det är enda noterade laget med kvartalsrapporter som är jämförbara. Vad värre är så brukar IA vara enda media som kommenterar rapporten.

I Ideella föreningar är bokföring lite eljest som vi sa hemma i Norrland. I min idealvärld hade alla lagen varit noterade så siffrorna hade varit jämförbara och validerade.

För att då sammanfatta är det ganska enkelt.

Mer kapital än vad som behövs

Försäljningen av Isak gör att AIK har mer eget kapital än man behöver. Min nivå är 15 procent av omsättning och man ligger på runt 50 procent.

Matchdagsintäkterna går åt rätt håll, ledningen har städat bort dåliga avtal och förbättrat produkten, man får mer betalt per matchstol. Här är det uppenbart att mycket energi läggs på att förbättra upplevelsen vilket gör att man har möjlighet att ligga kvar på dagens publiksiffror trots ökande konkurrens.

Bytet av operatör av arenan har varit positivt så här långt, då de har monopol i Stockholm så är frågan hur länge det kvarstår. Bristen på event och befolkning är ett gigantiskt problem för arenaoperatörer och arenaägare.

AIK – en självklar toppklubb

AIK skall i min värld etablera sig som tvåa i omsättning och den vägen över tid skapa de sportsliga framgångar som skapar en positiv spiral. Mål på 200 miljoner i omsättning och positivt resultat före spelaförsäljningar är vad som krävs.

Elitfotboll på den här nivån är omsättning och duktig kommersiell ledning först och främst. Finns pengarna kan genomsnittlig sportslig ledning leverera sportsliga resultat men även den duktigaste sportsliga ledningen kan inte leverera mer än enstaka år utan pengar.

Ökat publikantal är imponerande med tanke på att trafiken skrämmer bort många från arenabesöken och då konkurrensen om människors fritid går från mördande till värre.

Investera i utveckling

Att satsa på publikintäkter och samtidigt försvara sponsor och exponeringsintäkter är rätt väg framåt. Investera i fler som arbetar med CRM-uppbyggnad, marknadsföring, Revenue management, segmentering såväl som gästupplevelse och kvalitet är enda vägen framåt.

Här krävs personal med akademisk utbildning som är befordrade i näringslivet om nivån skall bli hög nog. De har hög lön idag. De skall brinna för gäster snarare än för fotboll. Ökad kompetens i klubbarna är vad Handels centrum för sport business ser som största potentialen för elitidrotten.

Här bör man göra en långsiktig satsning med den frihet som hög soliditet skapar.

Krävs en ny huvudsponsor

På den negativa sidan så skall man hitta en ny långsiktig huvudsponsor. Det är inte enkelt av flera skäl.

Först och främst så kan man idag köpa exponering som når fler för väsentligt lägre kostnad än vad man betalar som huvudsponsor.

En huvudsponsor måste få något mer än bara exponering för att intäkten skall bli intressant.

Kostnaden för att leverera klubbens skyldigheter i sponsoravtal har löpande ökat på hela marknaden, d.v.s marginalen har sjunkit.

Koncernchefen bestämde

Sponsorernas riskanalyser har förändrats totalt. Risker med sponsoravtal värderas högre. För sponsoravtal av individuella idrottare görs totala genomlysning av risker för doping och annat beteende som kan skada sponsorn. Klubbar värderas utifrån allt som kan ge negativ media. Från spelares ev fylleri/lagbrott, supportrarnas agerande, ekonomisk stabilitet, styrelsens långsiktighet och kvalitet på ledningen.

Tiden när klubbar fick sponsorer för att koncernchefen var supporter är borta sedan länge.

AIK har ett av Sveriges mest kända varumärken inom sporten men ur ett sponsorperspektiv är en mediaanalys av AIK ingen perfekt läsning. 

Styrelsekonflikter, supportergrupper som är fientliga mot klubbledning på sociala media, samverkan med skattebrottslingar, förtal och hot av domare som gör misstag, bengaler med flera negativa händelser är något som skadar klubben. Jmfr med MFF som har en väsentligt positivare mediabild.

Här har ordförande och styrelse ett omfattande ansvar för att mediebilden av AIK skall stimulera sponsorer att söka samverkan med klubben.

En ny huvudsponsor på förväntad nivå uppstår bara om sponsorn är säker på att tjäna mer och inte tar några risker. Exponering på tröjor och hemsida har lågt värde. Att förknippas med positiva projekt på integrations, ungdoms, jämställdhet har högt värde.

Elitklubbarnas utmaningar är gigantiska medan möjligheterna är stora. Långsiktighet i att utveckla produkterna, förbättra upplevelse, bli duktigare på försäljning och yield är grunden.

Jag blir glad av att läsa rapporten men inser att vi behöver den här utvecklingen i varje kvartalsrapport i ett decennium framåt i tid.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Vasaloppet har väl nog av medgång, kan tyckas. 

Vinterveckan med huvudloppet Sälen – Mora har ju allt vad en arrangör kan önska. Rekorddeltagande från år till år, turismintäkter i rekordformat, massiv tv-satsning.

Men det räcker inte. Det är inte nog.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I helgen kickade OBOS Damallsvenskan och Elitettan igång efter sommarens speluppehåll.

Förutsättningarna för framtiden är bättre än på länge. Anledningen är att under försommaren tecknade Elitfotboll dam två unika avtal och de ekonomiska förutsättningarna har aldrig varit större eller bättre.  

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

 

Här är ytterligare ett bevis på Idrottens allt mindre beroende av traditionell media. Djurgården har skrivit avtal med streamingföretaget SolidSport.Över 30 av Djurgårdens IF:s ungdomsmatcher kommer att livesändas under hösten i ett utvecklat samarbete.

Nu är det klart. Östersunds stjärna Saman Ghoddos flyttar till Rennes i franska ligan. Till slut tog Östersundshövdingen Daniel Kindberg sitt förnuft till fånga och sålde sin 24-åriga stjärna.